جهاد مداحان بیان نقاط قوت و فرصت‌های انقلاب است

پرورش مداحان انقلابی از دل نوجوانان حسینی و نوگلان زینبی، عالمانه بودن حوزه ستایشگری و مداحی، اهتمام به نغمه‌سرایان اهل تسنن و تقریب مذاهب، تدریس رشته مداحی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی و معرفی شهدای شاخص مداح کشور محور گفت‌وگوی ما با رئیس سازمان بسیج مداحان کشور سرهنگ یوسف ارجونی به بهانه روز بسیج مداحان است. آنچه درپی می‌آید حاصل این همکلامی است. شهادت میثم تمار و روز بسیج مداحان
سرهنگ یوسف ارجونی رئیس سازمان بسیج مداحان کشور با اشاره به تشکیل بسیج مداحان از ۱۱ سال گذشته گفت: مجموعه سازمان بسیج مداحان از سال ۱۳۸۹ با هدف تحقق منویات رهبری در عرصه ستایشگری و مداحان و ابلاغ سلسله مراتب سازمانی، تربیت نیرو‌های انقلابی، نیرو‌های متدین و شناسایی استعداد‌هایی که در جای جای کشورمان نهفته است، تشکیل شد. این سازمان در بحث تربیت مداحان تراز انقلاب و پرداختن به محتوای خوب و مورد نیاز در عرصه ستایشگری فعالیت دارد. همه این اقدامات و فعالیت‌ها جزء اهداف و مأموریت‌هایی است که سازمان بسیج مداحان برای آن تشکیل شده است. هر کدام از مجموعه‌های قشری در سازمان بسیج با توجه به مأموریتی که دارند یک روز را به عنوان روز آن سازمان پیشنهاد داده‌اند و مورد تصویب قرار گرفته است. در این روز تمام عزیزانی که در این عرصه فعالیت دارند و زحمت می‌کشند باید به حقایق و نیازمندی‌های انقلاب و نظام اسلامی بپردازند.
از این رو ۲۲ ذی‌الحجه مصادف با سالروز شهادت میثم تمار روز بسیج مداحان نامگذاری شده است. علت این نامگذاری برای این است که شهید میثم تمار تمام تلاش، توان و ظرفیت خود را جهت دفاع از دین و ولایت در راه بیان حقایق آن روز جامعه اسلامی گذاشت و جان خود را هم در این مسیر از دست داد.
ما بیش از ۴۰ هزار مداح بسیجی داریم و کل مداحان شهید که شناسایی شدند ۸۷۹ شهید است. در سالروز شهادت میثم تمار ما در روز بسیج مداحان، معرفی شهید شاخص را داریم. در همین ایام، سرکشی از خانواده شهدا و حضور کنار مزار شهدای مداح از جمله کار‌های ماست. نگاه هم‌افزایی در جامعه ستایشگر


ارجونی با تأکید بر اینکه چند مجموعه جزء جامعه هدف ما هستند، افزود: از اهداف ما یکی بحث مداحان است، یکی بحث شعرای آئینی و دیگری هم بحث مدیران هیئت‌های مذهبی موکب‌داران است. ما به عنوان مجموعه مداحان و هیئت‌های مذهبی ارتباط تنگاتنگی با این جامعه داریم. برخی گروه‌های جهادی قبل از کرونا هم در عرصه‌های مختلف و در نقاطی که اتفاقاتی مثل سیل و زلزله در کشور می‌افتاد فعالیت داشتند. این موضوع بعد از همه‌گیری ویروس کرونا که اواخر سال ۱۳۹۸ در کشور رخ داد، خودش را نشان داد. هر کدام از هیئت‌های مذهبی با راه‌اندازی گروه‌های متفاوت در این زمینه فعالیت می‌کردند. یکسری از این گروه‌ها برنامه‌های کشوری را اجرا می‌کردند و برخی به شکل منطقه‌ای و برخی هم در شهرستان‌های خودشان فعالیت داشتند.
آن زمان خاطرم است برخی در حوزه ضد عفونی کردن مساجد و تکایا و معابر کار می‌کردند و سپس برای کمک به تولید ماسک اقدام کردند و بعد‌ها که جلوتر آمدیم، بخشی از این‌ها در طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی که در واقع بحث بیماریابی و کمک به بیماران کرونایی بود، کمک می‌کردند. به همین ترتیب هر چقدر جلوتر آمدیم این گروه‌ها کار‌های متفاوتی را اجرایی کردند. بعد‌ها هم ما در بحث آزادی زندانیان جرائم غیرعمد ورود پیدا کردیم.
در این زمینه‌ها خیلی هم خوش درخشیدند و البته نگاه ما به مجموعه هیئت و جامعه ستایشگر یک نگاه هم افزایی است. بسیاری از هیئت‌های مذهبی کار‌هایی را در سطح خودجوش انجام می‌دادند و فکر می‌کنم در حوزه کمک‌رسانی و بحث جهادی اقدامات خوبی را انجام دادند. نغمه‌سرایان اهل تسنن
ارجونی درخصوص وحدت امت اسلامی خاطرنشان کرد: ما هر ساله در سالروز ولادت حضرت زهرا (س) خدمت حضرت آقا مشرف می‌شویم. دو سالی هم به دلیل بحث کرونا نشستمان ویدئو کنفرانسی بود. ایشان سالیان سال در بحث وحدت امت اسلامی و مخصوصاً در جمع مداحان فرمایشاتی داشته‌اند. با توجه به تأکیدات ایشان به ذهن ما رسید که کار‌هایی می‌شود انجام داد و یکی از ظرفیت‌هایی که ما در استان‌ها از گذشته داشتیم گروه‌های مدیحه سرایی و نغمه سرایی اهل سنت بود. با توجه به اینکه خود من هم در مناطق اهل سنت زندگی می‌کردم این ظرفیت را خیلی بهتر می‌شناسم و حس کرده بودم برای عملیاتی کردن فرمایشات آقا، وارد یک کار عملیاتی شده‌ایم و استان‌هایی که بحث اهل سنت و گروه‌های اهل سنت آنجا فعال بودند، قریب به ۱۲ استان هستند و تقریباً بین کل استان‌ها ما ۴۲۰ گروه همخوانی و مدیحه سرایی اهل سنت را شناسایی کرده‌ایم و تقریباً سه سالی است که این برنامه همایش نغمه‌سرایان را با حضور گروه‌های منتخب هر استان در یکی از استان‌ها اجرا می‌کنیم.
سال ۱۳۹۸ که هنوز کرونا مطرح نشده بود، این همایش در استان کردستان، سال ۱۴۰۰ هم در گلستان برگزار شد و ان‌شاءالله امسال برنامه ما این است که به میزبانی استان هرمزگان این همایش را برگزار کنیم. برنامه‌های این همایش همخوانی مدیحه‌سرایان انتخاب شده در سطح کشوری است و کارشناسانی را هم در حوزه تقریب مذاهب هماهنگ می‌کنیم که حضور داشته باشند.
دشمنان با نقشه‌های متفاوت حوزه وحدت را نشانه می‌روند و یکی از برنامه‌های خوبی که ما طراحی کردیم و البته جای کار دارد همین بحث نغمه‌سرایان اهل تسنن است.
همه نگاه ما این است که ان‌شاءالله این همایش در ایام هفته وحدت یا مبعث حضرت رسول (ص) یا در دهه فجر برگزار شود که آن هم بستگی به شرایط دارد و امیدواریم در این تاریخ‌ها انجام شود. مداحان حسینی و نوگلان زینبی
ارجونی با اعتقاد به اینکه کادرسازی برای آینده انقلاب و نظام نیاز است، گفت: در بیانیه گام دوم حضرت آقا به این کادرسازی اشاره شده است. ما باید برای ۴۰ سال آینده این انقلاب از حالا برنامه‌ریزی کنیم.
برای همین یکی از موضوعاتی که به ذهنمان رسید نوگلان و نوجوانان حسینی و زینبی است. در نقاط مختلف کشور ظرفیت‌های خوبی وجود دارند که باید شناسایی شوند و این شناسایی‌ها انجام و دوره‌های متفاوت آموزشی برگزار شده است. ما تا به حال سه دوره آموزشی برای تربیت مربیان برگزار کرده‌ایم. سرفصل‌های آموزشی برای اولین بار در موضوعات متفاوت در سه مقطع مقدماتی، متوسطه و پیشرفته برای این عزیزان آماده شده که هم استان‌ها برنامه‌های اجرایی‌شان را انجام بدهند و هم ما در سطح کشور، تربیت مربی داشته باشیم. تلاش ما این است که هر سال مجموعه‌ای کامل را در اختیار مربیان قرار دهیم. همین حالا بیش از ۷ هزار نفر در کشور در این طرح نوگلان حسینی و زینبی شناسایی شده‌اند و این آمار برای شش ماه قبل است و قطعاً با توجه به جهش خوبی که ما در این حوزه داشته‌ایم این تعداد افزایش پیدا کرده است. شرایط سنی این عزیزان از شش سال تا ۱۵ سال است.
دستورالعمل این موضوع و جزئیاتش ارسال شده است و استان‌ها در زمان مشخص آزمون را برگزار می‌کنند و منتخبان به سطح کشوری اعزام می‌شوند. مداحی و ستایشگری بانوان
رئیس بسیج سازمان مداحان کشور با اشاره به اینکه یکی از ظرفیت‌هایی که در مجموعه کشور وجود دارد ظرفیت بانوان است، افزود: شاید نیمی از این جامعه هدف ما را بانوان تشکیل بدهند و جریان‌های خوبی را هم بانوان در زمینه ستایشگری دارند.
بحث روضه‌های خانگی در سطح کشور یک جریان بسیار تأثیرگذار است و حضور خیلی از این بانوان در این جلسات مشخص است. اگر این فضای خوبی که شکل گرفته به نوعی با خود خواهران و مدیران این جلسات برنامه‌ریزی، ساماندهی و مدیریت شود و برنامه‌های جدید تأثیرگذار هم در این جریان ورود پیدا کند می‌توان به یک ظرفیت خوبی دسترسی پیدا کرد.
یکی از کار‌های ما در این بخش، آموزش در حوزه مداحی است. بیش از صد نفر از این بانوان قرار است در دوره توانمند‌سازی شرکت کنند. اعتقاد ما این است که بخشی از این‌ها در جامعه مادر هستند و تعدادی قرار است که مادر شوند. نقش مادران هم برای همه مشخص است؛ نقش محوری در تربیت فرزند و فرزندآوری و مباحثی نظیر آن که تأثیر فرهنگی و اعتقادی بالایی را به دنبال خواهد داشت. محتوای ارزشی اشعار
ارجونی در خصوص محتوای ارزشی اشعار مداحان گفت: یکی از اهداف بسیج مداحان این است که در تمامی دغدغه‌ها و مسائل جامعه ستایشگری که روی زمین مانده و مغفول واقع شده به میدان بیاید و در جهت رفع آن گام بردارد. یکی از همین مسائل حوزه شعر و سبک است. اعتقاد ما این است آنچه می‌تواند یک جریان‌سازی ایجاد کند جریان شعر و محتواست. ما در سال‌های گذشته بیش از ۱۵۰ تا ۱۶۰ مورد تولید محتوا در همین عرصه داشتیم و بیش از ۱۵۰ کتاب تولید شده است. «باب الحسین» کتابی است که ان‌شاء‌الله به زودی در این زمینه رونمایی خواهد شد و گفتنی است بسیاری از شعرای سراسر کشور در زمینه تولید اشعار و سبک‌های این کتاب زحمات فراوانی متقبل شده‌اند. در تلاش هستیم در محرم امسال برخی شعر‌هایی را که توانسته‌اند اثرگذار باشند به مردم معرفی کنیم و امسال ما برای شعرای جوان برنامه داریم. در سال ۹۸ کنگره «کوثر ناب» را در بسیج مداحان داشتیم که ارسال آثار به دبیرخانه کنگره، با شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی همزمان شد. فراخوانی هم در حاشیه آن کنگره زده شد و شاید کمتر از ۲۰ روز بعد در خصوص حاج قاسم اشعاری ارسال شد که اشعار منتخب در این کتاب به چاپ رسید و در آن دوره کتاب مکتب سلیمانی را رونمایی کردیم. در عرصه شعر کار بسیار است و قطعاً باید همه مجموعه‌ها پای کار شعر بیایند و در این زمینه فعالیت داشته باشند. مطالبات رهبری و جهاد تبیین
رئیس بسیج مداحان کشور با اشاره به دیدار سالانه مداحان با حضرت آقا خاطرنشان کرد: حضرت آقا در دیدار سالانه خود با مداحان بیانات و نقشه راه پیش‌رو را برای جامعه ستایشگری تبیین می‌فرمایند. ایشان در این اواخر فرمودند: «هیئت کانون جهاد تبیین است.»
همانطور که می‌دانید مجموعه هیئت و مداحان یک فضای مردمی و خودجوش هستند و همه مردم با همه سلیقه‌ها در آن حضور دارند. اینکه حضرت آقا فرمودند کانون جهاد تبیین، یعنی هیئت‌ها می‌توانند جریانات و عرصه‌های مختلفی داشته باشند. دشمن این روز‌ها برنامه دارد که بحث یأس و ناامیدی را بین جوانان ما گسترش دهد. دشمن با تمام توان و ظرفیتش آمده است و ما هم همین طور و الحمدلله ما توانستیم موفق باشیم.
مجموعه هیئت‌های مذهبی باید در جریانات و عرصه‌های مختلفی نظیر اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، مذهبی و ... ورود پیدا کرده و نقش آفرینی کنند و در راستای جهاد تبیین نقش مؤثری را در جامعه ایفا نمایند.
به نظر من جامعه ستایشگری به ویژه در بخش روضه‌های خانگی باید در موضوع فرزندآوری و افزایش جمعیت که از مهم‌ترین فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع مداحان و به نوعی جهاد تبیین است، ورود پیدا کند.
ما بعد از فرمایشات حضرت آقا دبیرخانه‌ای را در سازمان بسیج مداحان راه‌اندازی کردیم و به تبع آن در استان‌ها اعلام کردیم این دبیرخانه راه‌اندازی شود و جلسات متعددی هم در دستور کار قرار گرفت. در نشست‌های بصیرت‌افزایی، جلسات متفاوتی با نخبگان و پیشکسوتان برگزار و وبینار‌هایی در جهت جهاد تبیین برنامه‌ریزی می‌شود. ما در موضوع جهاد تبیین در مشهد مقدس خدمت دکتر رحیم پور ازغدی بودیم و ایشان کاملاً تشریح کردند هدف ما در جهاد تبیین دو موضوع است؛ یکی بیان نقاط قوت و فرصت‌هایی که ما در انقلاب اسلامی و کشور داریم و امروز دشمن دارد تلاش می‌کند مردم ما این‌ها را نبینند که جامعه ستایشگری ما می‌تواند این موضوع را تبلیغ و تبیین نماید. نکته دوم ضعف‌هایی است که دشمنان انقلاب دارند. بسیج مداحان و فضای مجازی
ارجونی با تأکید بر تولید و انتشار مطالب در فضای مجازی گفت: ما در بحث جهاد تبیین مطالب زیادی را تولید و منتشر کرده‌ایم. عمده این ظرفیت‌ها هم در استان‌ها تولید و منتشر می‌شود. ما در ایام کرونا که گریبانگیر کشور شده بود حسینیه فضای مجازی را راه‌اندازی کردیم و بازدیدکننده‌های خوبی داشت و الحمدلله کار ماندگاری شد. جامعه ستایشگر در مباحث لازم در کشور همیشه پیشقدم و مطیع بوده است.
یکی از اقدامات مهمی که در فضای مجازی انجام گرفته، برگزاری مسابقات مناجات‌خوانی بود که سال گذشته برگزار شد. ما به لحاظ کیفی در عرصه دعاخوانی کمبود مناجات‌خوان داریم. از این‌رو در این زمینه برای رده سنی نوجوانان و جوانان در استان‌های مختلف، دعا‌هایی همانند صحیفه سجادیه را برنامه‌ریزی کردیم که مسابقات آن هم به صورت مجازی برگزار می‌شود. شهید مداح علی امرایی
رئیس بسیج مداحان کشور در ادامه انتخاب شهید شاخص بسیج مداحان را از اولویت‌های این سازمان خواند و بیان کرد: همه استان‌ها شهدای شاخص مداح خود را معرفی می‌کنند و در نهایت کمیته‌ای تشکیل می‌شود و این را مورد بررسی قرار می‌دهد و بر اساس شاخصه‌های مداحان شهید یک شهید انتخاب می‌شود.
شهید امرایی از جوانان غیور مدافع حرم، مداح حرفه‌ای و کاملاً مسلط به مباحث مداحی بود. ایشان یک گروه جهادی فعال داشت که در زمینه کمک به نیازمندان خانواده‌های کم درآمد فعالیت داشت. بعد از شهادتش، کمک‌های ایشان و گروه جهادی‌اش مشخص شد. این شهید والامقام مدافع حرم بود که در ماه مبارک رمضان با لب تشنه شهید شد.
ما کتاب‌هایی در زمینه شهدای شاخص داریم و استان‌ها یادواره شهدای شاخص را گرفته و تألیفاتی هم در این زمینه داشتند. ما ۸۷۹ شهید را شناسایی کرده‌ایم و قرار است در مرحله بعدی سراغ زندگینامه آن‌ها برویم. تحریف در محتوای عزاداری امام حسین (ع)
رئیس بسیج مداحان کشور با اشاره به تقارن با ماه محرم افزود: همانطور که می‌دانید ماه محرم نزدیک است و دشمنان اهل بیت (ع) بیکار ننشسته‌اند و قطعاً برای به انحراف کشیدن تلاش خواهند کرد. این‌ها برای زدن اصل و ریشه عزاداری خیلی تلاش کردند، اما نتوانستند کاری از پیش ببرند و تیرهایشان به سنگ خورد و حالا می‌خواهند انحرافاتی را ایجاد کنند که الحمدلله جامعه ستایشگر ما در کشور، آگاه و به روز و آشنا به دسیسه‌ها و توطئه‌های دشمن است. راه مقابله و رسوا کردن دشمن همین جهاد تبیین است. ان‌شاءالله همانند سال‌های گذشته نیز یک محرم پویا و ماندگار داشته باشیم و بعد از دهه اول، نشاط معنوی را در این عرصه ببینیم.
نکته‌ای که لازم می‌بینم خدمت عزیزان مخاطب روزنامه جوان مطرح کنم این است که ان‌شاءالله قرار است ذیل دانشگاه جامع انقلاب اسلامی که متعلق به بسیج است، رشته مداحی برای علاقه‌مندان راه‌اندازی و تدریس شود که اطلاعات تکمیلی آن در آینده نزدیک در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.