روحانی: باید همه واقعیت‌ها را به مردم بیان کنیم


حسن روحاني با بيان اينکه بايد همه واقعيت‌ها را به مردم بيان کنيم، اظهارکرد: اگر گرفتار مصوبه هسته‌اي مجلس نمي‌شديم مي‌توانستيم تحريم‌ها را در اسفند 99 پايان دهيم. به گزارش ايسنا، رئيس‌ دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم در ديدار با جمعي از وزرا، معاونان، مسئولان، استانداران دوره خود با تبريک عيد غدير خم گفت:  پيامبر اکرم (ص) ولايت اميرالمومنين (ع) را در مکه و مدينه اعلام نکردند، بلکه به خاطر روشن  شدن اهميت اين واقعه در راه مکه به مدينه در محل غدير خم توقف کردند تا آنان که پيش افتاده بودند برگردند و آنان که عقب افتاده بودند، برسند. در آنجا دست امام علي (ع) را بلند کردند و فرمودند: «من کنت مولاه فهذا علي مولاه».
وي افزود: پيامبر اکرم (ص) فرمودند آنان که در اين جمع بودند مانند سفيراني هستند که بايد اين پيام را ابلاغ کنند، بنابراين ارسال پيام غدير فريضه‌اي عام براي همه مسلمانان است.وي با اشاره به فلسفه غدير خم و توصيه پيامبر اکرم (ص) مبني بر ابلاغ پيام ولايت اميرالمومنين (ع) توسط مسلمانان، گفت:  بيان و تبليغ واقعيت، وظيفه‌اي بر دوش همه ماست. واقعيت انقلاب اسلامي، دفاع مقدس و جنگ ظالمانه اقتصادي عليه ملت ايران نبايد بر مردم پوشيده بماند و همه وظيفه داريم در هر زمان و مکاني اين واقعيت‌ها را بيان کنيم.رئيس‌جمهور پيشين کشورمان تاکيد کرد: بايد همه واقعيت‌ها را به مردم بيان کنيم چون در غير اينصورت تاريخ تحريف مي‌شود. واقعيت‌ها بايد به اطلاع آنان که غائب بودند و واقعيات برايشان پوشيده مانده هم برسد.
روحاني افزود: پس از انقلاب کشور با مشکلات زيادي روبرو شده و از همه اين مشکلات توانسته به نحوي عبور کند. پس از جنگ تحميلي و ترور، معضل بزرگي به نام تحريم براي مردم ايجاد شده و تاکنون با همه آسيب‌ها و مشکلات توانسته‌ايم از اين مراحل گذر کنيم. خروج ترامپ از برجام و بازگشت تحريم‌ها نيز از اين دست مسائل بوده که قطعا اين مساله و رفع مجدد تحريم‌ها قابل حل بود و اي کاش دچار 11 /9 (11 آذر 99) و مصوبه هسته‌اي مجلس نمي‌شديم تا مي‌توانستيم در اسفند 1399 تحريم‌ها را پايان دهيم.
او با مقايسه شرايط تحويل دولت‌هاي يازدهم و سيزدهم گفت: زماني که در مردادماه 1392 دولت را تحويل گرفتيم چند صد ميليون دلار اسکناس در بانک مرکزي بود. اما در زمان تحويل دولت در مردادماه 1400 به دولت سيزدهم، چند ميليارد دلار اسکناس در بانک مرکزي موجود بود.


روحاني در پاسخ به سؤال يکي از حاضران درباره کسري بودجه سال 1400 و بازپرداخت بدهي دولت قبل توسط اين دولت گفت: دولت دوازدهم لايحه بودجه سال 1400 را با سقف 800 هزار ميليارد توماني ارائه داد اما مجلس يازدهم سقف اين بودجه را به حدود 1200 هزار ميليارد تومان رساند. بنابراين 400 هزار ميليارد تومان کسري بودجه، همان رقم افزايش يافته توسط مجلس است.
رئيس‌جمهور سابق ايران افزود: با کاهش درآمدهاي نفتي پس از تحريم‌هاي ظالمانه آمريکا، دولت طبق مجوز مجلس براي رفع کسري بودجه، اقدام به فروش اوراق قرضه کرد. همانطور که ما بدهي دولت قبل را پرداختيم و دولت بعدي هم بايد بدهي فروش اوراق قرضه توسط اين دولت را بپردازد.