رئیس‌جمهور به موضوع حجاب ورود کند

«آرمان ملی»- احسان انصاری: اولویت‌های امروز جامعه چیست؟ مردم در شرایط کنونی چه مطالبات مهمی دارند که دولت باید نسبت به آنها پاسخگو باشد؟ «آرمان ملی» برای پاسخ به این سوالات با مهندس غلامعلی جعفرزاده، فعال سیاسی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده است. جعفرزاده معتقد است: «انقلاب ما با مردم به وجود آمد و این انقلاب تنها با مردم می‌تواند به راه خود ادامه دهد. مردمی که همواره در طول چهار دهه گذشته پای صندوق‌های رأی آمده‌اند و در انتخابات شرکت کرده‌اند.این مردم همان مردمی هستند که در مناسبت‌های مختلف مانند22 بهمن و روز قدس در راهپیمایی شرکت می‌کنند. اینها همان مردمی هستند که از آمریکا به دلایل جنایت‌هایی که علیه کشور کرده متنفر هستند. واقعیت این است که من دست برخی نفوذی‌ها را در ماجراهای اخیر برای ضربه زدن به انقلاب و نظام مشاهده می‌کنم.» در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید. مهم‌ترين اولويت‌هاي امروز جامعه چيست؟
امروز مردم با گراني‌ کالاهاي اساسي و افزايش اجاره بها مواجه هستند. ظاهرا نيز همه اين وضعيت را پذيرفته‌اند و به اين نکته پي برده‌اند که در شرايط کنوني راه حل سريعي براي حل اين مشکلات نيست. در چنين شرايطي برخي موضوعاتي مانند حجاب را مطرح مي‌کنند. واقعيت اين است که اگر امروز اولويت‌هاي جامعه را در نظر بگيريم و آنها براساس اهميت تقسيم‌بندي کنيم حجاب جز اولويت‌هاي اول مردم نيست و بلکه در اولويت‌هاي بعدي قرار مي‌گيرد. نکته ديگر اينکه نمي‌توان منکر بي‌حجابي در جامعه شد و بلکه اين يک واقعيت است که در جامعه بي‌حجابي و برخي دهن کجي‌ها به ارزش‌هاي انقلاب وجود دارد. امروز جامعه با آسيب‌هاي اجتماعي جدي مانند اعتياد خانمان سوز و فساد اقتصادي و اداري مواجه است. عده‌اي عنوان مي‌کنند ما براي حجاب زنان به دنبال امر به معروف و نهي از منکر هستيم. عدم برخورد مناسب با اشرافي‌گري در بين برخي مسئولان، فساد و اختلاس نياز به امر به معروف و نهي از منکر ندارد؟ترديد نداشته باشيد که در شرايط کنوني اختلاس و فساد بيشتر از حجاب نياز به امر به معروف و نهي از منکر دارد.
چرا چنين اتفاقي رخ داده است؟
رعايت حجاب به عنوان يک قانون در جامعه الزامي است و بايد همه آن را رعايت کنند. با اين وجود قوانين ديگري نيز در جامعه وجود دارد که در شرايط کنوني اولويت بيشتري براي مردم دارد. سوال اين است که چرا اين قوانين اجرا نمي‌شود؟در قانون اساسي ذکر شده که همه اقوام و مذاهب از حقوق مساوي برخوردار هستند. اصل30 قانون اساسي عنوان مي‌کند که مردم بايد از آموزش و پرورش رايگان برخوردار باشند. اصل31 به اين نکته اشاره دارد که مردم بايد در مسکن مناسب زندگي کنند و دولت موظف است زمينه اين کار را فراهم کند. اصل24 قانون اساسي به آزادي بيان اختصاص دارد. در اصل26 قانون اساسي به آزادي احزاب و جمعيت‌ها اشاره شده است. به همين دليل بنده معتقدم اگر کسي عنوان مي‌کند قصد دارد با امر به معروف در زمينه حجاب قانون را اجرا کند بايد اين نکته را در نظر داشته باشد که قوانين مهم‌تري در کشور وجود دارد که نياز به اجرا دارد.


دليل اينکــــه به اولويت‌هاي اوليه جامعه توجه نمي‌شود چيست؟
من اين موضوع را از ضعف مديريت مي‌دانم. مديراني که از تخصص و دانش کافي براي مديريت بخش‌هاي زير مجموعه خود برخوردار نيستند. امروز فسادهاي اقتصادي در جامعه صورت مي‌گيرد که به مراتب از موضوع حجاب نياز بيشتري به امر به معروف دارد. اگر کسي واقعا به دنبال اجرا کردن قانون است بايد قوانيني را در دستور کار خود قرار بدهد که تاکنون مسکوت مانده است. گراني‌ها سفره‌هاي مردم را کوچک کرده است. دولت آقاي رئيسي در آستانه يک سالگي است و چند روز ديگر يک سال دولت تمام مي‌شود. من از رئيس‌جمهور تقاضا مي‌کنم به وعده‌هايي که به مردم داده‌اند بازگردند و آنها را عمل کنند. مردم براساس وعده‌هايي که آقاي رئيسي داده به ايشان رأي داده‌اند.اولويت اصلي مردم نيز همين وعده‌هايي است که داده شده است. هيچ‌کس با دهن کجي کردن به حجاب، نظام و انقلاب موافق نيست و همه معتقد هستيم بايد کاري کنيم که نظام تقويت شود. حجاب يک مقوله فرهنگي است و نياز به زمينه‌سازي و اقدام غير مستقيم دارد. چرا کاري مي‌کنيم که جامعه دوقطبي شود. در شرايط کنوني جامعه به اندازه کافي دچار استرس است. امروز ريخت و پاش‌ها و حيف و ميل‌هايي در جامعه صورت مي‌گيرد که به مراتب از موضوع حجاب نياز بيشتري به امر به معروف دارد.
ادامه اين وضعيت چه پيامدهايي به‌همراه خواهد داشت؟
در شرايط کنوني اين اقدامات خوراک تبليغاتي خوبي براي رسانه‌هاي معاند نظام ايجاد کرده و اغلب رسانه‌هاي غربي چالش‌هايي که در زمينه حجاب رخ داده را پوشش مي‌دهند. فيلم‌هايي که از برخورد گشت ارشاد با مردم منتشر شده صحنه‌هاي جالبي را نشان نمي‌دهد. چرا يک مادر بايد از گشت ارشاد خواهش کند که دختر بيمار وي را با خود نبرند؟ من از رئيس‌جمهور تقاضا دارم به اين موضوع ورود کند. امروز وقت اين قبيل کارها نيست و بلکه اولويت‌هاي ديگري براي مردم وجود دارد. در شرايط کنوني مردم با فشارهاي زياد اقتصادي زندگي مي‌کنند. افرادي وجود دارند که مرغ و گوشت نمي‌توانند بخرند. هنگامي که فردي مانند آقاي عبدالمالکي را به عنوان وزير انتخاب کردند برخي نسبت به اين انتخاب انتقاد داشتند. در نهايت نيز پس از يک سال وي را برکنار کردند. رئيس‌جمهور در رقابت‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري به مردم قول دادند که گشت ارشاد مسئولان را راه‌اندازي مي‌کنند. من معتقد نيستم همه مشکلات بايد در يک سال حل مي‌شد و بلکه براين باور هستم که هر مشکلي بايد در زمان خود حل شود. اگر امروز به صورت اتفاقي با صد نفر از مردم صحيت کنيد درصد کمي به شما خواهند گفت که مشکل اصلي امروز کشور بي‌حجابي است. بي‌حجابي در جامعه وجود دارد و کسي منکر آن نيست. ما نيز از وضعيت حجاب در کشور رضايت نداريم و معتقديم بايد در اين زمينه تجديدنظر صورت بگيرد. اما راهش اين نيست که جوانان مردم را سوار ون کنيم و به بازداشتگاه ببريم. اين موضوعي است که امروز به جامعه آسيب مي‌زند و بايد جلوي آن گرفته شود.
چگونه مي‌توان در نحوه برخورد با بي‌حجابي تغيير ايجاد کرد و با روش‌هاي فرهنگي با اين مقوله برخورد کرد؟
کساني که دغدغه کشور و مردم دارند از چنين روش‌هايي پيروي نمي‌کنند. کسي که دلش براي نظام و انقلاب بسوزد مي‌داند که اين راهش نيست و نبايد از چنين روش‌هايي استفاده کرد. انقلاب ما با مردم به وجود آمد و اين انقلاب تنها با مردم مي‌تواند به راه خود ادامه دهد. مردمي که همواره در طول چهار دهه گذشته پاي صندوق‌هاي رأي آمده‌اند و در انتخابات شرکت کرده‌اند.اين مردم همان مردمي هستند که در مناسبت‌هاي مختلف ماننــد22 بهمن و روز قدس در راهپيمايي شرکت مي‌کنند. اينها همان مردمي هستند که از آمريکا به دلايل جنايت‌هايي که عليه کشــــور کرده متنفر هستند. اقدامــاتي که به عنوان جراحي در اقتصاد کشور انجام شد به هيچ عنوان جراحي نبود. شايد وضعيت بودجه دولت بهتر شد اما سفره مردم کوچک‌تر شد. برخوردهايي که امروز با بخش‌هايي از جامعه و به خصوص زنان مي‌شود برخوردهاي صحيحي نيست. در جبهه‌هاي جنگ ما افرادي داشتيم که موهاي خود را از پشت مي‌بستند و آستين کوتاه مي‌پوشيد اما براي دفاع از اين کشور شهيد شدند.