برتری کیفی واکسن‌های تولید داخل نسبت به واکسن‌های مشابه خارجی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس‌مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اعلام این خبر در جلسه ستاد اطلاع‌رسانی کرونا افزود: حاصل این پژوهش علمی به زودی منتشر می‌شود تا همگان شاهد پیشرفت‌های ایران در تولید واکسن با کیفیت بالا باشند.
محمد مهدی گویا ادامه داد: اینکه واکسن‌های داخلی هنوز تاییدیه‌های جهانی را دریافت نکرده‌اند، نشان دهنده مشکل کیفی آنها نیست، بلکه روند ثبت و ارسال مدارک بسیار زمان بر است.
گویا گفت: در سازمان غذا و دارو بخشی وجود دارد که به عنوان سازمانی مستقل نظر خود را درخصوص واکسن‌ها ارائه می‌کند و کسی نمی‌تواند در صدور مجوز دخل و تصرفی داشته باشد یا بدون رعایت همه مسائل ایمنی و مستندات واکسنی را تایید کند؛ که این سازمان همه واکسن‌های داخلی را تایید کرده است.
وی با بیان اینکه تا سه هفته آینده شاهد افزایش موارد ابتلا و مرگ خواهیم بود، تاکید کرد: همه چیز بستگی به دو تا سه هفته آینده و سرعت این بیماری دارد، اما نتایج مطالعات نشان داده است در چند استان که سرعت واکسیناسیون آنها خوب بوده شاهد کاهش آمار ابتلا و مرگ بوده‌ایم.


رئیس‌مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: هم اکنون آمار‌ها بسیار کمتر از موارد واقعی ابتلاست، اما نتایج مطالعات نشان می‌دهد دُز یادآور در کاهش موارد شدید بیماری و مرگ ناشی از بیماری بسیار تاثیرگذار است. به ویژه برای کسانی که سن بالا و بیماری‌های زمینه‌ای دارند و همچنین کادر بهداشت و درمان تزریق دوز یادآور اهمیت ویژه‌ای دارد.
گویا بیان داشت: تزریق این دُز برای کسانی که
۶ ماه از نوبت تزریق واکسن قبلی آنها گذشته باشد توصیه می‌شود، اما کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند تا حدود چهار تا شش ماه سطح مناسبی از آنتی بادی در بدن دارند و می‌توانند در این مدت واکسن تزریق نکنند.
در ایران هیچ مورد آبله میمونی
گزارش نشده است
خبر دیگر اینکه رئیس‌مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینکه در کشور ما حتی یک مورد آبله میمونی گزارش نشده است، جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. محمد مهدی گویا افزود: قبلاً بیماری مختص کشور‌های آفریقایی و کسانی بود که با حیوان در تماس بودند، اما این بیماری هم اکنون در کشور‌های اروپایی، آمریکا و کانادا مختص افرادی است که تماسی با حیوان نداشته و از طریق پوستی و تماس جنسی منتقل شده است.
گویا اظهارداشت: اکثر مبتلایان در کشور‌های اروپایی همجنسبازان بودند و دلیل اصلی آن ولنگاری و بی‌بندباری بوده است. این افراد گردهمایی‌های متعددی در تابستان داشته و کانون آلودگی بودند. به نظر می‌رسد این بیماری همچنان در اروپا در حال گسترش باشد و در منطقه ما تنها ۱۲ تا ۱۳ مورد ابتلا در امارات و ترکیه گزارش شده که دلیل آن ترانزیتی و گردشگرپذیر بودن این کشور‌ها است.