حاشیه‌ها قبل از انتخابات کمیته ملی المپیک

آرمان‌ملي: درحالي‌که از روز چهارشنبه، 5 مردادماه ثبت‌نام از کانديداهاي رياست، نواب‌رئيسي و عضويت در هيات اجرايي کميته المپيک آغاز مي‌شود، آيين‌نامه براي اعضاي مجمع ارسال نشده است.
هماهنگي
نخستين نشست هماهنگي ستاد برگزاري انتخابات کميته ملي المپيک صبح ديروز به رياست کيکاوس سعيدي، دبيرکل کميته برگزار شد. در اين نشست که با حضور کيکاووس سعيدي و نصرا... سجادي، مشاور رئيس و اعضاي ستاد برگزار شد، طراحي و تنظيم فرم‌هاي ثبت‌نام، چگونگي روند ثبت‌نام کانديداها براي رياست، نايب‌رئيسي و اعضاي هيات اجرايي و همچنين بررسي مدارک لازم و زمان‌هاي مشخص براي انجام امور مربوطه توسط دبيرخانه مجمع مورد بررسي و هماهنگي نهايي قرار گرفت. پيمان فخري، رئيس مرکز نظارت بر تيم‌هاي ملي، اصغر فرخي، مشاور رئيس و رئيس حراست، فريد فتاحيان، مدير امور بين‌الملل، محمود عبداللهي، مدير روابط عمومي و سپيده گليجاني‌مقدم، مدير موزه ملي ورزش، المپيک و پاراالمپيک نيز در نشست حضور داشتند. مجمع انتخابي کميته ملي المپيک ششم شهريورماه برگزار و ثبت‌نام از داوطلبان در ساعات اداري از روز چهارشنبه 5 مردادماه آغاز و تا پايان وقت اداري پنجشنبه 20 مردادماه ادامه خواهد داشت.
ثبت‌نام پيش از موعد


با توجه به در پيش‌بودن بازي‌هاي کشورهاي اسلامي به ميزباني قونيه ترکيه و حضور هادي ساعي به‌عنوان معاون کاروان در اين رقابت‌ها، هيات اجرايي به ساعي اجازه داد پيش از موعد، در انتخابات کميته ملي المپيک ثبت‌نام کند. با اين حساب بايد او را نخستين ثبت‌نام‌کننده در پروسه انتخاباتي کميته ملي المپيک دانست.
مشکل آيين‌نامه
درحالي که از روز چهارشنبه ثبت‌نام از کانديداهاي رياست، نواب‌رئيسي و عضويت در هيات اجرايي کميته المپيک آغاز مي‌شود، هنوز آيين‌نامه براي اعضاي مجمع ارسال نشده است. آيين‌نامه انتخابات کميته ملي المپيک 30 خردادماه به تأييد IOC رسيد تا يکي از موانع بر سر انتخابات کميته ملي المپيک برداشته شود، اما در شرايطي که از امروز ثبت‌نام از کانديداهاي رياست، نواب‌رئيسي و عضويت در هيات اجرايي کميته ملي المپيک آغاز مي‌شود، هنوز آيين‌نامه براي اعضاي مجمع ارسال نشده است. برخي از اعضاي مجمع نسبت به اين موضوع اعتراض دارند و پيگير مطالعه آيين‌نامه براي آشنايي با شرايط برگزاري انتخابات هستند. در حال حاضر فقط اعضاي هيات اجرايي از جزئيات اين آيين‌نامه اطلاع دارند.
صالحي ‌اميري
سيدرضا صالحي‌اميري، رئيس کميته ملي المپيک در پاسخ به اين سوال که تصميم او براي عدم حضور در انتخابات قطعي است يا در آينده ممکن است تصميمش تغيير کند، تصريح کرد: من تا الان که با شما صحبت مي‌کنم تصميمم براي عدم ثبت‌نام در انتخابات قطعي است. صالحي‌اميري درباره اينکه برخي از اهالي ورزش به حضور کيهاني و شايسته به‌عنوان خبرگان ورزشي در انتخابات کميته ملي المپيک معترض بودند، خاطرنشان کرد: اين مسائل را از کساني‌که بحث مي‌کنند سوال کنيد. من به‌عنوان رئيس کميته ملي المپيک مسئوليتم انجام اقدامات قانوني در چارچوب اساسنامه است. طبيعي است که ما با سلايق و نگاه‌هاي مختلفي مواجه هستيم و بايد اين فضاي باز را داشته باشيم و اين ظرفيت را در خود ايجاد کنيم که همه حق نقد و اظهارنظر داشته باشند. من براي همه آنها احترام قائلم و بناي پاسخگويي به هيچکس را نداريم. وي ادامه داد: من در چارچوب اساسنامه فعاليت‌هايم را تعريف کردم و هيچ مرجعي و هيچ شخصيتي تحميل و اعمال نظري در اين فرآيندها در چهارونيم سال گذشته نداشته و ما مسيرمان مشخص است. درباره انتخابات هم من دو برابر ظرفيت معرفي کردم و طبق اساسنامه معرفي با رئيس است و انتخاب با اعضاي اجرايي. از اين تعداد پنج نفر را انتخاب کردند و روند کار براساس اساسنامه است، اما اينکه يک عده موافق هستند و يک عده مخالف، طبيعي است و اظهارنظر بايد براي همه آزاد باشد و ما هم بنايي براي پاسخگويي نداريم. کاملا براي همه اظهارنظرها احترام قائلم و وقتي خودم اعلام کردم بناي ثبت‌نام ندارم، بقيه مسائل تبديل به داستان مي‌شود.
محمد عباسي
از محمد عباسي، وزير پيشين ورزش‌وجوانان به‌عنوان يکي از گزينه‌هاي رياست اين کميته نام برده مي‌شد. عباسي در گفت‌وگو با «تسنيم»، در پاسخ به اين سوال که آيا به او براي حضور در اين انتخابات توصيه و صحبتي شده است؟ اظهارداشت: تمايلي براي اين کار ندارم و به‌دنبالش نيستم. ما نظام وزارت ورزش را در طول دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم با حضور بخشي از انديشمندان نهاد‌هاي مختلف انجام داده بوديم. به هر حال به‌دنبال کارهاي اينگونه در کميته ملي المپيک نيستم، چون بالاخره وزير ورزش بودم. درواقع خودم به‌دنبال اين موضوع نيستم، بحثي هم در اين خصوص صورت نگرفته و به‌نظر مي‌رسد اين شايعه‌اي ضعيف است. وي درباره مقايسه دوره کنوني ورزش با دوره حضور خودش در وزارت ورزش گفت: اين را بايد رسانه‌ها مقايسه کنند. به هر حال در آن دوره شاخصه‌هاي اصلي در اوج تاريخ ايران بود. درواقع شرايط ورزش ايران در المپيک، پاراالمپيک، مسابقات مختلف و بسترهاي مورد نياز ورزش و قهرماني در آن زمان در اوج قرار داشت و استثنايي بود. به‌نظرم هيچ دوره‌اي حتي دوره کنوني قابل قياس با آن دوره نيست. به هر حال دعا کنيد که اين دوره نيز دوره خوبي باشد. عباسي درباره تنش‌هاي موجود در انتخابات کميته ملي المپيک و شرايط فدراسيون‌ها و حواشي موجود عنوان کرد: رسانه‌هاي زيادي در حوزه ورزش وجود دارد، همچنين ورزش خاستگاه نسل جوان است. يکي از مزايايي که در دوره حضور ما وجود داشت، کم‌بودن حاشيه‌ها بود. مهم‌ترين فن مديريت در آنجا اداره‌کردن همين حواشي است. يکي از چيزهايي که در وزارت ورزش بايد به آن توجه شود، درباره جريانات انتخابات فدراسيون‌ها و به‌خصوص کميته ملي المپيک است. من مشاهده مي‌کنم که در دوره کنوني تنش اضافه مي‌شود و توصيه مي‌کنم براي يک کار ماندگار ملي که منافع ملي، کشور، نظام و مردم را حفظ مي‌کند، دوستان باهم تعامل بيشتري داشته باشند.