یک میلیون و 350 هزار مسکن در حال ساخت است

به گزارش خبرگزاری‌ها، رستم قاسمی درباره آخرین اقدامات دولت سیزدهم در زمینه تولید مسکن اظهار کرد: طبق تعهد دولت سه میلیون و 200 هزار واحد شهری و 800 هزار واحد روستایی خواهیم ساخت و تاکنون در کل کشور یک میلیون و 358 هزار واحد در مراحل مختلف فونداسیون تا نازک‌کاری قرار دارد و در چند ماه آینده به دو میلیون واحد می‌رسد.
 وی افزود: همچنین در قالب نهضت ملی مسکن 800 هزار واحد روستایی ساخته خواهد شد ‌که عملیات 200 هزار واحد آغاز شده است و 300 هزار واحد هم از هفته آینده شروع می‌شود و تا پایان این دولت چهار میلیون واحد مسکن تحویل مردم خواهد شد.
وزیر راه و شهر‌سازی ادامه داد: البته طرح‌های مسکن مهر و اقدام ملی مسکن هم دنبال می‌کنیم. در طرح اقدام ملی مسکن دولت قبل در دو سال 70 هزار واحد با پیشرفت فونداسیون به بالا وجود داشت که در اختیار ما قرار گرفت که طبق گزارش دیوان محاسبات 8.8 درصد پیشرفت داشت، البته ما در این‌جا از خدمات وزیر سابق راه و شهر‌سازی جناب آقای محمد اسلامی قدردانی می‌کنیم. به گفته قاسمی، در حال حاضر در تعدادی از استان‌ها که زمین داریم و متقاضی کمتر است سامانه ثبت‌نام نهضت ملی مسکن باز شده است.
او با بیان اینکه مسکن در کشور یک‌ساله ساخته نمی‌شود بلکه یک‌ونیم تا دوساله است، تصریح کرد: ما به این چهار میلیون واحد تعهد دولت هم اکتفا نمی‌کنیم و قطعاً اگر نیاز باشد تولید خواهیم کرد.


صدور پروانه ساختمانی در تهران
10 برابر سال‌های گذشته
رستم قاسمی در واکنش به گزارش منتشر شده در یکی از روزنامه‌ها مبنی بر کاهش آمار تولید مسکن در تهران اظهار کرد: طبق  آمار ارائه شده شهرداری تهران، در اوج صدور پروانه ساخت در پایتخت، طی سال‌های 90 تا 93 تعداد 60 تا 70 هزار پروانه صادر شده که تعداد زیادی از این خانه‌ها هم ساخته نشده است. وی افزود: سال 95 حدود 11 هزار پروانه ساخت، سال 96 بالغ بر 14 هزار و 300 فقره، سال 97 بالغ بر 18 هزار و در سال 98 حدود 19 هزار پروانه ساختمانی در تهران صادر شده است، اما امروز متقاضیان برای 334 هزار واحدی که به‌صورت خود مالکی ساخت آنها آغاز شده، 450 میلیون تومان وام از بانک دریافت می‌کنند.
وزیر راه و شهر‌سازی با بیان اینکه در شهر تهران طی چهار ماه امسال 48 هزار پروانه صادر شده است، گفت: این نشان می‌دهد که بیش از 10 برابر سال‌های گذشته در شهر تهران پروانه ساختمانی صادر شده است. از سوی دیگر 180 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده با شهرداری تهران قرارداد امضا شده که وام آن را وزارت راه و شهر‌سازی تأمین خواهد کرد.
قاسمی با اشاره تلویحی به گزارش منتشر شده توسط یکی از روزنامه‌ها طی روزهای اخیر، اضافه کرد: این آمار، آمارهای ناامیدکننده و غیرواقعی است و مردم به آمارهای رسمی توجه کنند.
گفتنی است، سه روز قبل یکی از رسانه‌های مکتوب در گزارشی تحت عنوان «سقوط تاریخی تولید مسکن» با استناد به آنچه آمار اختصاصی عنوان شده بود وضعیت ساخت‌وساز مسکن در شهر تهران را مورد بررسی قرار داده بود. در بخشی از این گزارش ادعا شده بود: «تیراژ تولید مسکن در فصلی که گذشت، حتی نسبت به برش فصلی رکود تاریخی تولید مسکن در سال 1401 هم 42 درصد افت کرده و پایتخت از کف تاریخی خانه‌‌‌سازی هم دوباره سقوط کرده است.»
تحویل ۱۰۰ هزار واحد
تا پایان شهریور
همچنین محمود محمودزاده؛ معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهر‌سازی از تحویل ۱۰۰ هزار واحد مسکونی به‌عنوان اولین واحدهای طرح نهضت ملی مسکن تا پایان شهریور سال جاری و در شهرهای مختلف کشور خبر داد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهر‌سازی، او ادامه داد: تاکنون بیش از پنج میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در هفت فاز اعلام شده در طرح‌های حمایتی دولت ثبت‌نام کرده‌اند که بیش از ۹۰ درصد ثبت‌نام‌کنندگان، پالایش شده‌اند و اطلاع‌رسانی نیز توسط ادارات کل استان و شهرهای جدید برای طی مراحل مورد نیاز در تشکیل و تکمیل پرونده انجام شده است.
وی افزود: عمده ۱۰ درصد باقی‌مانده نیز شامل دو گروه می‌شوند که یا ثبت‌نامی‌های جدید و از ۱۵ تیرماه به بعد هستند یا خانواده‌های دارای بیش از سه فرزند هستند که مشمول قانون حمایت جمعیت می‌شوند و پالایش آنها نیز در حال انجام است.
تأمین 4 میلیون زمین
تا مردادماه
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهر‌سازی تصریح کرد: بر اساس دستور رئیس‌جمهور باید کل زمین موردنیاز برای چهار میلیون واحد مسکونی تا مردادماه تأمین شود و اگر این اتفاق رخ دهد ثبت‌نام جدید هم برای طرح نهضت ملی مسکن خواهیم داشت.
محمودزاده افزود: شش راهبرد در شورای‌عالی مسکن کشور برای تولید مسکن و نهضت ملی مسکن تصویب شده است، راهبرد اول بستر‌سازی و افزایش تولید ساخت‌وساز توسط بخش خصوصی و راهبرد دوم نیز برای بافت فرسوده است.