بازگشت اروپا به عصر تاریکی مسئله امروز اروپا گاز و برق است

  سرویس خارجی-

«بحران انرژی» در غرب زیر سایه جنگ اوکراین روز به روز بدتر می‌شود. با اینکه همه کشورهای دنیا تحت تاثیر این بحران شاهد افزایش قیمت حامل‌های انرژی هستند، اما وضعیت در کشورهای اروپایی که مستقیما وارد جنگ انرژی با روسیه شده‌اند، به مراتب بدتر است و تورم و رکود به شکل افسارگسیخته‌ای گلوی مردم این کشورها را می‌فشرد. این وضعیت در حالی رخ داده که در فصل تابستان هستیم و زمستان هنوز از راه نرسیده است!
همزمان گزارش‌اندیشکده‌ها و نهادهای بین‌المللی نشان می‌دهد که بحران انرژی ممکن است بسیار عمیقتر از وضعیت کنونی شود به طوری که این بحران ممکن است به نوشته «اکونومیست» به سقوط اتحادیه اروپا منجر شود. در اروپایی که زمانی برای دنیا تعیین تکلیف می‌کرد حالا مسئله و اولویت اصلی چگونگی تامین گاز و برق مردم در زمستان پیش رو است. دولت‌های اروپایی هر کدام برای مهار این بحران به شیوه‌های مختلفی متوسل شده‌اند. در آلمان صنعتی‌ترین اقتصاد منطقه یورو دولت اعلام کرده قیمت گاز را برای مصرف کنندگان بالا می‌برد. از سوی دیگر دولت این کشور برای مهار بحران انرژی به عصر ذغال سنگ بازگشته و دولت به طور جدی به بازگشت ذغال سنگ به عرصه تولید انرژی فکر می‌کند. دولت آلمان حتی ایده‌های بسیار خنده داری نیز برای مقابله با بحران انرژی مطرح کرده است طوری که طی درخواست عجیبی از مردم آلمان خواسته در صورت قطع صادرات گاز روسیه از تعداد دفعات دوش آب گرم خود کم کنند. حتی تصاویری از رسانه‌های آلمان منتشر شد که طی آن خطاب به مردم آلمان گفته شده بود اگر می‌خواهید پوتین را اذیت کنید، وقتی حمام می‌روید، همه جای بدن خود را با آب نشویید.(تا صرفه‌جویی شود!) این رسانه‌ها حتی جاهایی از بدن را که باید شسته شوند را مشخص کرده و مثلا نوشته بودند، وقتی به حمام می‌روید، فقط کشاله ران، باسن و گلویتان را بشویید!


عصر تاریکی در انگلیس
بسته به میزان وابستگی به انرژی روسیه، این اوضاع در کشورهای اروپایی متفاوت است. مثلا گفته می‌شود در انگلیس تاثیرات این جنگ، بیش از سایر کشورها اقتصاد را درگیر و مردم را دچار تورم کرده است. البته مطالعات بنیاد افکار سنجی «رزولوشن» درباره کیفیت و استاندارد زندگی مردم انگلیس نشان می‌دهد که رشد و بهره وری پایین و نابرابری عامل اصلی شرایط موجود است. در گزارش منتشر شده از سوی این بنیاد آمده اوضاع اقتصادی خانواده‌های انگلیسی تقریباً ۹ هزار پوند بدتر از خانواده‌های ساکن در کشورهای مشابه از جمله فرانسه، آلمان و استرالیا شده است.
روزنامه دیلی‌میل چاپ لندن نیز در گزارش جدیدی، از افزایش هزینه انرژی در انگلیس تحت عنوان «بازگشت انگلیسی‌ها به عصر تاریکی» یاد کرده است. به گزارش ایرنا در گزارش این روزنامه آمده: «ممکن است براساس برنامه‌های اضطراری دولت، از میلیون‌ها انگلیسی خواسته شود که لامپ‌ها و ترموستات‌هایشان را به منظور جلوگیری از خاموشی کامل در زمستان، به حالت خاموش درآورند.در صورت بدتر شدن بحران انرژی در زمستان، دولت ممکن است این طرح اضطراری را عملیاتی کند...شبکه ملی انرژی همچنین ممکن است مجبور شود برای وادار کردن مصرف‌کنندگان بزرگ انرژی به کاهش مصرف، به آنها خسارت پرداخت کند.... اتحادیه اروپا هم در وضعیت مشابهی است و از کشورهای عضو خواسته شده تا از ماه آینده، ۱۵ درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند.»
براساس این گزارش، برخی کشورهای اروپایی مثل آلمان، فرانسه و اتریش از شهروندان خود خواسته‌اند لامپ‌ها و ترموستات‌ها را خاموش کرده و زمان کمتری از آب گرم برای استحمام استفاده کنند.«شرکت مشاوره کورنوال» نیز پیش‌بینی کرده که سقف قیمت انرژی برای خانوارهای دارای مصرف متوسط ممکن است تا بیش از ۳۶۰ یورو افزایش یابد. به نوشته«دیلی‌میل» «در شرایطی که خانواده‌های انگلیسی با افزایش روزانه هزینه‌های زندگی مواجه هستند افزایش قیمت انرژی فشار بیشتری به آنها وارد خواهد کرد.»
وضعیت برق در سوئیس بحرانی است
در سوئیس دیگر کشور اروپایی نیز رسانه‌ها از قطع احتمالی برق سخن می‌گویند. یک روزنامه سوئیسی در این زمینه نوشته: «هشدارها درباره احتمال قطع برق در سوئیس در فصل زمستان، دولت این کشور را وادار به ابداع طرح‌های اضطراری در مواجهه با کمبودهای انرژی کرده است. روزنامه سوئیسی «بازلر زونتاگ»نیز نوشته: «دولت سوئیس چند ماه است که در کنار شرکت‌های صنعتی این کشور بر روی این طرح کار می‌کند.این طرح شامل گام‌های مختلفی از کارزارهای افزایش آگاهی عمومی برای صرفه‌جویی در انرژی گرفته تا سهمیه‌بندی برق حدود ۳۰ هزار مشتری انرژی است. در این طرح همچنین از مردم خواسته می‌شود در خاموش کردن چراغ‌های فروشگاه‌ها و کاهش استفاده از دستگاه‌های گرمایشی به دولت کمک کنند». دولت سوئیس همچنین درباره احتمالی قطعی برق در برخی از مناطق کشور از 4 تا 8 ساعت در روز به عنوان اقدامات سختگیرانه تری خبر داده است. «مایکل فرانک» رئیس‌انجمن شرکت‌های برق سوئیس گفت در صورت کمبود برق این طرح اجرا خواهد شد.
مجارستان: روسیه ما را شکست داد
این روزها همچنین انتقادها در غرب درباره وضعیت مبهم آینده جنگ اوکراین و ادامه کمک‌ها به اوکراین بالا گرفته است. بیشتر نگرانی‌ها درباره ادامه جنگ تا زمستان و بحث کمبود انرژی در این زمان حساس است. از سوی دیگر زمزمه‌هایی نیز بلند شده که روس‌ها در این جنگ علی رغم همه کمک‌های مالی و تسلیحاتی به اوکراین پیروز شده‌اند. یکی از افسران سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در همین رابطه تاکید کرده که روسیه در جنگ اوکراین موفق شد از لحاظ سیاسی، اقتصادی و نظامی بر غرب پیروز شود.
به گزارش ایسنا، به نقل از نووستی، «اسکات ریتر»، افسر سابق سیا در اظهاراتی درباره اقدامات کشورهای غربی علیه روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین گفته: «روسیه در همه جبهه‌ها پیروز می‌شود؛ در جبهه نظامی و میدان جنگ و در جبهه سیاسی چنان که شاهد فروپاشی نظام سیاسی در اروپا و ادامه سقوط مستمر دولت بایدن در ایالات متحده هستیم... در جبهه اقتصادی، روسیه قواعد بازی را با تحریم‌های متقابل علیه غرب تغییر داده است... هیچ چیز نمی‌تواند روسیه را از پیشروی در هر سه جبهه باز دارد.» وی در تایید اظهاراتش استعفای اخیر بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس و استعفای ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا را مثال می‌زند. این عضو سابق سیا به ناکارآمدی تامین تسلیحات آمریکایی ارسالی به «کیف» اشاره و این واقعیت را که به زودی تمام ذخایر آمریکایی‌ها تمام خواهد شد، یادآوری کرد.
همزمان با این افسر سابق سیا، نخست‌وزیر مجارستان نیز با اشاره به بحران انرژی در اروپا و بالا رفتن قیمت‌ها، گفته استراتژی تحریم روسیه شکست خورده و دولت‌های اروپایی مانند دومینو در حال فروپاشی هستند. «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان طی سخنانی در رومانی گفته: «اتحادیه اروپا به یک استراتژی جدید درخصوص جنگ در اوکراین نیاز دارد زیرا تحریم‌ها علیه مسکو جواب نداده است....استراتژی جدیدی مورد نیاز است که باید بر گفت‌وگوهای صلح و تهیه پیش‌نویس یک پیشنهاد صلح خوب به جای پیروزی در جنگ متمرکز باشد...استراتژی غرب در مورد اوکراین بر چهار ستون بنا شده است- اینکه اوکراین می‌تواند با سلاح‌های ناتو در جنگ علیه روسیه پیروز شود، تحریم‌ها روسیه را تضعیف و حاکمیت آن را بی‌ثبات می‌کند، تحریم‌ها بیشتر به روسیه آسیب می‌زند تا اروپا و این که جهان در حمایت از اروپا صف‌آرایی خواهد کرد.اوربان گفت که این استراتژی شکست خورده زیرا دولت‌ها در اروپا مانند دومینو در حال فروپاشی هستند، قیمت‌های انرژی افزایش یافته و اکنون به یک استراتژی جدید نیاز است...ما در خودرویی نشسته‌ایم که هر چهار لاستیک آن پنچر شده است: کاملاً واضح است که جنگ را نمی‌توان به این شکل پیروز کرد.  اوکراین هرگز به این شکل در جنگ پیروز نخواهد شد به این دلیل ساده که ارتش روسیه تسلط نامتقارن دارد.