« ابتکار» از معرفی نامزد نخست وزیری در عراق گزارش می دهد بازی سیاسی پیچیده در عراق

گروه بین‌الملل - یک منبع آگاه از چارچوب هماهنگی که اکثر نیروهای سیاسی شیعه عراق را در بر می‌گیرد، اعلام کرد چارچوب هماهنگی، محمد شیاع السودانی را به عنوان نامزد نخست وزیری عراق برگزیده است.
بنابر گزارشی که شفق نیوز منتشر کرده است: پیش از این فاضل موات، یکی از رهبران چارچوب هماهنگی گفته بود: رقابت برای تصدی پست نخست وزیری عراق پس از کناره گیری قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی بین محمد شیاع السودانی و علی شکری است.
روز گذشته دوشنبه در جلسه‌ای که در خانه هادی العامری برگزار شد، محمد شیاع السودانی یکی از دو نامزدی که از سوی نوری المالکی پیشنهاد شده بود، به عنوان نامزد نخست وزیری عراق معرفی شد.
محمد شیاع السودانی سیاستمدار عراقی است که از سال ۲۰۱۰ تا اکتبر ۲۰۱۴ در دولت نوری المالکی به عنوان وزیر حقوق بشر و در دولت حیدر العبادی نیز وزیر صنایع بود. او همچنین از سال ۲۰۰۹ تا کنون فرماندار استان میسان به مرکزیت شهر عماره بوده است.


سه‌شنبه گذشته، چارچوب هماهنگ‌کننده کمیته‌ای را برای انتخاب نامزدهای پست نخست‌وزیری تشکیل داد که متشکل از قیس خزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق، عمار حکیم، رئیس جریان حکمت، همام حمودی، رئیس سازمان شورای عالی وعبدالساده الفریجی، نماینده حزب فضیلت بود.
اختلاف بر سر ریاست جمهوری باقی است
روز یکشنبه قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی فعلی عراق در بیانیه ای با تشکر از حسن ظن شرکای سیاسی در چارچوب هماهنگی اعلام کرد که نظر به ضرورت از خود گذشتگی برای کشور از قبول نامزدی برای نخست وزیری عراق، معذور است و به این ترتیب فعلا تنها گزینه نامزدی مورد توافق چارچوب، محمد شیاع السودانی نماینده فعلی پارلمان و وزیر اسبق کار و امور اجتماعی در دولت «حیدرالعبادی» است. 
پیش از این منابعی در چارچوب هماهنگی از دو گزینه یادشده مورد توافق کمیته تعیین نامزدهای نخست وزیری گفته بودند و اینکه قرار بود امروز دوشنبه یکی از این نام ها در جلسه چارچوب هماهنگی مطرح شود تا یکی از آنها به عنوان نامزد نهایی چارچوب معرفی شود.
حال به نظر می رسد با مشخص شدن نامزد نخست وزیری و نظر نهایی چارچوب هماهنگی درباره نخست وزیر آینده عراق، در طرف دو حزب کردی (حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان عراق) هنوز خطوط دقیقی از چهره رئیس جمهور آینده عراق ترسیم نشده است. 
تفاهم ها برای تشکیل دولت عراق به مراحل تعیین کننده ای رسیده است و چارچوب هماهنگی آن طور که برخی ناظران و آگاهان می گویند دیگر نمی تواند بیش از این در تشکیل دولت تعلل کند.
به گزارش ایرنا، اخیرا «احمد الموسوی» نماینده فراکسیون «الصادقون» در پارلمان عراق و عضو چارچوب هماهنگی گفت که این هفته باید شاهد برگزاری جلسه تعیین رئیس جمهور عراق در پارلمان بود.  الموسوی تصریح کرده است که «چارچوب هماهنگی تصمیم گرفته که اگر کردها تاخیر کنند، بیش از این منتظر کردها نشود.» 
درحالی که تابستان داغ عراق با توفان های غبار همراه است؛ صحنه سیاست اما همواره مه آلود است و با وجود گذشت ۹ ماه از انتخابات زودهنگام پارلمانی، هنوز نمی توان دقیقا گفت که طرف ها و شرکای سیاسی چه خواهند کرد؟ در کفه ترازوی کردها، وزن سنگ های معیار از این هم نامعلوم تر است اگر چه چارچوب هماهنگی می گوید نمی تواند بیش از این معطل توافق طرف های کرد و توافق دو حزب برای ریاست جمهوری بماندبا این حال طرف های حزبی و جریان های سیاسی به صراحت گفته اند که این هفته تعیین سرنوشت درباره نامزد ریاست جمهوری خواهد بود؛ فردی که او باید فراکسیون بزرگتر پارلمان را مکلف به تشکیل دولت کند. 
حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست «مسعود بارزانی» پیش از این گفت که تصمیم دارد در دور گفت و گوهای فشرده و تعیین کننده با اتحادیه میهنی به ریاست «بافل طالبانی» به توافقی بر سر نامزد مورد اجماع دو طرف یا دستکم اعلام «عدم توافق» برسد.
گمانه زنی بدبینانه سودی ندارد اما هنوز نشانه هایی از توافق در افق کردهای عراق دیده نمی شود؛ به ویژه اینکه هر دو طرف کردی هنوز هم بر گزینه های قبلی خود برای ریاست جمهوری اصرار می کنند؛ اتحادیه میهنی بر «برهم صالح» رئیس جمهور کنونی و حزب دموکرات کردستان عراق بر گزینه جنجالی و پرحرف و حدیث یعنی «ریبر احمد بارزانی». کدام نام وارد کاخ ریاست جمهوری «السلام» عراق خواهد شد؟ هنوز مشخص نیست اما برخی منابع می گویند در جلسه مشترک دو حزب رقیب کرد یک رای گیری مخفی انجام خواهد شد تا مشخص شود که قرعه فال ریاست جمهوری عراق به نام کدام شخص در خواهد آمد.