حذف سمند، تیبا و ساینا تاثیری بر بازار نخواهد داشت توقف صوری

کیمیا نجفی
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در خصوص توقف تولید برخی خودروها می‌گوید: صحبت‌ از حذف برخی از خودروها بهانه‌ای بو‌د تا خودروهایی که قیمت‌های‌شان خیلی غیرواقعی بالا رفته است از خط خارج کنند و همان محصولات را با اسم و چهره‌ای کمی متفاوت به بازار عرضه کنند.
از پراید این خودروی پرطرفدار برای طبقات ضعیف و متوسط جامعه با عنوان ارابه مرگ یاد می‌شود. عده‌ای این خودرو را قاتل جاده‌های ایران می‌دانند و همین حرف و حدیث‌ها درخصوص نداشتن ایمنی کافی این خودرو، نگرانی‌هایی را به وجود آورد و این نگرانی‌ها تا جایی ادامه داشت که برخی از مسئولان را به فکر راه‌ چاره انداخت و بالاخره پس از اما و اگرهای بسیار سال98_ 99 تولید پراید متوقف شد.
توقف تولید پراید در حالی اتفاق افتاد که این خودرو به نسبت خودروهای دیگر قیمت پایین‌تری داشت و یکی از پرفروش‌ترین خودروهای تولید داخل به حساب می‌آمد به همین دلیل حذف آن از خط تولید انتقادات بسیاری را به دنبال داشت.


در ادامه اما و اگرها محصولات تیبا، کوییک و ساینا به عنوان جایگزین محصولات خانواده پراید معرفی شد. این در حالی است که اخیرا صحبت از توقف تولید خودروهای تیبا، سمند و ساینا از ابتدای مرداد به میان آمده است. سخنگوی وزارت صنعت‌، معدن و تجارت (صمت) ضمن اشاره به حذف تولید خودروهای سمند، تیبا و ساینا از ابتدای مردادماه، جایگزین این خودروها را معرفی کرده و از اعلام خبرهای خوب در حوزه خودرو طی ماه آینده خبر داد.
امید قالیباف، سخنگوی صمت، در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی گفته است: «گزارش‌های مالی شرکت‌های خودرویی نشان می‌دهد این صنعت در خرداد ماه با ۱۸ درصد رشد رکورددار رشد بخش تولید در اقتصاد بود. همزمان با رشد کمی تولید، با ابتکار وزیر صمت و با هماهنگی با سازمان ملی استاندارد، تولید خودروهای تیبا، سمند و ساینا از ابتدای مرداد متوقف می‌شود و بجای آن خودروهای شاهین CVT، آریا، رانا AMT، هایما S8 و آریسان۲ که ضرایب کیفی بالاتری دارند جایگزین خواهند شد.»
بازار خودرو به روند تورمی اقتصاد کلان ادامه خواهد داد
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در خصوص خبر توقف تولید تیبا، سمند و ساینا به «ابتکار» گفت: توقف تولید، به نوعی یک توقف تولید صوری است. مثلا می‌گویند سمند متوقف خواهد شد اما سورن باقی می‌ماند.
وی ادامه داد: من گمان می‌کنم این صحبت‌ها بهانه‌ای بو‌د تا خودروهایی که قیمت‌های‌شان خیلی غیرواقعی بالا رفته است و شورای رقابت روی آنها متمرکز شده بود را از خط خارج کنند و همان محصولات را با اسم و چهره‌ای کمی متفاوت به بازار عرضه کنند.
زاوه در پاسخ به این پرسش که آیا حذف این خودروها در قیمت‌ بازار اثری خواهد داشت یا خیر، گفت: من گمان می‌کنم بازار به شیوه خود ادامه خواهد داد. به بیانی روشن‌تر بازار فعلا طبق روند تورمی اقتصاد کلان حرکت خواهد کرد و قیمت‌ها همچنان افزایشی خواهد بود. بنابراین ادامه‌دار بودن گرانی‌ها ربطی به توقف تولید خودروهای اشاره شده ندارد.
توقف تولید خودروها تاثیری بر بازار ندارد
فیروز نادری، کارشناس حوزه خودرو نیز با اشاره به حذف برخی خودروها از خط تولید به «ابتکار» گفت: من گمان نمی‌کنم جایگزینی برای خودروهای گفته وجود داشته باشد. مسئله دیگری که مطرح می‌شود اثر توقف تولید تیبا، ساینا و سمند بر بازار است، در این خصوص هم باید بگویم که بعید می‌دانم حذف این خودروها تاثیری بر روند قیمت‌ها در بازار داشته باشند چراکه این خودروها آنچنان خودروهای مورد قبولی نیستند.
این کارشناس حوزه خودرو ادامه داد: خودروهای گفته شده کیفیت مناسبی نداشته بنابراین نباید تاثیری در بازار داشته باشند. اکنون این خودروها به دلیل کیفیت پایین خریدار ندارند.
زمزمه افزایش قیمت کارخانه
نادری به ارزیابی وضعیت بازار خودرو پرداخت و در این‌باره گفت: خبرهایی از احتمال افزایش قیمت خودروسازان به گوش می‌رسد ، اگر قیمت کارخانه افزایش یابد ممکن است یک شوک به بازار خودرو وارد شود و بازار هم شاهد گرانی باشد اما اگر افزایش قیمت کارخانه رخ ندهد بازار در روند فعلی و راکد خود باقی می‌ماند.