به بهانه سفر قالیباف به ازبکستان بررسی شد جای خالی دیپلماسی پارلمانی

چند روز پیش رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ازبکستان از سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به تاشکند به منظور تحکیم روابط پارلمانی و تسهیل ارتقاء روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بین دو کشور خبرداد. غلامرضا نوری قزلجه این سفر را نشانه ای از اهمیت ارتقای روابط پارلمانی جمهوری اسلامی با کشورهای حوزه آسیای میانه دانست. سه‌شنبه هفته گذشته هم قالیباف در راس یک هیئت پارلمانی وارد فرودگاه بین‌المللی تاشکند شد و مورد استقبال رسمی نورالدین جان اسماعیل‌اف رئیس مجلس قانون‌گذاری جمهوری ازبکستان و هیئت همراه قرار گرفت.قالیباف سابقه سفر به کشورهای دیگری را نیز در کارنامه دارد که میزان تاثیرگذاری آنها نامشخص است و درواقع ، باید تاکید کرد که نقش دیپلماسی پارلمانی در کشورمان چندان شفاف نیست و کمتر خبری در این حوزه ، اطلاع رسانی یا جمع بندی آماری می شود.
به گزارش خبرآنلاین این سفر بهانه ای شد تا در گفت و گو با ابراهیم عزیزی نائب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم به بررسی وضعیت دیپلماسی پارلمانی و چالش های آن بپردازد :
به نظر می رسد مجلس یازدهم آنطور که باید به مقوله دیپلماسی پارلمانی نپرداخته وسفر هیات های پارلمانی خیلی کم رنگ تر از سنوات گذشته شده است ،علت چیست؟
منظورتان گروه های دوستی است .


هم گروه های دوستی و هم سفرهیات های پارلمانی...
نه حتما خلاء اطلاع رسانی است که شما اینگونه برداشت می کنید ، در سفر هایی که معمولا با محوریت رئیس جمهور یا وزرا و وزیر امور خارجه انجام می شود نمایندگان مجلس با توجه به وظیفه ای که در کمیسیون امنیت ملی دارند حضور دارند .لیکن ما معتقد هستیم دیپلماسی پارلمانی را خیلی بیشتر می شود تقویت کرد . اساسا یک کاستی در خیلی کشور ها وجود دارد و آن این است که دیپلماسی پارلمانی همراه دیپلماسی غیر پارلمانی پیش نمی رود ، این را در کلیت باید پذیرفت.در مجلس یازدهم ، نمایندگان و بخصوص اعضاء کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به واسطه وظیفه ذاتی که دارند دولت را در نشست ها ی مهم همراهی کرده اند و یا جداگانه در نشست های مشترک با کشورهای منطقه ای حضور داشته اند.
یعنی همین مقدارکفایت می کند ...
من اعتراف می کنم که جای کار در حوزه دیپلماسی پارلمانی خیلی بیشتر از آنچه که انجام شده وجود دارد .
آماری از تعداد این سفر ها دارید ؟
الان نمی توانم آمار دقیقی بدهم چون همراهم نیست ولی شنبه آینده می توانم آمار دقیق بدهم .
آمار تقریبی سالیانه چطور؟
شاید در هر سال حدود ۱۰ سفر انجام شده باشد .
در حال حاضر دولت ، مجلس را هم در سفرها مشارکت می دهد ؟
با وزیر امور خارجه توافق داریم که در سفرهای تخصصی نمایندگانی از مجلس وی را همراهی می کنند .
شما اذعان داشتید که در حوزه دیپلماسی پارلمانی فضا برای کار بیشتر وجود دارد ،برای رسیدن به حد مطلوب چه راهکاری دارید؟
باید تلاش کنیم با تعامل و هماهنگی و رشد دیپلماسی پارلمانی زمینه را برای ظهور و بروز ظرفیت های پارلمانی بیشتر کنیم .
خُب برای افزایش این سفرها چه باید کرد ،چه پیشنهادی به دولت دارید.آیا صرفا هزینه ها باعث این کاهش شده است؟
شاید یک بخش هم رعایت هزینه ها و پرهیز از سفرهای غیر ضرور باشد ،ما تلاش می کنیم که این موضوع را هم مد نظر داشته باشیم ولی این تنها ملاحظه نیست.
به عنوان مصداقی نمونه ای از ثمر بخش بودن این سفر ها سراغ دارید؟
بله ،سفرها ثمر بخش است چرا که در این سفرها دیدگاه های مجلس به طرف های مذاکره و هیات هایی که مجموعه وزارت امور خارجه با آنها نشست دارد منتقل می شود . من خودم در سفری که به اتفاق آقای امیر عبدالهیان به عراق رفتم دیدگاه های مجلس را در موضوعات مهم امنیتی دفاعی و اقتصادی به رئیس مجلس عراق منعکس کردم و مذاکره کردیم ،در نشست با رئیس جمهور عراق هم نظرات مجلس را منعکس کردیم . همچنین در نشست با رئیس جمهور سوریه نیز دیدگاه ها و نظرات منطقه ای را عنوان کردیم و طبیعتا نظراتی هم روسای پارلمان ها با روسای جمهور دارند که از آنها هم بعنوان یک فرصت استفاده می کنیم و به همکاران مان انتقال می دهیم . فکر می کنم در حوزه پارلمانی گروه های دوستی بتوانند فعال تر برخورد کنند , هیات های پارلمانی می توانند از نظر کمی و کیفی رشد داشته باشند . منتهی ما معتقدیم باید سفرها اثر بخش و ثمر بخش باشد.
از دستاوردهای همین سفری که گفتید ، می توانید به موردی مصداقی اشاره کنید؟
من بخواهم بگویم با رئیس جمهور و فلان وزیر چه گفتیم خیلی زمان بر خواهد بود ولی در مجموع ثمر بخش بود.