غافلگیری سیل تابستانی با 21 قربانی

حمیرا حیدریان- ایران واشقانی

سیل تابستان باز هم غافلگیر کرد و مرگبار شد. این بار در استهبان فارس، رودخانه رودبال، عصر جمعه 21 تیرماه؛ در حالی که بسیاری از شهروندان از داراب و استهبان به حاشیه رودخانه آمده بودند تا در پناه سایه درختچه‌های کناره رودخانه از دمای بالای 40 درجه برای لحظاتی آسوده باشند. 
بارانی که در ارتفاعات رودخانه باریده بود در پایین دست تبدیل به سیل شد و آنها را غافلگیر کرد. طبق آخرین آمار در حادثه سیلاب در بستر رودخانه رودبال استهبان تا زمان تنظیم خبر 21 نفر جان خود را از دست دادند.


غافلگیری مرگبار
مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: در حادثه سیلاب در بستر رودخانه رودبال استهبان تاکنون 21 نفر جان باخته و 2 نفر تا این لحظه مفقود شده‌اند.
خلیل عبداللهی با بیان اینکه بارش باران شدید در شهرستان استهبان حوالی سلطان شهباز، وقوع سیل از سد رودبال را به دنبال داشت افزود: به محض وقوع این حادثه طبیعی، فرماندار، بخشدار و نیروهای امدادی جهت بررسی جزئیات ماجرا به محل حادثه اعزام شدند. 
همچنین بر اثر این سیلاب ۵۵ نفر دچار حادثه شدند که توسط نیروهای امدادی و عملیاتی و نظامی نجات یافتند. ۱۵ خودرو نیز دچار آبگرفتگی شد که ۱۲ خودرو از آب خارج شد.
وی با اشاره به اینکه عصر روز جمعه این سیل از نی‌ریز به سمت استهبان جاری شد اظهار داشت: درساعات ابتدایی جست و جو متوجه شدیم پنج نفر به عنوان گردشگر در محل وقوع سیل حضور داشتند که متأسفانه جان خود را از دست دادند. عملیات امداد و نجات از روز گذشته تاکنون با استقرار نیروهای امداد در محل وقوع سیل همچنان ادامه دارد. تا این زمان  21 نفر جان خود را از دست داده‌اند و 2 مفقودی اعلام شده توسط نیروهای مستقر شناسایی شده‌اند.
رگبار و بارش مجدد در انتظار فارس؛ هشدارها را جدی بگیرید
همچنین استاندار فارس در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص این حادثه با بیان اینکه به دنبال بارندگی شدید و جاری شدن سیل در سه شهرستان داراب، نی ریز و استهبان شاهد حادثه ناگوار سیل بوده‌ایم، گفت: ساعت 17 روز جمعه بارندگی شدید در منطقه شهرستان نی ریز باعث شد شاهد وقوع سیل در شهرستان شرقی فارس باشیم که متأسفانه در جست و جوی اکیپ‌های امدادی تاکنون 21 نفر جان باخته و 2 نفر مفقودی داشته‌ایم.
ایمانیه با اشاره به اینکه بررسی در خصوص اطلاع‌رسانی سازمان هواشناسی پیش از وقوع حادثه در حال پیگیری است افزود: آنچه واضح است اینکه بسیاری از افرادی که برای تفریح در کنار بستر رودخانه حضور داشتند دچار غافلگیری شدند و جان خود را از دست داده‌اند.
وی از حضور تمامی اکیپ‌های امدادرسانی اعم از استانداری، فرمانداری، ستاد بحران، هلال احمر و... در منطقه حادثه دیده خبر داد و اظهار داشت: از زمان حادثه تاکنون تمامی اکیپ‌های امدادی در محل حادثه حضور داشته و ضمن امدادرسانی به آسیب‌دیدگان، در حال جست و جو برای مفقودین احتمالی هستند. 
این مقام ارشد در ادامه درخصوص تمهیدات اندیشیده شده برای بارش‌های رگباری پیش‌بینی شده در اواسط هفته جاری خاطرنشان کرد: از اواسط هفته تا آخر هفته بارش‌های رگباری را بویژه در شرق استان خواهیم داشت و لازم است که هموطنان هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند و از اسکان در اطراف رودخانه‌ها اجتناب کنند.
سگ‌های جسدیاب و قایق‌های امدادی به‌دنبال مفقودین سیل
فرماندار استهبان نیزدر گفت‌و‌گو با «ایران» در این خصوص گفت: بارندگی شدید بین ساعات 17 تا 17 و 30 دقیقه عصر روز جمعه (۳۱ تیر) در بالادست رودخانه رودبال اتفاق افتاد و این بارش فصلی منجر به وقوع سیلاب شد. به دلیل اینکه رودبال یک رودخانه دائمی و منطقه گردشگری است، مردمی را که برای تفریح در بستر رودخانه اتراق کرده بودند غافلگیر کرد.
یوسف کارگر افزود: در این حادثه ۲۳ نفر گرفتار سیلاب شدند که متأسفانه 21 جسد کشف و هویت 19 نفر از آنان شناسایی شد. امدادگران با استفاده از سگ‌های جسدیاب و قایق‌های امدادی در حال جست وجو برای کشف دو فرد ناپدید شده هستند و عملیات همچنان ادامه دارد.
فرماندار استهبان با اشاره به اینکه با تلاش امدادگران ۵۵ نفر از مرگ نجات پیدا کرده‌اند، بیان کرد: بارندگی شدید به شهر و راههای تردد آسیبی وارد نزده است و در حال حاضر همه راهها باز است. خسارت سیل فقط در بستر و حریم رودخانه بوده و برخی از باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی را از بین برده است.
یوسف کارگر با بیان اینکه جست وجوها برای یافتن مفقودی‌ها ادامه دارد خاطر نشان کرد: تمرکزمان بر یافتن دو شهروند ناپدید شده است تا مرهمی بر بیقراری خانواده‌های آنان باشد.
وی افزود: پیش‌بینی هواشناسی در مورد احتمال وقوع بارش‌های رگباری به این شدت و این میزان نبود و به همین دلیل، هیچ هشداری در این خصوص صادر نشده بود و مردم غافلگیر شدند.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان فارس نیز گفت: تاکنون اجساد ۲۱ نفر از قربانیان سیل استهبان شناسایی شده و دو نفر مفقود هستند.
وی افزود: از این تعداد ۱۲ نفر زن و هشت مرد شناسایی شده‌اند که در میان آنان 8 خردسال نیز بوده‌اند.
مهدی خوبیار با اعلام اینکه تاکنون دو نفر از مفقودی‌های این حادثه پیدا نشده‌اند، خاطرنشان کرد: ۳۰ تیم امداد و نجات جمعیت هلال احمر فارس در قالب تیم‌های عملیاتی، امداد هوایی، سگ‌های نجات و تیم مدیریت مرکز با حضور مدیر عامل، معاون‌امداد و نجات و مدیر روابط عمومی این جمعیت در منطقه حضور و کار پایش را انجام می‌دهند.
 ورود دادستانی به حادثه سیل استهبان
رئیس‌کل دادگستری استان فارس نیز با اشاره به سیل روز جمعه (31تیرماه) در شهرستان استهبان حوالی سلطان شهباز، گفت: دادستان فارس به موضوع سیل اخیر ورود کرده و پرونده قضایی برای افراد خاطی تشکیل شده است.
حجــــت‌الاســــلام والمسـلمیــــــن سیدکاظم موسوی اضافه کرد: بلافاصله پس از وقوع حادثه سیل، دادستان استهبان مأمور شد که در محل وقوع این رویداد حضور داشته باشد.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه حوضه آبریز رودخانه‌ای که براثر سیل سرریز شده است در سه شهرستان نی‌ریز، فسا و داراب قرار دارد، به حوزه‌های قضایی این سه شهرستان ابلاغ‌شده که امور به پزشکی قانونی نزدیک محل حادثه ارجاع داده شود تا خانواده‌های جانباختگان به‌زحمت نیفتند. وی با اشاره به اینکه اکثر جانباختگان سیل اخیر در شهرستان داراب هستند، گفت: دادستان‌های شهرستان داراب و استهبان مأمور شدند تا قصوری را که از سوی اشخاص و نهادهای متولی رخ‌داده سریع اعلام کنند تا اقدامات قضایی لازم درباره افراد خاطی، صورت گیرد.
حجـــــت‌الاســـــلام والمــسلمیــن موسوی با بیان اینکه بازپرس ویژه در محل پزشکی قانونی مستقر شده است، افزود: سه پزشک پزشک قانونی نیز در محل بروز سیل مستقر شده‌اند و به‌سرعت کارهای پزشکی قانونی را انجام می‌دهند.
وی با اشاره به فوت ۲۳ نفر در این حادثه، اظهار کرد: ۲۱ نفر به پزشکی قانونی منتقل و دو نفر مفقود شده‌اند.
توضیحات سازمان هوا شناسی 
صادق ضیائیان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوادر گفت‌و‌گو با «ایران» نیز در پاسخ به این سؤال که آیا سازمان هواشناسی نسبت به وقوع حادثه در مناطق استان فارس اعلام هشدار داشته است یا خیر، گفت: روزچهارشنبه بنابر اعلام سازمان هواشناسی، اطلاعیه‌ای با شماره هشدار 75 از سوی این سازمان اعلام کرد که روزهای جمعه و شنبه در جنوب شرق استان فارس با مخاطرات جوی همراه است و درباره روان آب‌ها و بالا آمدن آب رودخانه اطلاع رسانی شده و نسبت به اتراق در بستر رودخانه‌ها هشدار داده شده است. 
وی افزود: در این خصوص هشدار کتبی به استانداری‌ها ارسال شده است و تمامی این اسناد موجود است.