نا گهان سیلاب!

۲۱ شهروندی که برای فرار از گرمای تابستان خود را به تفرجگاه‌های شهرستان استهبان در استان فارس رسانده بودند، در هجوم سیلاب ناگهانی جان باختند.
به گزارش «جوان»، هر زمانی صحبت از سیلاب می‌شود، اولین چیزی که به ذهن هر انسانی خطور می‌کند، خسارت‌های مالی و جانی است که به دنبال دارد. هر چند سیلاب‌ها حادثه‌هایی تقریباً غیر قابل‌پیش‌بینی هستند، اما برنامه‌ریزی‌های درازمدت و اصولی همچون جنگل‌کاری و احداث سیل بند، سد برای مهار آب‌های جاری ناشی از سیل می‌تواند این بارش‌های آسمانی را برای کشور ما که مدتی است گرفتار خشکسالی و کمبود بارش شده‌است، به نعمت بزرگی تبدیل و گرهی از مشکلات کم‌آبی کشور ما را حل کند، اما چند سالی است که نعمت‌های آسمانی به علت قصور مدیران در طول سالیان قبل و سهل‌انگاری برخی مردم، حادثه‌های مرگبار و غیر‌قابل جبرانی را باقی می‌گذارد. در تازه‌ترین سیلاب مرگبار که ساعت ۱۷ عصر روز جمعه ۳۱ تیر امسال در شهرستان استهبان فارس در منطقه تفریحی امامزاده سلطان شهباز اتفاق افتاد، علاوه بر خسارت‌های مالی زیادی که به جای گذاشت ۲۱ نفر جان خود را از دست دادند و دو نفر هم مفقود شدند. بارش‌های ناگهانی تابستانی و جاری‌شدن سیلاب‌های خروشان در کمتر از دقایقی خانواده‌های زیادی را در تفرجگاه نزدیک امامزاده طوری گرفتار کرد که افراد حتی فرصت نکردند خودرو‌های خود را از مسیر رودخانه دور کنند.
سهل‌انگاری و بی‌توجهی به هشدار‌ها
هر چند در بروز اینگونه حوادث که در سال‌های قبل هم مشابه آن رخ داده‌است، نمی‌توان قصور مسئولان و دست اندرکاران را نادیده گرفت و همیشه هم مسئولان بر شناسایی مقصران احتمالی تأکید داشته و در این حادثه هم دارند، اما سهل‌انگاری و بی‌توجهی بعضی افراد به هشدار‌های داده شده را هم به وضوح می‌توان دید که چگونه با دست خود جان و مال‌شان را به خطر می‌اندازند. از سوی دیگر در کنار بی‌مبالاتی افراد آسیب‌دیده دچار خسارت‌های مالی و جانی شده‌اند، گفته شده‌است که آخرین هشدار اعلام شده از سوی سازمان هواشناسی در خصوص حادثه اخیر مربوط به ۱۸ تا ۲۲ تیرماه بوده که لازم است این موضوع هم از سوی مسئولان پیگیری و پاسخ داده‌شود.


بررسی حادثه از زوایه دوربین
در فیلم منتشر شده در فضای مجازی از سیلاب استهبان دیده می‌شود تعداد زیادی از زن و مرد، پیر و جوان و خردسال در یک روز تعطیلی برای تفریح کنار رودخانه رودبال در نزدیکی تفرجگاه امامزاده رفته‌اند و تعدادی از افراد هم در بستر رودخانه که آب آن زلال است، در حال تفریح هستند. تعدادی از خودرو‌ها بالای رودخانه پارک هستند، اما سه خانواده بدون توجه به هشدار‌های قبلی خودرو‌های خود را که پراید و پژو سواری ۴۰۵ و پارس است، در بستر و مسیر آب پارک کرده‌اند و خودشان هم مشغول تفریح هستند. آب آرام و زلال و هوا مطبوع است، اما در بالا دست رودخانه، ابر‌هایی بارش‌های تابستانی را شروع کرده‌اند، به طوری که صدای غرش ابر‌ها به گوش می‌رسد. فردی که در حال فیلم گرفتن با گوشی است، از دور متوجه سیلاب می‌شود و با داد و فریاد می‌گوید سیل که راننده پژو پارس حرکت می‌کند و از مهلکه می‌گریزد، اما راننده پراید و پژو ۴۰۵ هنوز باورشان نمی‌شود که سیلاب خروشان در راه است و با آرامش مثال‌زدنی به داخل آب رودخانه می‌رود و به بالا نگاه می‌کند که مطمئن شود. در این میان مرد میانسالی همراه کودک خردسالش از بستر رودخانه دوان دوان خودشان را بالای رودخانه داخل جاده می‌رسانند و ثانیه‌هایی بعد آب گل‌آلود و لحظه به لحظه بر جریان تند سیلاب‌ها افزوده می‌شود و در این زمان راننده پراید و پژو‌سواری تازه برای خودروشان احساس خطر می‌کنند و پشت فرمان می‌نشینند و قصد دارند خودروشان را از بستر رودخانه به داخل جاده منتقل کنند، اما هر لحظه که می‌گذرد جریان آب تندتر می‌شود و سطح آن به صورت غیر قابل باوری بالا می‌آید. هنوز راننده پراید و پژو تلاش دارند خودروشان را به داخل جاده ببرند و جان خود را در خطر نمی‌بینند و حتی اعضای خانواده‌شان هم با چسبیدن به خودرو کمک می‌کنند که خودرو را از مسیر آب بیرون ببرند، اما ثانیه‌هایی بعد وقتی جریان آب خودروی پژوی دیگری را از بالا دست رودخانه به سوی آن‌ها می‌آورد با فریاد‌های خانواده‌هایشان احساس خطر می‌کنند و در حالی که جریان آب خودرو آن‌ها را هم به حرکت در آورده‌است، در میان سیلاب از خودرو پیاده می‌شوند و جان خود را نجات می‌دهند، اما سیلاب دو خودرو را همانند تعداد خودرو‌های دیگری که از بالا با خود آورده‌است، با خود می‌برد.
نجات ۷۴ نفر
پس از اعلام این حادثه به سرعت تیم‌های امدادی و نیروی‌های بسیجی و سپاهی به کمک گرفتار‌شدگان و آسیب‌دیدگان شتافتند. ۳۰ تیم امدادی شامل ۱۴۵‌نیروی عملیاتی هلال‌احمر دو تیم از سگ‌های زنده‌یاب، ۲۴ دستگاه خودروی امدادی و همچنین یک فروند بالگرد هلال‌احمر در منطقه حادثه‌دیده حضور پیدا کردند و ۷۴ نفر از افردی که دچار آبگرفتگی شده بودند، نجات دادند.
دستور معاون اول رئیس‌جمهور برای تشخیص قصور احتمالی
پس از این حادثه، محمد مخبر از استاندار فارس خواست تا با تشکیل کمیته‌ای متشکل از مسئولان مربوطه ضمن بررسی دقیق حادثه و تشخیص قصورات احتمالی، خسارات مالی و جانی وارده به مردم در اسرع وقت جبران شود. معاون اول رئیس‌جمهور در این تماس تلفنی بر ضرورت بسیج تمامی امکانات و ظرفیت‌ها جهت یافتن مفقودین و تسکین آلام داغدیدگان تأکید کرد.
مخبر همچنین پس از ارائه گزارش محمد هادی ایمانیه از آخرین وضعیت این حادثه، از وی خواست زمینه‌های شکل‌گیری این حادثه را با دقت بررسی کند و ضمن ارسال گزارش کارشناسی و دقیق، اقدامات لازم را برای پیشگیری از تکرار چنین حوادثی انجام دهد. در سیلاب استهبان روستا‌های امامزاده سلطان شهباز، باغ شاد، دهویه، بخنو، درب قلعه، انجیرک علیا و سفلا، آب‌بند، بردنو و مهدی‌آباد درگیر حادثه شدند که در جریان آن ۲۱ نفر جان خود را که هشت نفر‌شان خردسال هستند از دست دادند و دو نفر هم مفقود شدند. کشته‌شدگان این حادثه مربوط به چهار شهرستان از جمله شهرستان‌های استهبان، داراب، فسا و نی‌ریز هستند.
همچنین در این حادثه ۱۵ خودرو نیز دچار آبگرفتگی شدند که ۱۲ خودرو از زیر آب بیرون کشیده شدند.