باخت به لهستان سخت‌ترین شب زندگی‌ام بود

مهری رنجبر/ هیچ وقت در خواب هم نمی‌دید برای یک باخت، از حال برود، اما رفت؛ وقتی تیم ملی والیبال در مرحله یک چهارم نهایی لیگ ملت‌ها مقابل لهستان 3-2 شکست خورد.درست مثل نتیجه‌ای که هفته سوم دور مقدماتی تیم ملی والیبال از لهستان گرفت. این باخت اما آرزوی امیر حسین اسفندیار برای صعود به جمع 4 تیم اول لیگ ملت‌ها را برباد داد. نتیجه‌ای که به قول پشت خط زن ملی‌پوش تیم را شرمنده مردم و کادر فنی کرد و همین باعث شد از بولونیا برخلاف گدانسک، خاطره تلخ در ذهنش بماند. اسفندیار اما امیدوار است با تقویت تیم در قهرمانی جهان ماندگارترین نتیجه ثبت شود.
بعد از بازی با لهستان، بابت ناراحتی باخت از حال رفتی؟
دقیقاً. من بعد از بازی به‌دلیل فشار عصبی و ناراحتی بابت باخت قلبم درد گرفت و حالم بد شد. تا به حال پیش نیامده بود. این بازی برای ما خیلی مهم بود و دوست داشتیم برنده بازی باشیم. ما رفته بودیم که ببریم، واقعاً هم راه داده بود که برنده بازی باشیم اما یک دفعه بازی از دست ما در رفت و شکست خوردیم. ما خیلی دوست داشتیم به جمع 4 تیم اول برسیم که متأسفانه نشد و شرمنده مردم و کادر فنی شدیم. ان‌شاءالله در تورنمنت‌های بعدی جبران کنیم.
چی شد که بازی از دست شما در رفت؟


ست اول را به اشتباه خودمان باختیم، ست دوم را خوب شدیم و بردیم. ست سوم تا یک جایی پیش رفتیم و با یکی، دو اشتباه باختیم، ست چهارم را با اختلاف و قدرت بردیم. اما ست پنجم باید کم اشتباه بازی می‌کردیم که دقیقاً با چند اشتباه عقب افتادیم و وقتی بازی از دستمان در رفت، دیگر نشد جبران کنیم.
دقیقاً بازی دوم، انگار که فیلم بازی اول را پلی کردند، فقط نتیجه‌اش فرق داشت.
دقیقاً. اما در بازی اول طبق آنالیزی که کادر فنی داشت فقط کورک اسپک می‌زد که او را مهار کردیم. اما در بازی دوم وقتی کورک را از کار انداختیم، سرعتی زن‌های لهستان و منطقه 4 لهستان خیلی خوب کار کردند.
بازی‌های هفته اول لیگ ملت‌ها انتقادات زیادی را متوجه تیم کرد، اما چه اتفاقی افتاد که تیم جلوی غول‌های بزرگ والیبال دنیا قد علم کرد و به دور نهایی صعود کرد؟
ما کم کم پیشرفت کردیم، پیشرفتی که خودمان هم حس می‌کردیم. تیم ما 6-5 بازیکنی داشت که برای بار اول در تیم ملی بازی می‌کردند و نه تنها در لیگ ملت‌ها که رقابت‌های بین‌المللی بزرگسال را تجربه می‌کردند. وقتی بچه‌ها در شرایط مسابقه قرار گرفتیم، بازیکنان فیکس تیم بیشتر با هم هماهنگ شدند و با استرس کمتر راحت‌تر بازی می‌کردیم، همین هم باعث شد تیم ایران هفته به هفته بهتر بازی کند و نتایج هم عالی شد. اما نشد که با شکست دوباره لهستان در بازی یک چهارم نهایی و صعود به نیمه نهایی کار را تکمیل کنیم.
این هم تجربه‌ای بود.
بله، تجربه بود، موقعیت مناسبی بود تا بهترین نتیجه را بگیریم، اما یک تجربه تلخ شد. ان شاءالله در رقابت‌های بعد جبران می‌کنیم.
با این حساب شب بعد از مسابقه، شب سختی بود؟
آن شب سخت‌ترین شب زندگی‌ام بود. من که به خاطر حالم تا ساعت 2 بامداد یکشنبه در اتاق پزشک تیم بودم و تازه ساعت 5-4 صبح خوابم برد. قطعاً بچه‌ها هم همین طور بودند، قبل از اینکه حالم بد شود، یادم می‌آید بعد از بازی همه بچه‌ها ناراحت بودند، البته من با ورود به هتل از حال رفتم به همین دلیل خیلی کنار آنها نبودم.
تو با حال بدت بچه‌ها را نگران کردی؟
همه نگران شدند. وقتی حالم بد شد، میلاد، آقا بهروز و آقای خوش خبر به دادم رسیدند، آقای داورزنی کلی مرا دلداری داد. شرایطم که بهتر شد به آنها گفتم نگران نباشند و بعد هم آقای قلی‌پور پزشک تیم خیلی برای بهتر شدن حالم زحمت کشید.
موسوی در مصاحبه‌اش با «ایران» قبل از بازی گفت نسل فعلی از نسل ما بهتر است. تو این حرف او را قبول داری؟
سید، سعید معروف، شهرام محمودی و امیر غفور به این خاطر نسل طلایی بودند که وقتی والیبال هنوز آنقدر پیشرفت نکرده بود، ایران با آنها در دنیا به چشم آمد. اصلاً نمی‌شود زحمات بازیکنان بزرگ آن نسل را که به حد و اندازه اسطوره در دنیا می‌شناسند فراموش کرد یا زیر سؤال برد. ما هم راه آنها را ادامه می‌دهیم و با نتایج عالی هم زحمات آنها را جبران می‌کنیم. با این حال نمی‌شود گفت کدام نسل، نسل طلایی والیبال است. به هر حال آنها زمانی والیبال ایران را در آسیا بالا کشیدند که کشورمان در قاره هیچ حرفی برای گفتن نداشت. اما حالا همه می‌دانند ایران فراتر از آسیاست، به همین دلیل هم مردم و هم دنیای والیبال، توقع مدال از ایران در قهرمانی جهان دارند.
به نظرت تیم می‌تواند در قهرمانی جهان روی سکو برود؟
تیم تازه شکل گرفته و هنوز جواد کریمی، علی اصغر مجرد و میثم صالحی 3 بازیکن مصدوم را ندارد و شک نکنید با برگشت آنها، قدرت تیم بیشتر می‌شود. ما همه برای تصاحب مدال جهانی و سکوی جهانی تلاش می‌کنیم. البته رقابت‌های قهرمانی جهان خیلی سخت‌تر از لیگ ملت هاست. تیم‌ها یک ماهی برای ریکاوری و آمادگی فرصت دارند تا با همه توان برگردند، ما هم همه توان و قدرت‌مان را می‌گذاریم تا بهترین نتیجه را بگیریم و دل مردم را شاد کنیم.
ایتالیا هم بابت میزبانی بد دور نهایی لیگ ملت‌ها صدای همه را درآورد.
میزبانی ایتالیا واقعاً بد بود. سالن تمرین که افتضاح بود، نه تهویه داشت و نه خنک‌کننده. دو، سه تهویه گذاشته بودند که هیچ فرقی با نبودن نداشت. هتل هم اوایل خیلی خوب نبود، غذاها کیفیت نداشت، تخت اتاق‌ها کوچک بود و بچه‌ها اذیت می‌شدند. وقتی تیم‌های دیگر اعتراض کردند، شرایط غذایی بهتر شد. به هر حال میزبانی ایتالیا در‌ شأن دور نهایی لیگ ملت‌ها نبود.
شما هم در شب اول ورود به هتل با استقبال گرم ایتالیایی‌ها گرسنه خوابیدید؟
ما ساعت 11:30 دقیقه شب به هتل سیدنی در بولونیا رسیدیم و ساعت 1:15 اتاق‌ها را تحویل گرفتیم. آقای خوش خبر به پذیرش هتل گفت برای شام یا اسنک تیم ما صحبت شده که آنها گفتند یادمان رفته و بنابراین ما هم آن شب گرسنه خوابیدیم.
چطور تو برای بچه‌ها در گدانسک آشپزی کردی؟
من به‌دلیل سابقه زندگی تنهایی آشپزی بلدم، در گدانسک هم آنقدر غذا بود که به آقای خوش خبر پیشنهاد دادم یک روز من برای بچه‌ها غذای ایرانی بپزم. او و آقا بهروز هم با مدیر هتل صحبت کردند که مدیر هتل گفته بود یک روز برای ناهار می‌توانید از آشپزخانه استفاده کنید. من و آقای طلوع کیان هم دست به کار شدیم و برای بچه‌ها غذا درست کردیم تا بچه‌ها خوشحال شوند.
حضور داورزنی از هفته دوم کنار تیم چقدردر نتایج تأثیرگذار بود؟ بعضی‌ها می‌گفتند قول پاداش باعث شد تیم متحول شود.
خیلی مهم است که رئیس فدراسیون به بچه‌ها دلگرمی می‌دهد. آقای داورزنی هفته دوم بعد از باخت تیم به بلغارستان، به صوفیه آمد و با ما صحبت کرد، حرف‌های حمایتگرانه‌اش به ما دلگرمی داد و باعث شد بعد از آن ما با استرس کمتری بازی کنیم. ما تلاش کردیم که هم مردم و هم جامعه والیبال از کارمان راضی باشند و البته که بهتر هم کار کردیم. همین که مردم برای ما انرژی مثبت می‌فرستند خیلی خوب است چرا که ما راحت‌تر بازی می‌کنیم. امیدوارم در تورنمنت‌های بعدی با استفاده از این انرژی‌ها نتیجه خیلی خوبی بگیریم تا در تاریخ والیبال ماندگار شود.