برنامه سرویس‌های غربی برای خرابکاری و ترور

گروه سیاسی/ نشست امنیتی اسپن که هر ساله در همین روزها در ایالت کلرادو امریکا برگزار می‌شود، از روز سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شد و روز پنجشنبه به پایان رسید. یکی از موضوعات مهم این نشست مواضع کشورهای غربی علیه ایران بود. رئیس سرویس اطلاعاتی بریتانیا (ام آی ۶)، روز پنجشنبه در این نشست مدعی شد تردید دارد که ایران به دنبال احیای برجام باشد. ریچارد مور در عین حال تأکید کرد از نظر او احیای برجام بهترین گزینه برای «محدود کردن» برنامه هسته‌ای ایران است. رئیس ام‌آی ۶ مدعی شد: «فکر می‌کنم  توافق قطعاً روی میز است و قدرت‌های اروپایی و دولت امریکا درباره این موضوع بسیار شفاف بوده‌اند و فکر نمی‌کنم روس‌ها و چینی‌ها مانعی بر سر راه توافق به وجود بیاورند، اما فکر نمی‌کنم ایرانی‌ها به دنبالش باشند.» ویلیام برنز رئیس سازمان سیا هم درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران گفت که زمان گریز هسته‌ای این کشور حدود چند هفته است ولی ضمن نگران‌کننده خواندن این روند افزود که تهران برای نظامی‌سازی برنامه اتمی خود تلاش ‌نکرده است.
گنده‌گویی گانتس در امریکا
از سوی دیگر بنی گانتس، وزیر دفاع رژیم‌صهیونیستی نیز در کنفرانس امنیتی اسپن گفت این رژیم به‌عنوان آخرین راه‌حل، اگر لازم شود توانایی نظامی لازم برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را دارد. گانتس در این نشست گفت: «آیا ما قادریم اگر لازم شد برای جلوگیری از آن عملیات نظامی انجام دهیم؟ بله. آیا ما در حال ساخت این توانایی هستیم؟ بله. آیا باید به‌عنوان آخرین راه به آن متوسل شویم؟ بله و امیدوارم حمایت امریکا را نیز با خود داشته باشیم.» او افزود: «ایران در شرایطی که سلاح هسته‌ای ندارد در منطقه اقدامات مخرب انجام می‌دهد، چه برسد به اینکه به بازدارندگی هسته‌ای هم برسد. به همین دلیل نمی‌توانیم به ایران اجازه هسته‌ای شدن بدهیم.»
ماجرای ترور دانشمندان هسته‌ای و اظهارات رئیس سابق MI6


تهدیدهای انجام شده و ابراز نگرانی‌های دشمنان ایران در حالی است که قبلاً نیز مشابه این تهدیدات صورت گرفته و پس از آن اقدامات تروریستی علیه دانشمندان هسته‌ای کشورمان رقم خورده بود. شهادت شهید شهریاری پس از سخنان معنادار رئیس دستگاه جاسوسی انگلیس از جدی‌ترین نمونه‌های این اقدام است. همان زمان سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در آذرماه سال 1389 و در جریان مذاکرات هسته‌ای این نکته را به اشتون یادآور شده بود. مذاکره‌کننده کشورمان خطاب به وی گفته بود: «ﺟﺎﻥ ﺳﺎﻭﺭﺯ رئیس دستگاه اطلاعات خارجی انگلیس چند هفته قبل از ترور شهید مجید شهریاری به صراحت اظهارات خاصی در مورد انجام عملیات اطلاعاتی در ایران بر زبان آورده و گفته بود که ما باید با شیوه‌‌های امنیتی مانع پیشرفت هسته‌ای ایران شویم که بلافاصله بعد از سخنان این مقام انگلیسی، شهید شهریاری ترور شد.» وی ادامه داده بود: «دست زدن به اقدامات تروریستی با هدف جلوگیری از دسترسی ایران به علم، تلفیقی از روحیه فاشیستی و قرون وسطایی است که بی‌شک مستحق محکومیت است اما تا به حال هیچ یک از کشورهای غربی این کار را محکوم نکرده‌اند.»
 برنامه‌ریزی برای خرابکاری
به نظر می‌رسد از آنجایی که رژیم‌صهیونیستی و کشورهای پشتیبان آن از رودررویی نظامی علیه کشورمان عاجزند، طراحی دست زدن به اقدامات خرابکارانه و تروریستی از اصلی‌ترین و محتمل‌ترین گزینه‌های آنها برای ضربه زدن به کشورمان باشد. گفتنی است امریکایی‌ها در حالی حاضر به ارائه تضامین لازم نیستند که افراد مختلف در این کشور به خروج مجدد از هرگونه توافق احتمالی تهدید می‌کنند. از همین رو امریکا و غرب تلاش دارند بدون در نظر گرفتن نگرانی‌های تهران، یک توافق ضعیف و قابل مناقشه را به کشورمان تحمیل  کنند.