حصول توافق برجام معطل تصمیم آمریکا


گروه سیاسی: سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: ایران حتماً به توافق فکر می‌کند و علاقه‌مند است توافق در آینده نزدیک شکل بگیرد، اما قطعاً احساسی عمل نخواهد کرد و منافع مردم و کشور را در نظر می‌گیرد. ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی صبح روز دوشنبه در نشست خبری، گفت: سیاست اصولی دولت سیزدهم این است که اقتصاد و معیشت مردم به روند مذاکرات رفع تحریم گره نخورد، گفت: رویکرد دیگر این است که جمهوری اسلامی ایران به مذاکره به یک انتخاب جدی ملتزم و پایبند است و این مسیر را تا زمان دستیابی به یک توافق خوب قوی و پایدار ادامه خواهد داد در همین راستا هم جمهوری اسلامی ایران مذاکرات را ترک نکرد.

گفتگوها و تبادل پیام‌ها توسط «بورل» ادامه دارد
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه گفتگوها و تبادل پیام‌ها توسط «بورل» ادامه دارد، افزود: پیشنهادات مختلفی تا الان رد و بدل شده و برخی کشورهای دیگر از جمله وزرای خارجه کشورها با نگاه دوستانه ورود کردند و پیشنهاداتی را برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها به هم مطرح کردند. کنعانی اظهار کرد: در منطقه ما وزرای خارجه کشورهای دوست از جمله عمان، قطر و عراق تلاش‌هایی را انجام داده و می‌دهند و کشورهای دیگر در حوزه اروپا ورود کردند، ایتالیا و فرانسه تلاش‌هایی را مبتنی بر حُسن نیت برای ایجاد نزدیکی دیدگاه‌ها مطرح کردند؛ واقعیت این است که در رسیدن به یک توافق جدی هستیم. توافق خوب پایدار و متضمن منافع دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران!

دور یا نزدیک بودن توافق مربوط به تصمیم آمریکا است
وی تاکید کرد: ایران انعطاف های زیادی نیز داشته و پیشنهادات سازنده نیز ارائه کرده است و ما فکر می‌کنیم اگر طرف آمریکایی به عنوان طرف اصلی در تعیین روند مذاکرات و گفت‌وگوهای رفع تحریم، به اندازه جمهوری اسلامی ایران سازنده عمل کند و به ابتکارات مثبت جمهوری اسلامی ایران واکنش مثبت نشان دهد، به توافق نزدیک هستیم. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: نزدیک بودن یا دور بودن به توافق مرتبط با تصمیم سیاسی دولت آمریکا است. کنعانی گفت: ایران حتماً به توافق فکر می‌کند و علاقه‌مند است توافق در آینده نزدیک شکل بگیرد، اما قطعاً احساسی عمل نخواهد کرد و منافع مردم و کشور را در نظر می‌گیرد.

«اسدالله اسدی» بیگناه است
وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، در خصوص رأی دادگاه بلژیک علیه «اسدالله اسدی» دیپلمات اسیر ایران در این کشور، گفت: گفتگوها و تماس‌های ما با دولت بلژیک برقرار است. موضع ما همان موضع گذشته و تغییر نکرده است. ما معتقد به بیگناهی دیپلمات جمهوری اسلامی ایران هستیم و معتقد به ضرورت آزادی بدون قید و شرط او هستیم. سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: تماس‌ها ادامه دارد و ما تاکید می‌کنیم که موضع جمهوری اسلامی ایران آزادی دیپلمات جمهوری اسلامی ایران است و این موضوع برای ما اهمیت دارد. کنعانی تاکید کرد: همچنین بر ضرورت رعایت مقررات کنوانسیون ژنو تاکید داریم و امیدوار هستیم در پرتو گفتگوها و رویکرد منطقی که دولت بلژیک اتخاذ خواهد کرد، شاهد آزادی این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران باشیم.

نتایج مذاکرات با سعودی‌ها دلگرم کننده بود



وی در تشریح جزئیات مذاکرات ایران و عربستان، گفت: پنج دور مذاکرات ایران با عربستان که با میزبانی دولت عراق در بغداد برگزار شد، خوشبختانه نتایج خوب و دلگرم کننده‌ای داشته است. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بعد از اجلاس جده وزیر امور خارجه عراق با آقای امیرعبداللهیان تماس تلفنی داشت و وی را در جریان برخی مسائل مرتبط با اجلاس جده قرار داد. کنعانی تصریح کرد: در این گفتگو «فؤاد حسین» به این نکته اشاره کرد که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان در حاشیه گفتگوها در جده اظهار تمایل و آمادگی کرده که گفتگوی رسمی و علنی سیاسی ایران و عربستان در نشست بعدی برقرار شود. وی افزود: این یک نشانه مثبت است و گمان می‌کنیم با توجه به اراده مثبت طرفین برای گام عملی به سمت جلو این زمینه فراهم باشد که نشست بعدی در سطح رسمی و سیاسی در بغداد برگزار شود و گام ملموس و بزرگ در جهت ارتقا و از سرگیری مناسبات دو کشور داشته باشیم؛ از اقدامات دولت عراق در این زمینه قدردانی می‌کنیم.

ضرورت راهکار سیاسی بین روسیه و اوکراین
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص ادامه جنگ اوکراین، گفت: ایران با هرگونه راهکار نظامی و جنگی درباره هر کشوری در منطقه مخالف است. لازم است اختلافات از طریق سیاسی حل و فصل شود. کنعانی افزود: معتقد به ضرورت ورود به راهکار سیاسی بین روسیه و اوکراین هستیم و هیچ تغییری در موضع عملی و سیاسی ایران اتفاق نیفتاده است.

فرانسه مایل است نقش مثبتی در مذاکرات ایفا کند
وی در تشریح جزئیات گفتگوی تلفنی حجت‌الاسلام رئیسی و «امانوئل مکرون» گفت: این تماس تلفنی تحول دیپلماتیک قابل توجهی بود. اخیراً گفتگوی تلفنی بین وزرای امور خارجه دو کشور داشتیم و طرف فرانسوی این نکته را به آقای امیرعبداللهیان منتقل کرده بود که مکرون دیدگاه‌هایی در خصوص روند مذاکرات دارد که می‌تواند برای نزدیک کردن دیدگاه‌های دو طرف اصلی در مذاکرات، کمک کننده باشد. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: همراه با انتقال این پیام، وزیر خارجه فرانسه نظرات و دیدگاه‌های تکمیلی خود را در این ارتباط ارائه کرد. کنعانی تصریح کرد: گفتگوی تلفنی دو رئیس جمهور که دو ساعت نیز طول کشید، مکمل آن گفتگوی تلفنی دو وزیر امور خارجه در ارتباط با پرونده مذاکرات رفع تحریم‌ها بود. وی افزود: کشورهای مختلف در منطقه و خارج از منطقه با ارائه ابتکاراتی کمک کننده در جهت نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین این مذاکرات برای حصول نتیجه مطلوب و عملی هستند. سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: برداشت ما این است که در کنار گفتگوهایی که از طریق مذاکره کننده اروپایی و مذاکره‌کننده ارشد ما و در کنار تماس‌ها و تبادل پیام‌ها بین وزیر خارجه ایران و جوزف بورل، این گونه اقدامات و ابتکارات توأم با حسن نیت، می‌تواند به نزدیک کردن دیدگاه‌ها کمک کند. کنعانی با بیان اینکه دولت فرانسه در شرایط کنونی مایل است در کنار سایر تلاش‌هایی که از سایر حوزه‌ها و از سوی کشورهای مختلف به طرق مختلف انجام می‌شود، نقش کمک کننده و مثبتی را ایفا کند، افزود: طبیعتاً از هر طرفی که مایل باشد نقشی سازنده ایفا کند استقبال می‌کنیم و این گفتگوها در همین چارچوب صورت گرفت و امیدواریم کمک کننده باشد.

اظهارات مدیرکل آژانس را فنی و حرفه‌ای نمی‌دانیم
وی در واکنش به اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: اظهارات مدیرکل آژانس را فنی و حرفه‌ای نمی‌دانیم و وی را دعوت می‌کنیم به اصل بی طرفی و انصاف و اجتناب از اظهاراتی که با انگیزه‌های سیاسی صورت می‌گیرد. سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه برخی اظهارات گروسی، اظهارات رژیم صهیونیستی است، تصریح کرد: وی باید اصل بی طرفی را رعایت و به حُسن نیت ایران پاسخ دهد. او را به اجتناب از سنگ اندازی در مذاکرات رفع تحریم و بازگشت همه طرف‌ها به توافق را دعوت می‌کنیم. کنعانی افزود: ایران عضو پادمان است. وی به ظرفیت‌های هسته‌ای غیرقانونی رژیم صهیونیستی توجه کند و اینکه زرادخانه‌های این رژیم تحت نظارت آژانس و پادمان نیست و خطر برای منطقه و زیست منطقه است.

برنامه‌ای برای کاهش سطح روابط با سوئد نداریم
وی درباره فراخواندن سفیر ایران در سوئد و احتمال کاهش روابط هم گفت: هیچ برنامه‌ای برای کاهش سطح روابط با سوئد نداریم. با توجه به حکم صادره که غیراصولی و سازنده بود سفیر را برای پاره‌ای مشورت‌ها به تهران فراخواندیم و هیچ برنامه‌ای برای کاهش روابط سیاسی نداریم. سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: نگاهمان این است این مشکل را در گفت‌گوی دوجانبه با مقامات سوئد حل کنیم و دیدگاه‌های خود را به صراحت بیان کرده و گفتگوهای ما ادامه دارد. کنعانی با بیان اینکه تاکید کردیم دیدگاه یک سازمان بدنام و از منظر هویت یک سازمان تروریستی نباید مبنای بازداشت و برخورد قضائی با یک شهروند ایرانی قرار بگیرد، اظهار کرد: صلاحیت دادگاه را از منظر قضائی به رسمیت نشناختیم. اتفاق افتاده ناخوشایند است و در تلاش هستیم مقامات سوئد را متقاعد کنیم این روند را اصلاح کنند و از همه امکانات برای آزادی شهروند خود استفاده خواهیم کرد.

رژیم صهونیستی نمی‌تواند شریک صلح و ثبات در منطقه باشد
کنعانی با بیان اینکه مأموریت وین هم به طور طبیعی جزو مأموریت‌های مهم بین المللی است و در آنجا هم رئیس نمایندگی ما انتخاب شده است و انشاالله شروع به کار خواهند کرد، افزود: غائبی هم از دیپلمات‌های خوب ما هستند و حتماً از ظرفیت‌های ایشان در آنجا و چه در پست‌های دیگر استفاده خواهد شد. وی در خصوص نقش مخرب رژیم صهیونیستی در منطقه گفت: مواضع ما در خصوص رژیم صهیونیستی روشن است از زمان شکل گیری تا الان منبع و منشأ اصلی بی ثباتی و ناآرامی است. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جامعه بین‌المللی در خصوص جنایات این رژیم غفلت و بی توجهی دارد. کنعانی تصریح کرد: تلاش برای ادغام این رژیم در ساختارهای سیاسی و امنیتی این منطقه یک خطر برای منطقه است و این رژیم نمی‌تواند شریک صلح و ثبات در منطقه باشد. بالای ۷۶ درصد از مردم منطقه مخالفت خود را با عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها اعلام کردند. وی در خصوص نشست اخیر تهران نیز گفت: اجلاس تهران بسیار موفق بود؛ الگوی موفقی بود که همکاری‌های چندجانبه می‌تواند الگوی مؤثر برای حل و فصل اختلافات منطقه باشد. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: مشکلات در مرز مشترک سوریه و ترکیه کمی پیچیده است و بخشی از این امر ناشی از سیاست‌های دخالت جویانه‌ی دولت آمریکا و حمایت پیدا و پنهان از برخی گروه‌ها در آنجا است. کنعانی گفت: در نشست تهران و در گفتگوهای دوجانبه با مقامات ترکیه تاکید شد، ضروری است اختلاف نظر در شمال سوریه در سایه همکاری مشترک دولت سوریه و ترکیه حل و فصل شود.