احراز صلاحیت همه‌جای دنیا مرسوم است

محمدحسین صفارهرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان اظهار داشت: «من در صحبت‌هایی که درباره شورای نگهبان بیان می‌کنم این جمله را همواره می‌گویم که شورای نگهبان چه دوستش داشته باشیم و چه دوستش نداشته باشیم، جزو سه نهاد اصلی در نظام جمهوری اسلامی ایران است که تیر‌های تهمت، کینه و دشمنی بیش از سایر نهاد‌ها به سویش روانه می‌شود.»
وی ادامه داد: «در این حملات رمزی نهفته است و به عبارتی دیگر بی‌دلیل نیست. اینگونه نیست که، چون دشمنان از قیافه آیت‌الله جنتی خوششان نمی‌آید، این هجمه‌ها را انجام می‌دهند. یا اینکه نقدشان این باشد چرا ترکیب شورای نگهبان ۱۲ نفر است و ۱۲۰ نفر نیست».
مأموریت شورای نگهبان کنترل ورودی‌ها و خروجی‌هاست
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ماهیت مأموریتی که برعهده شورای نگهبان است برای مخالفان و دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران، آزاردهنده است، گفت: «مأموریت‌های شورای نگهبان در دو مقوله دسته‌بندی می‌شود؛ یک دسته از مأموریت‌های شورای نگهبان کنترل ورودی‌ها و دسته دیگر کنترل خروجی‌هاست. منظور از ورودی‌ها کسانی هستند که قرار است متصدی امور در دستگاه‌های اجرایی و قانون‌گذاری و ... شوند. داوطلبان از کانال کنترلی عبور می‌کنند تا ویژگی‌هایشان با شرایط جمهوری اسلامی تطبیق داده شود. در همه جای دنیا این کار را انجام می‌دهند و این یک روال عقلانی است. اینگونه نیست که، چون ما نظام اسلامی هستیم و باید اسلامیت افراد را احراز بکنیم، این کنترل فقط در ایران انجام می‌شود. در آن جا‌هایی هم که لائیسیته هستند، ابراز وفاداری مهم است. در فرانسه و امریکا هم این کار را انجام می‌دهند و اینگونه نیست که هرکسی بتواند کاندیدا شود و بگویند مردم خودشان می‌فهمند. در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز شورای نگهبان محلی است که ورودی‌ها را کنترل می‌کند، اما این کنترل منطبق بر هوا‌های نفسانی و منیات نیست، بلکه براساس قواعد و چارچوب‌هاست. هرچه دقیق‌تر به این قواعد و چارچوب‌ها عمل شود، خروجی قابل قبول‌تر و قابل دفاع‌تری برای مردم و جامعه خواهد داشت.»


این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به توضیح خروجی‌ها پرداخت و ضمن بیان این نکته که همانگونه که ورودی‌های نظام مهم است خروجی‌ها هم مهم است، عنوان کرد: «خروجی‌های نظام همان قواعد و قوانینی است که در مجلس تصویب می‌شود و شورای نگهبان وظیفه دارد این مصوبات را با قانون اساسی و شرع تطبیق دهد. اگر انطباق داشت، پذیرفته می‌شود و اگر منطبق نباشد، بازگشت داده می‌شود. این دو وظیفه شورای نگهبان خیلی مهم است و نهاد دیگری در نظام جمهوری اسلامی ایران چنین مسئولیتی برعهده ندارد؛ بنابراین دشمنی با این نهاد بسیار است».
اصلاح‌طلبان کوشیدند پخت و پز دوران مشروطه را تکرار کنند
صفارهرندی با اشاره به هجمه‌هایی که به شورای نگهبان می‌شود، گفت: «در مشروطه جمعی از علمای تراز برای بررسی مصوبات مجلس انتخاب شدند. پس از مدتی، عده‌ای گفتند نیاز به مشارکت علما نیست و لازم نیست آن‌ها در حکومت‌داری دخالت کنند.»
وی با بیان اینکه بدخواهان فکر می‌کنند که می‌توانند دوره مشروطه را احیا کنند، گفت: «در اواسط دوران اصلاحات یک نفر به سلطنت‌طلب‌ها انتقاد کرد که شما چرا از یک روحانی (سیدمحمدخاتمی رئیس‌جمهور وقت) حمایت می‌کنید؟ او یک روحانی و دست‌پرورده امام خمینی (ره) است. یکی از چهره‌های شاخص سلطنت‌طلب‌ها در پاسخ به این انتقاد، نوشت: تو چرا متوجه نیستی که اقدام ما حساب‌شده و سنجیده است. ما داریم کاری را انجام می‌دهیم که پدران ما و بزرگ‌تر‌های ما در دوران مشروطه انجام دادند. آن‌ها وقتی که دیدند روحانیون در بین مردم نفوذ دارند به آن‌ها نزدیک شدند و زمانی که به مقصودشان رسیدند، آن‌ها را پس زدند و گفتند اینجا دیگر محل حضور شما نیست؛ شما بروید به کارتان برسید، ما هم مملکت‌داری کنیم.»
صفارهرندی خاطرنشان کرد: «آن روز که این حرف زده شد، هنوز سیئات اصلاح‌طلبان تندرو آشکار نشده بود. در ادامه دیدیم که آن‌ها امام را هم کنار گذاشتند. حتی منکر معصوم و خدا هم شدند و گفتند: علیه خدا هم می‌شود راهپیمایی کرد. این روز‌ها نیز می‌شنویم که برخی به دنبال تحریک دیگران هستند تا علیه احکام الله شورش کنند! این همان پخت و پزی است که در دوره مشروطه صورت گرفت. آن‌ها می‌گفتند سمت روحانیون می‌رویم، اما در نهایت مسیر را تغییر خواهیم داد».
تندرو‌ها شورای نگهبان تشریفاتی می‌خواهند
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تندرو‌ها می‌خواهند شورای نگهبان را به یک نهاد تشریفاتی تبدیل کنند که هر بار فشار آوردند در برابر فشار‌ها عقب‌نشینی کند، به حمایت‌های امام خمینی (ره) از شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: «امام خطاب به اعضای شورای نگهبان چنین فرمودند که اگر همه عالم بخواهند دعوت به غیر حق بکنند، من جلویشان می‌ایستم، شما هم همین‌طور باشید (نقل به مضمون). امام نسبت به شورای نگهبان نقد داشت و در برخی جا‌ها دور هم زده است، اما آنجا که موضوع حق بود، حامی جدی شورای نگهبان بود.»
صفارهرندی با بیان اینکه نقد‌هایی به شورای نگهبان وارد است، اما تأکید کرد که انصافاً شورا مأموریت خطیر خود را به‌رغم فشار‌های سنگین به خوبی انجام داده و عملکردش قابل دفاع است. شورای نگهبان مرام اولیه‌اش را حفظ کرده و جنس و ماهیتش تغییر نیافته است. ممکن است بر اثر شرایط زمانه، تغییراتی در اجتهاد و ... به وجود آورده باشد که امام نیز اینگونه بودند، اما همچنان به فقه جواهری وفادار مانده است. فق‌های جوان‌تری که وارد شورا شده‌اند، تناسب‌شان با موقعیت جدید بیشتر است و کمبود‌های قبلی را می‌توانند جبران کنند. عدالت اعضای شورای نگهبان را در بزنگاه‌ها می‌توان اندازه‌گیری کرد. بزنگاه آنجایی است که با دوست خودشان آنگونه رفتار می‌کنند که با دیگران رفتار می‌کنند. از این رو می‌بینیم که برخی از شخصیت‌های موجه و محترم که از دوستان اعضای شورای نگهبان بوده‌اند در ارزیابی‌ها تأیید صلاحیت نشدند؛ در انتخابات‌های مجلس خبرگان از این دست موارد زیاد دیدیم. مشهور بودن افراد نیز اعضای شورای نگهبان را مرعوب نکرد. یا اینکه در جایی شورای نگهبان مصوبه‌ای را منطبق بر شرع مقدس و قانون اساسی ندانسته و محکم ایستاده و رد کرده است.
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شورای نگهبان محل استانداردسازی جریان حکومتی است، اظهار داشت: «وقتی فرد آرم استاندارد از سوی شورای نگهبان دریافت می‌کند، علی‌الاصول منطبق با شرایط است، اما مردم باید خودشان انتخاب کنند».
شورای نگهبان در انتخابات ۸۸ با حق و متانت رفتار کرد
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ گفت: «در آن سال شورای نگهبان آن کاری که بر عهده‌اش بود، یعنی ایستادگی بر موضع قانونی را به خوبی انجام داد. مهندس موسوی با جواز شورای نگهبان وارد عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری شد. سوابقش مشکلی نداشت، هرچند معارض‌هایی داشت، اما جنس حجت‌های شورای نگهبان، آشکار است و نمی‌تواند به نیات پنهانی اتکا کند. حجت آشکار این بود که ایشان در دوره امام خمینی (ره) نخست‌وزیر بود و پس از آن نیز مشاور رهبر معظم انقلاب و از رهبری برای عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام حکم دریافت کرده بود. گاهی نیز حضرت آقا ایشان را صدا می‌زدند و مشورت سیاسی می‌گرفتند. مواضعش هم در آن دوران غالباً خوب بود. پس تأییدیه‌ای که شورای نگهبان داد، موجه بود. وظیفه شورای نگهبان در مرحله بعد بررسی صحت و سلامت انتخابات ۸۸ بود. این شورا اعلام کرد که هر کس می‌گوید تقلب شده است، گزارشش را ارائه کند. اعلام شد هر صندوقی که بخواهید هم بازشماری می‌کنیم. حتی رهبری فرمودند که میزان بیشتری بازشماری شود، حتی اگر نیاز بود همه صندوق‌ها را دوباره بشمارید.»
بلبل زبان‌های امروز در گعده‌های خود تقلب را نفی کردند
صفار هرندی اضافه کرد: «خوشبختانه منطقی که شورای نگهبان در آن انتخابات داشت -که منطق نظام بود- این قدر منطق مقبول و دنیاپسندی بود که جرئت نکردند، ان‌قلتی وارد کنند. از این رو وقتی از آن‌ها پرسیده شد که چرا به‌رغم آمادگی شورای نگهبان درخواست ندادید، حرفی نداشتند. نماینده‌شان در جلسه با رهبری گفت که اگر همه صندوق‌ها را بشمارند، رأی همین خواهد شد. پرسیده شد: پس به چه چیزی اعتراض دارید، گفتند:منظور ما فرایند طی شده است که به قول حجاریان «تدلیس سیستماتیک» صورت گرفته است. این‌جور مواقع به پریشان‌گویی می‌افتند و مجبور می‌شوند پرت و بلا بگویند. شورای نگهبان در انتخابات ۸۸ کارش را به خوبی انجام داد. ایستادگی بر موضع حق و متانت در رفتار، مؤثر بود و خودشان بعد آمدند اعتراف کردند که تقلبی صورت نگرفته است. همین‌هایی که اکنون بلبل‌زبانی می‌کنند، در گعده‌های زندانی‌شان گفتند که می‌دانیم تقلب نشده است. شورای نگهبان از این جهت وجیه است و بی‌آبرو نیست.»
شورای نگهبان باید با جامعه صحبت کند
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در عین حال گفت: «شورای نگهبان باید بلد باشد بهتر از آن چیزی که هست، خود را عرضه کند. برخی جنس قلابی خودشان را خوب عرضه می‌کنند، اما ما که جنس‌مان خوب است، چرا خوب عرضه نمی‌کنیم و بی‌سلیقگی‌هایی صورت می‌گیرد؟ حیف است.» صفارهرندی با تأکید بر اینکه افکار عمومی و روابط عمومی را باید جدی گرفت، اظهار داشت که ممکن است اعضای شورا بگویند، ما کاری به این چیز‌ها نداریم و کار خودمان را می‌کنیم؛ این بدان معنا نیست که رأی خودتان را تغییر بدهید، بلکه منظور این است که برای افکار عمومی اعتباری قائل شوید. افکار عمومی اگر توجیه نشود، شورای نگهبان مظلوم واقع خواهد شد. با جامعه باید صحبت کرد.