مرگ به خاطر افسردگی ناشی از 15 کیلو اضافه وزن!

تحقیقات متعدد روان‌شناسی نشان داده که چاقی و افسردگی دست در دست هم دارند و نرخ افسردگی در افراد چاق بسیار بیشتر از افرادی است که وزن طبیعی دارند. چند روز قبل دادسرای امور جنایی تهران پرونده‌ای را برای مرگ زنی جوان گشوده که با هدف لاغر شدن زیر تیغ جراحی رفت اما دیگر به هوش نیامد. همسر او گفته: «خانمم ۱۵ کیلو اضافه‌وزن داشت و این موضوع باعث افسردگی و ناراحتی‌اش شده بود. خیلی سعی کرد با ورزش و رژیم خودش را لاغر کند اما بی‌فایده بود، به همین دلیل با دیدن تبلیغات جراحی‌های لاغری در فضای‌مجازی تصمیم گرفت از این طریق لاغر شود»(منبع خبر: همشهری‌آنلاین). در این مطلب می‌خواهیم از ارتباط چاقی و افسردگی بگوییم و این که باید چطور آن را مدیریت کنیم که به اتفاقات تلخ منجر نشود.

 زنان در معرض بروز همزمان چاقی و افسردگی
تحقیقات نشان می‌دهند بروز همزمان اضافه وزن و افسردگی در دهه حاضر بیشتر شده و به‌طور خاص، زنان بیشتر از مردان در معرض خطر بروز همزمان چاقی و افسردگی قرار دارند. سوال مهم این جاست که آیا اضافه‌وزن باعث افسردگی می‌شود یا افسردگی به چاقی منجر می‌شود؟ در حالی که هیچ‌گونه پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد، برخی از متخصصان بر این باورند که قبل از درمان اضافه وزن، بیمار باید افسردگی و دیگر اختلالات خلقی خود را درمان کند. شروع تلاش آگاهانه برای کاهش وزن در میان ابتلا به اختلال افسردگی بالینی درمان‌نشده، مانند شروع مسابقه دو با پای شکسته است! بنابراین اگر دچار افسردگی هستید و حتی وزن‌تان باعث افسردگی بیشتر شده، باید اول مشکل روحی خود را درمان کنید.


 ناامیدی این خانم، نشانه افسردگی
یکی از علایم اختلال افسردگی، احساس ناامیدی است، بدین صورت که بیمار احساس می‌کند هیچ کاری برای بهتر شدن شرایط از دستش برنمی آید. در همین مورد خاص، همسر خانمی که جان باخته گفته: «... خیلی سعی کرد که با ورزش و رژیم خودش را لاغر کند اما بی‌فایده بود». همین احساس بی‌فایده بودن ثابت می کند که اگر برای درمان افسردگی تلاش می‌کرد، نتیجه بهتری می‌گرفت.
 چرا چاقی باعث افسردگی می‌شود؟
بیایید به تمام احتمالات ارتباط افسردگی و چاقی فکر کنیم. چاقی در کودکان معمولا به تمسخر و حذف آن‌ها از فعالیت‌های همسالان منجر می‌شود که می‌تواند موجب بروز مشکلات مربوط به تصویر از بدن، انزوای اجتماعی و عزت‌نفس شود. اضافه وزن جدی در هر سنی منبع اصلی نارضایتی، ناراحتی و ناامیدی است. از سوی دیگر، وزن اضافی معمولاً باعث درد مزمن مفصل و اندام می‌شود و ممکن است شخص نتواند از رفت‌وآمد، زندگی یا ورزش لذت ببرد. در این بین، گرفتن رژیم‌غذایی سخت باعث عود افسردگی می‌شود.
 چند توصیه به افراد چاقِ افسرده
پیشگیری از چاقی و افسردگی متفاوت است اما بسیاری از آن ها همپوشانی دارند. برای مثال:
فعالیت بدنی| ورزش یک روش عالی برای تقویت اندورفین‌های طبیعی مبارزه با افسردگی، کاهش وزن و در کل رسیدن به احساس بهتر است. ورزش در دوره ابتلا به افسردگی به دلیل فقدان انگیزه می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. برداشتن گام‌های کوچک در ابتدا برای مثال حتی ۱۰ دقیقه ورزش روزانه،به شما کمک می کند تا به‌طور منظم ورزش کنید.
پیگیری برنامه درمانی| اگر پزشک تغذیه، روان‌پزشک یا روان شناس هر دو بیماری را در شما تشخیص داده‌اند، احتمالاً برای شما برنامه درمان، دارودرمانی و تغییر در رژیم غذایی تجویز شده است. پایبندی به این دستورالعمل‌ها و صادق بودن در جلسات درمان تنها راه برای به حداقل رساندن عوارض جانبی و رها شدن از بند مشکلات است.
مشاوره| درمان و مشاوره می‌تواند رویکردی شگفت‌انگیز برای بسیاری از موضوعات از جمله همزمانی چاقی و افسردگی باشد. یک درمانگر می‌تواند به شما در پردازش عوامل عاطفی مؤثر در ابتلا به هر دو عارضه کمک کند.