رجز حشدالشعبی برای دشمنان

گروه جهان/ حشدالشعبی در هشتمین سالروز تأسیس این جنبش با برگزاری مانوری بزرگ از تسلیحات و تجهیزات نظامی جدید خود رونمایی کرد. تجدید پیمان با آیت‌الله سیستانی، مرجعیت عالی شیعیان عراق فصل‌الختام این نمایش قدرت بود.
به گزارش شفق نیوز، مانور دیروز دومین رژه نظامی این جنبش مردمی به شمار می‌رفت که به فاصله یک سال در هشتمین سالروز تأسیس آن برگزار شد و این بار نیروهای زرهی و پیاده در برابر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، هادی العامری، رهبر ائتلاف الفتح و فالح‌الفیاض، رئیس حشدالشعبی رژه رفتند. در بیانیه حشدالشعبی که پیش از مراسم منتشر شده بود اعلام شد که این مانور با مشارکت تعدادی از نیروهای مسلح در وزارت دفاع و کشور و دستگاه مبارزه با تروریسم در پایگاه شهید ابومنتظر المحمداوی در استان دیاله برگزار خواهد شد. براساس آخرین گزارش‌ها، در این رژه تسلیحات و تجهیزاتی مانند سیستم کنترل پهپادی الرشید و الحسیب که توسط نیروهای عراقی ساخته شده است و تانک‌های 52 -T  رونمایی شد.
هشتگ «حشدالشعبی متشکریم» ترند برتر توئیتر عراق
برخلاف موضع برخی فعالان سیاسی و واکنش‌های برخی احزاب داخلی عراق علیه حشدالشعبی در ماه‌های اخیر، مردم این کشور از کارنامه این جنبش خرسندند و این را می‌توان از هشتگ «#شکراحشدناالشعبی» در صدر هشتگ‌های چند هفته اخیر توئیتر دریافت. به گزارش ایرنا، این حمایت کاربران فضای مجازی بویژه در دو هفته اخیر و اظهارات برخی فعالان سیاسی و رهبران بانفوذ احزاب داخلی درباره لزوم تغییر در سازوکار این نهاد مردمی، به ترند برتر توئیتر عراقی‌ها بدل شده است.


این حمایت در حالی است که به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، فالح الفیاض، رئیس حشدالشعبی پیش‌تر تأکید کرده بود  این سازمان هرگز ابزاری در دست یک حزب، ائتلاف یا نهاد سیاسی نخواهد بود و قدرت خود را از اعتماد مردم می‌گیرد.
به نوشته شفقنا، سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز تشکیلات حشدالشعبی را یک ضرورت اساسی در نظام دفاعی کشور دانست و بر اهمیت حمایت، دفاع و حفاظت از آن تأکید کرد.
نهادی شیعی با بدنه‌ای از اقوام و پیروان مذاهب
این جنبش در پی فتوای جهاد کفایی مرجعیت عالی دینی عراق در 13ژوئن 2014 (خرداد 93) با عنوان تشکیلات مردمی حشدالشعبی برای سازماندهی میلیون‌ها داوطلب عراقی در راستای مبارزه با داعش شکل گرفت و آیت‌الله سید علی سیستانی به‌عنوان بنیانگذار این سازمان مردمی و نظامی شناخته می‌شود. هسته اولیه حشدالشعبی از میان شیعیان عراق بود اما پس از آن دیگر گروه‌های قومی و مذهبی عراق از جمله اهل تسنن، کردها و مسیحیان ایزدی در آن مشارکت کردند. در 24فوریه 2016 (5 اسفند 94)، حیدر العبادی، نخست‌وزیر پیشین عراق در آخرین روزهای ماه‌های جنگ با داعش، حشدالشعبی را سازمانی مستقل تحت دستور مستقیم فرماندهی نیروهای مسلح این کشور اعلام کرد. جریان‌های سیاسی حامی این جنبش نیز در 26نوامبر 2016 (ششم آذر 95) در ادامه سازماندهی این تشکیلات نظامی در چهارچوب قوانین عراق با اکثریت آرا، قانون حشدالشعبی را در پارلمان تصویب کردند. پس از صدور این قانون در عمل این سازمان از نظر حقوقی به یک نهاد امنیتی رسمی عراق تبدیل شد و برای اعضای آن ردیف حقوقی در بودجه تعیین شد هر چند که هنوز برخی بر ضرورت ادغام آن در ارتش و پلیس تأکید دارند.
محل برگزاری مانور حشدالشعبی به نام شهید حاتم اسود محمد ملقب به ابومنتظر المحمداوی است که به شهید فتوای مرجعیت در میان نیروهای حشدالشعبی معروف است که در جریان آزادسازی الصقلاویه در استان الانبار از دست تروریست‌های داعش در 13جولای 2015 به شهادت رسید.