با یکه‌تازی «لباس‌شخصی‌ها» برخورد کنید

«آرمان امروز» در گزارشي به‌واکنش‌هاي چهره‌هاي سياسي به تعطيلي‌هاي کنسرت‌ها در اهواز مي‌پردازد

گروه سياسي: در روزهاي اخير جلوگيري از برگزاري رويدادهاي هنري در برخي شهرهاي ايران خبر ساز شده است. قبل از هرچيز بايد به اين موضوع اشاره کنيم که جلوگيري از برگزاري کنسرت‌ها و اکران برخي از فيلم‌ها در سينما همواره در ايران خبرساز بوده است و واکنش‌هاي منفي از سوي شهروندان و برخي چهره‌هاي سياسي را به‌همراه داشت. روز پنجشنبه هفته گذشته گروهي با وانت روبه‌روي «سينما هلال» اهواز تجمع کردند و در ادامه از ورود افرادي که خود را براي رفتن به محل کنسرت آماده کرده بودند جلوگيري کردند. تصاويراين برخوردها به‌سرعت در شبکه‌هاي مجازي دست‌به‌دست شد و رفتار نيروهاي خودسر با کساني که مي‌خواستند به کنسرت بروند نقدهاي بسياري را به‌همراه داشت. دراين بين برخي از مسوولان استاني قصد داشتند با ريش سفيدي مشکلات را برطرف کنند ولي پس از آنکه صداي بلند نوحه‌خواني و مداحي از خودروهاي‌شان به گوش رسيد،هم تماشاگران وهم تيم «سيروان خسروي» فهميدند که اميدي به برگزاري کنسرت نيست و بايد محل را ترک کنند.دراين خصوص بايد به اين موضوع هم اشاره کنيم که «پرواز هماي» ديگر هنرمندي که قرار بود در ارديبهشت‌ماه کنسرتي در اهواز برگزار کند در واکنش به لغو اين رويداد در صفحه اينستاگرام خود خطاب به شهروندان اهوازي‌ نوشت: «قرار بود در تاريخ 20 و 21 ارديبهشت در اهواز باشم و برايتان کنسرت اجرا کنم ولي متأسفانه به من خبر دادند که به دليل بروز برخي از مسائل امنيتي يا اختلاف سليقه برخي از مسئولان‌ شهر، کنسرت ما لغو شده و اجازه نداريم در اين شهر حضور پيدا کنيم.»
کرونا و ترافيک عامل لغو کنسرت در اهواز!
پس از اين حاشيه‌ها که براي کنسرت سيروان خسروي به وجود آمد روز گذشته اعلام شد کنسرت ديگري که قرار بود طي روزهاي اخير در اهواز برنامه اجرا کند هم لغو شده است. مسوولان استاني بدون هيچ اشاره‌اي به حضور لباس شخصي‌ها که عامل اصلي لغو کنسرت خسروي بودند، ايجاد ترافيک و رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي را از جمله دلايل لغو کنسرت «سهراب پاکزاد» اعلام کردند. مسعود فلاحي، سرپرست فرمانداري اهواز در مورد علت لغو کنسرت سهراب پاکزاد گفت: روز کنسرت سيروان خسروي ترافيک سنگيني رو‌به‌روي سينماي هلال اهواز ايجاد شده بود که اين امر موجب شد پليس راهور اهواز به ما نامه بزند که اين محل براي اجراي کنسرت مناسب نيست. مورد دوم هم بحث عدم رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي بود که مرکز بهداشت هم به ما نامه زد که در اين مراسم رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي صورت نگرفته و فعلا اين مراسم در اين مکان لغو شود؛ نه اينکه کلا برگزاري کنسرت در اهواز تا اطلاع ثانوي ممنوع شود .ولي اگر ارشاد تصميم بگيرد اين مراسم در مکان مناسب‌تر و با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي اجرا شود، بر اساس مجوزهاي قانوني مشکلي ندارد.
با مدعيان انقلابي‌گري برخورد کنيد
اين موضوع نه‌تنها واکنش چهره‌هاي مدني را به همراه داشت بلکه باعث شد رييس کميته امنيت، کميسيون امورداخلي کشور و شوراها در گفت‌وگو با خبرگزاري ايسنا درخواست کند با نيروهايي که از برگزاري کنسرت جلوگيري کرده بودند برخورد قاطع شود. جلال رشيدي کوچي در همين مورد گفت: اينکه عده‌اي بخواهند با قانون شکني و با ادعاي انقلابي‌گري در جامعه دو قطبي ايجاد کنند پذيرفتني نبوده و بايد با آنان برخورد شود. او با اشاره به ممانعت عده‌اي از برگزاري کنسرت‌‎ها در اهواز، ادامه داد: به طور کلي زماني که متولي امر يعني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مجوز برگزاري کنسرت را صادر مي‌کند، يعني اين مجوز با هماهنگي لازم با فرماندار و ائمه جمعه همراه است و اگر شرايط حساس باشد تاييد شوراي تامين استان نيز گرفته مي‌شود. يعني تمام اين مراحل طي مي‌شود و بعد مجوز برگزاري کنسرت داده مي شود. پس زماني که مجوز صادر شده يعني تمام هماهنگي هاي لازم به عمل آمده است. اينکه بعد از صدور مجوز شاهد لغو کنسرت باشيم تبعات بدي به همراه دارد. اينکه عده معدودي بخواهند قانون شکني کرده و با داد و فرياد و چماق کشيدن جلوي اجراي يک کنسرت را که فرآيند قانوني آن طي شده است بگيرند، در نظام جمهوري اسلامي معنايي ندارد. بدتر اينکه اين افراد اين رفتار را به اسم اسلام و دين و انقلاب انجام دهند. اين رفتارها مطمئنا نتيجه عکس به دنبال دارد. اين رفتارها از سوي هيچ گروهي پذيرفته شده نيست. موسيقي جايگاه خود را دارد و مداحي و عزاداري براي اهل بيت نيز جايگاه خود را دارد و هيچکدام نبايد نافي يکديگر باشد. اين رفتارها نادرست است که بايد قطعا با آن برخورد شود.
برخورد سليقه‌اي در اهواز ناپسند است
نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي در واکنش به لغو کنسرت‌هاي اخير در اهواز گفت: وزارت‌ ارشاد پاي مجوز خود براي برگزاري کنسرت در اهوازايستاد و اين اقدام ستودني ا‌ست. مجتبي توانگر، ديگر چهره سياسي در صفحه شخصي خود نوشت: صدور مجوز براي رويدادهاي فرهنگي هنري مثل کنسرت يا اکران فيلم از اختيارات قانوني وزارت‌ ارشاد است و کليه دستگاه‌ها به ويژه استان‌ها بايد از آن تبعيت کنند. وزارت‌ ارشاد پاي مجوز خود براي برگزاري کنسرت در اهوازايستاد و اين اقدام ستودني ا‌ست ولي برخورد سليقه‌اي به‌ويژه در استان‌ها ناپسند است.


همه نهادها بايد از مجوز صادر شده حمايت کنند
سيد محمد هاشمي، معاون حقوقي و امور استان‌هاي وزير ارشاد نيز با اشاره به روند برگزاري کنسرت اخير در شهر اهواز گفت: در مورد برگزاري کنسرت در شهر اهواز روند قانوني طي شده و در صورت بروز مسائل جديد انتظار مي‌رود کليه دستگاه‌ها ضمن هماهنگي، به صورت شفاف موضوع را با مردم در ميان بگذارند. با توجه به ملاحظه شوراي تامين استان مبني بر تغيير محل برگزاري کنسرت، در صورت آمادگي و امکان برگزاري کنسرت در محل جديد و همچنين تغيير نظر و اعلام موافقت نهادهاي ذيربط، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان آمادگي کامل را براي همکاري و مشارکت دارد. همانطور که قبلاً اعلام کرده‌ايم، رعايت شئونات اسلامي و قانوني خط قرمز تصميم گيران در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است و انتظار مي‌رود زماني که مجوزي مبتني بر قانون صادر مي‌شود.