محکومیت گسترده حمله ترکیه به شمال عراق عراقی‌های خشمگین به سفارت این کشور حمله کردند

  سرویس خارجی-
واکنش‌ها به حمله چهارشنبه ترکیه به شمال عراق که منجر به کشته و زخمی شدن غیرنظامیان شده بسیار گسترده و خارج از حد پیش‌بینی است. این حمله هم از سوی دولت و مردم عراق و هم از سوی کشورهای مختلف دنیا محکوم شده و محکومیت‌ها همچنان ادامه دارد.
ماجرا از آنجا آغاز شد که رسانه‌های کُردی، بعدازظهر چهارشنبه گذشته، گزارش دادند در حمله توپخانه‌ای ترکیه به شهر «زاخویِ» استان «دهوک» در مناطق کُردنشینِ شمال عراق، تعدادی غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند. بر اثر این حمله ۹ تن کشته و ۳۱ نفر هم مجروح شدند که البته آمار مختلفی از تلفات این حمله منتشر شده که این معتبرترین آنها است. در این حمله دست‌کم 3 کودک نیز جان باخته و چند نوزاد نیز زخمی شده‌اند؛ یکی از کشته‌شدگان، دختربچه‌ای یک‌ساله است!
این جنایت اما خون مردم عراق را به جوش آورد. رسانه‌های عراقی بامداد پنجشنبه از تظاهرات گسترده مقابل سفارتخانه ترکیه در بغداد خبر دادند. طبق گزارش‌ها معترضان، بعد از تجمع مقابل سفارتخانه این کشور در بغداد، پرچم ترکیه را از بالای ساختمان پایین کشیده و آتش زدند. اما این پایان ماجرا نبود، بعد از ظهر پنجشنبه نیز صدها نفر از مردم عراق به ویژه جوانان این کشور، در برابر سفارت ترکیه در بغداد، با برگزاری تظاهرات، خشم خود را ابراز کردند. صدها معترض، در برابر کنسولگری ترکیه در منطقه «الوزیریه» بغداد، مجددا تجمع کردند. معترضان دو بار تلاش کردند که وارد کنسولگری شوند، ولی نیروهای امنیتی مانع از این کار شدند.


روز جمعه نیز مردم خشمگین عراق در اعتراض به حمله هوایی ترکیه به خاک کشورشان و کشته و زخمی شدن تعدادی از غیرنظامیان، مقابل سفارت این کشور در منطقه الوزیریه بغداد تظاهرات کردند. رسانه‌های عراقی از استقرار گسترده نیروهای ضد شورش برای حمایت از سفارت ترکیه در مقابل معترضان خشمگین خبر دادند. بر اساس این گزارش، معترضان از دولت عراق برای اتخاذ اقدامات بازدارنده جهت ممانعت از تجاوزات مکرر ترکیه درخواست کردند. تظاهرات‌های مشابهی نیز در کربلاء و نجف اشرف برگزار و مراکز اعطای ویزای ترکیه بسته شده است. این حمله با محکومیت گسترده جهانی نیز مواجه شده است. از آمریکا و مصر و اتحادیه عرب تا ایران علیه این اقدام موضع گرفته‌اند.
ترکیه: کار ما نبود!
«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه روز پنجشنبه، اظهارات مقامات عراقی درباره حمله ترکیه به منطقه کردستان را تکذیب کرد: «بر اساس اطلاعاتی که از نیروی هوایی ارتش دریافت کردیم، هیچ حمله‌ای به غیرنظامیان [در دهوک عراق] نداشته‌ایم.» سفارت ترکیه در بغداد که دستپاچه به نظر می‌رسد، حمله توپخانه‌ای عصر چهارشنبه را به گردن پ.ک.ک‌انداخت. وزارت امور خارجه ترکیه نیز چنان ادعایی را تکرار کرد.
واکنش دولت عراق
نخست‌وزیر عراق در واکنش به حمله ارتش ترکیه به منطقه کردستان تأکید کرد که این کشور حق کامل خود در پاسخ به تجاوزات ترکیه را محفوظ می‌داند. همچنین منابع رسمی عراق خبر دادند که بغداد از ترکیه به شورای امنیت شکایت کرده است. رئیس‌ائتلاف الفتح عراق به حمله ارتش ترکیه به منطقه کردستان واکنش نشان داد و خواستار تعطیلی فوری مرز با ترکیه شد. رهبر جریان صدر در واکنش به حمله ترکیه به شمال عراق گفت: ترکیه با این گمان که عراق تنها واکنش ضعیفی از خود نشان خواهد داد، وقاحتش را بیشتر کرده است. از طرف دیگر پس از بیانیه شدیداللحن احزاب و مقامات عراقی علیه ترکیه، رسانه‌های عراقی خبر دادند که یک نماینده پارلمان این کشور از رئیس‌جمهور ترکیه به دادگاه شکایت کرده است. وزارت امور خارجه عراق در واکنش به حمله اخیر ترکیه، تأکید کرد که همه نیروهای ترکیه‌ای باید از خاک عراق خارج شوند. اما در مورد ادعای ترکیه، وزارت امور خارجه عراق با بیان اینکه انکار تجاوز از سوی ترکیه، یک شوخی تلخ است، گفت که احتمالا عراق هم در پاسخ به این حمله، از کارت اقتصادی استفاده خواهد کرد. در حالی که ترکیه مسئولیت این حمله را برعهده نمی‌گیرد و آن را به گردن پ.ک.ک می‌اندازد، «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق، امروز تصریح کرد که کارشناسان نظامی عراق حمله ترکیه به منطقه کردستان را تأیید کرده‌اند. حزب کارگران کردستان، پ.ک.ک، نیز دست داشتن در حمله مرگبار به استان دهوک عراق را رد کرد. همچنین اتاق بازرگانی دیالی عراق با صدور بخشنامه‌ای از همه تجار و بازرگانان این استان خواست تا در پاسخ به حمله خونین در شمال عراق، از واردات کالاهای ترکیه به کشور خودداری کنند. اما یک واکنش مهم دیگر آن‌که عضو کمیسیون امنیت ملی پارلمان عراق با اشاره به حمله به گردشگران عراقی در مرز ترکیه گفت که توافق امنیتی بغداد و آنکارا پایان یافته است. باید افزود که دفتر نخست‌وزیری عراق یک روز عزای عمومی در سراسر عراق اعلام کرد.
انتقام پهپادی
اما این حمله واکنش‌های عملی و نظامی نیز در عراق به دنبال داشته است. رسانه‌های عراقی شامگاه چهارشنبه از حمله پهپادی به مکان‌های استقرار نظامیان ترکیه در استان دهوک واقع در شمال عراق خبر دادند. به گزارش فارس از منابع عراقی، دو جوخه از پهپادهای انتحاری بال‌ثابت «کامیکازه» به سمت یکی از پایگاه‌های اشغالگر ترکیه در عراق به پرواز در آمده و سپس به آن اصابت کردند. دقایقی بعد گروه عراقی موسوم به «اصحاب کهف» اعلام کرد که نقاط نظامی ارتش ترکیه در استان دهوک و پایگاه بامرنی در منطقه العمادیه را هدف قرار داده‌اند.
همچنین شهردار «بامرنی» در استان دهوک خبر داد که بامداد روز جمعه به نیروهای ترکیه در این استان حمله پهپادی شده است. شهردار بامرنی به شبکه «کوردستان۲۴» در این باره خبر داد: «دو پهپاد به نیروهای ترکیه در بامرنی دهوک حمله کردند.»
حمله راکتی به مقر اطلاعاتی ترکیه
منابع رسانه‌ای عراق از حمله راکتی به یک مقر متعلق به سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه در شمال عراق خبر دادند. پس از انتشار این خبر، کاربران شبکه‌های اجتماعی و دیگر کانال‌های خبری عراقی این خبر را بدون اشاره به جزئیات بیشتر، تایید کردند. هنوز جزئیاتی درخصوص این حمله راکتی منتشر نشده است و هیچ طرفی مسئولیت آن را برعهده نگرفته است. منابع رسمی عراق نیز این خبر را تایید یا رد نکرده‌اند.
هک شبکه‌های تلویزیونی ترکیه
یک روز پس از حمله جنایت‌کارانه به این گردشگاه در شمال عراق، چند شبکه تلویزیونی ترکیه‌ای حین پخش زنده هک شدند. این حمله سایبری توسط گروهی کردی موسوم به «۱۸۷۷» و گروه عراقی «الطاهره» انجام شد و عاملان آن پیام «بمباران عراق را متوقف کنید، بمباران کردستان را متوقف کنید» را بر روی شبکه‌های ترکیه‌ای مذکور قرار دادند.