« ابتکار» ابعاد مختلف تغییرات ارزش پول در اقتصاد جهانی را بررسی کرد زور آزمایی تاریخی دلار و یورو

کیمیا نجفی
هادی حق‌شناس می‌گوید: برابری نرخ دلار و یورو به نفع کشورهای خواهد بود که مبنای بازرگانی‌شان دلاری بوده است.
برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته، ارزش یورو و دلار برابر شدند. آنطور که گفته می‌شود نگرانی‌ها درباره رکود اقتصادی اتحادیه اروپا به علت بحران انرژی افزایش یافته و همین مسئله باعث کاهش ارزش یورو شده‌ است. کارشناسان بر این باورند که مهم‌ترین دلیل این اتفاق افزایش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو آمریکا و جاماندن اروپا در مسیر صعودی نرخ بهره است. به بیانی دیگر دو عاملی که بازار اروپا را با بحران مواجه کرده است ثبات نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا و ترس اروپا از محدودیت عرضه گاز براثر جنگ روسیه و اوکراین در این منطقه است.
چه چیزی سقوط آزاد یورو را رقم زد؟


چندین عامل کلیدی وجود دارد که منجر به کاهش اخیر ارزش یورو شده است. اول، اقتصاد اتحادیه اروپا در حال کند شدن است و ترس از رکود در حال افزایش است.
بر اساس گزارش خبرآنلاین، کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول، این هفته گفت که شرایط تجاری در ۱۹ کشور عضو اتحادیه اروپا در ماه‌های اخیر به‌طور قابل‌توجهی تاریک شده است.
کشورهای اتحادیه اروپا همچنین به دلیل بحران انرژی ادامه‌دار ناشی از جنگ در اوکراین و تحریم‌های بعدی غرب علیه روسیه فلج شده‌اند. بحران انرژی چنان بی ثباتی در اروپا ایجاد کرده است که مدیرعامل دویچه بانک ماه گذشته استدلال کرد که رکود اقتصادی اروپا تا سال ۲۰۲۳ ادامه پیدا خواهد کرد. یکی دیگر از محرک‌های اصلی سقوط اخیر یورو، سیاست‌های پولی سست بانک مرکزی اروپا بوده است.
در حالی که فدرال رزرو آمریکا در سال جاری سه بار نرخ بهره را در تلاش برای مبارزه با تورم افزایش داده است، بانک مرکزی اروپا تاکنون از افزایش نرخ‌ها خودداری کرده است. با این حال، بانک مرکزی اروپا اعلام کرده است که افزایش نرخ بهره در ماه جولای مورد توجه قرار می‌گیرد، حتی در حالی که برخی از مقامات ابراز نگرانی می‌کنند که بانک مرکزی ممکن است در بحبوحه کاهش رشد نرخ‌ها را افزایش دهد و در نهایت منجر به رکود شود.
برابری یورو و دلار چه تاثیری بر اقتصاد کشورهای دیگر دارد ؟
هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصادی با اشاره به برابری نرخ دلار و یورو به «ابتکار» گفت: برابری نرخ دلار و یورو به نفع کشورهای خواهد بود که مبنای بازرگانی‌شان دلاری بوده است. از سوی دیگر برای کوتاه‌مدت به ضرر کشور‌های خواهد بود که مبنای بازرگانی خارجی آنها بر اساس یورو است.
وی ادامه داد: اگر تاریخ جنگ جهانی اول و دوم را بخوانیم خواهیم دید که برنده بزرگ این جنگ‌ها آمریکایی‌ها بوده ‌اند. بسیاری از نهادهای بین‌المللی فعلی با ابتکار آمریکایی‌ها بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفت. آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم با تسهیلات بانکی خود به بازسازی اروپا کمک کرد و این کمک به نفع آمریکایی‌ها شد. آمریکایی‌ها بعد از جنگ آسیبی ندیدند و با آسیب اروپا در جنگ جهانی دوم منافعی را به دست آوردند.
وی اظهار کرد: جنگ میان روسیه و اوکراین به شکل مستقیم و به طور غیر مستقیم به اروپا آسیب وارد می‌کند. قیمت انرژی در اروپا افزایش یافته و این در حالی است که هنوز هم زمستان نیامده است، این هزینه بالا طبیعتاً یورا تضعیف خواهد کرد.
وی به وضعیت اروپا بعد از کرونا اشاره کرد و گفت: بعد از کرونا اقتصاد آمریکا مجدداً احیا شد، در این شرایط نرخ بیکاری به زیر ۴ درصد رسید و با بسته‌های پولی که بانک مرکزی آمریکا به اقتصاد آمریکا کمک کرد منجر به این شد که یک نوع سیاست انبساطی پولی اتفاق بیفتد.
حق‌شناس گفت: اکنون نرخ بهره آمریکا در حال افزایش است، افزایش نرخ بهره در آمریکا حاکی از تقویت دلار بوده و این اتفاق با بحران در اروپا مصادف شد که برآیند این اتفاق برابری نرخ دلار و یورو پس از بیست سال است. البته پیش‌بینی می‌شود که آمریکا رکود ملایم را در آینده تجربه خواهد کرد اما این رکود کنترل شده و با سیاست پولی از پیش تعیین شده فدرال رزرو انجام می‌شود.