بازارگشایی در اروپا

گروه اقتصادی/ روابط اقتصادی و تجاری ایران و آلمان با شکل و شمایل جدیدی در حال تعریف شدن است؛ قرار است دو کشور راه‌های مبادلات تجاری را فارغ از مباحث سیاسی تسهیل کنند تا تجار دو کشور بهتر از گذشته در کنار یکدیگر قرار گیرند. از سال 97 ارتباط تجاری ایران با خیلی از کشورها قطع شد و دولت دوازدهم هم برای آنکه ارتباطات اقتصادی بخش خصوصی حفظ شود، هیچ مذاکره ای نکرد و تنها تماشاگر این کارزار بود. خیلی از فعالان بخش خصوصی که سال‌ها در بازارهای مختلف حضور داشتند به خاطر تحریم و کم کاری دولت، نتوانستند کسب‌وکار خود را ادامه دهند. از این رو به مرور زمان کشورهایی که با آنها تعامل داشتیم، از گردونه تجارت حذف شدند؛ این امر هم در مورد کشورهای اروپایی اتفاق افتاد و هم کشورهای همسایه. اما از سال گذشته احیای روابط تجاری ایران با کشورهای مختلف در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است؛ بدین جهت از ابتدای فعالیت دولت رئیسی، روابط ایران با کشورهای همسایه رو به بهبود حرکت کرده، رئیس‌جمهور در ماه‌های اول فعالیتش به کشورهای همسایه سفر کرد و در این سفرها برخلاف دولت گذشته، فعالان اقتصادی را نیز با خود همراه کرد تا بخش خصوصی در یک فضای دوستانه با بخش خصوصی کشور هدف صادراتی، مذاکره کند. سال گذشته، دولت سیزدهم توانست با خیلی از کشورهای همسایه سر میز مذاکره بنشیند و برای آینده روابط تجاری، برنامه‌ریزی کند؛ اما از سال جاری کشورهای اروپایی هدف‌گذار شده‌اند. از ابتدای سال جاری نشست‌های مختلفی با کشورهای اروپایی برای توسعه مناسبات اقتصادی برگزار شده که همه آنها خبرهای خوشی برای فعالان اقتصادی و تجارت کشور داشت و حال نوبت به آلمان رسیده است. اقتصاد آلمان یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان و برترین اقتصاد اروپا است. بر اساس آمار بانک جهانی در سال 2021 تولید ناخالص داخلی این کشور به 3.84 تریلیون دلار (3846.41 میلیارد دلار) رسیده و در جایگاه چهارمین اقتصاد برتر جهان پس از ایالات‌ متحده، چین و ژاپن قرار گرفته است. همچنین آمارهای بانک جهانی نشان می‌دهد که در سال 2021 باوجود همه‌گیری کرونا آلمان در رتبه سوم صادرات جهان قرار گرفته است.
 کالاهایی که آلمان به آن نیاز دارد
این کشور توسعه یافته که می‌‌تواند به اقتصاد و بخصوص صنعت ایران کمک شایانی کند به حداقل 9 قلم کالا نیاز دارد که از جمله آن می‌‌توان به مواد غذایی (4 درصد)، نفت خام و گاز طبیعی (6 درصد)، فلزات اساسی (6 درصد)، فرآورده‌های دارویی (6 درصد)، تجهیزات الکتریکی (8 درصد) و محصولات کامپیوتری (11 درصد) اشاره کرد. در حال حاضر آلمان این کالاها را از چین، هلند و امریکا تأمین می‌‌کند این در حالی است که ایران می‌‌تواند حداقل در بخش مواد غذایی، نفت خام و گاز طبیعی و همچنین فلزات اساسی صادرات مناسبی به آلمان داشته باشد.
روابط تجاری فارغ از نگاه سیاسی


از آنجا که دولت سیزدهم احیای روابط تجاری با تمام کشورها را از وزارت صمت خواسته است، روز گذشته علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت در جلسه‌ای با مایکل شومان، رئیس اتحادیه فدرال توسعه اقتصادی و بازرگانی خارجی آلمان (BWA) بر توسعه روابط تجاری بخش خصوصی دوکشور با یکدیگر به دور از مسائل سیاسی تأکید کرد.
او تجارت را موضوعی متفاوت از مسائل سیاسی عنوان کرد و افزود: تجربه همکاری با سایر کشورها نشان می‌‌دهد که روابط تجاری را می‌‌توان فارغ از نگاه سیاسی گسترش داد.
 راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در برلین
رئیس اتحادیه فدرال توسعه اقتصادی و بازرگانی خارجی آلمان نیز با تأیید این موضوع عنوان کرد: گسترش روابط سیاسی منجر به نزدیکی منافع و در نهایت نزدیکی انسان‌ها به یکدیگر شده و نتایج مطلوبی در پی خواهد داشت. او با استقبال از راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در برلین تأکید گفت: با ایجاد چنین مرکزی با تمام توان جهت برقراری ارتباط تجار آلمانی با مرکز تجاری و در نهایت تجار ایرانی اقدام می‌‌کند. رئیس اتحادیه فدرال توسعه اقتصادی و بازرگانی خارجی آلمان همچنین خواستار اختصاص فضای نمایشگاهی بیشتر به تجار آلمانی در نمایشگاه‌های داخل ایران شد.
 اعزام هیأت‌های تجاری به آلمان
در این جلسه طرفین درخصوص اعزام هیأت‌های تجاری و پذیرش آنها به توافق رسیدند و طرف آلمانی ضمن استقبال از اعزام هیأت‌های تجاری آلمانی به ایران گفت: امروز با توجه به پیشرفت‌هایی که در ایران صورت گرفته است، قطع ارتباط تجاری بیش از آنکه به ضرر ایران باشد، به ضرر تجار آلمانی تمام شده و ما نمی‌توانیم از ظرفیت‌های موجود در ایران بهره بریم. در ادامه این جلسه طرفین درخصوص برقراری ارتباط پلتفرم‌های تجاری B2B و B2C به توافق رسیدند. این اتفاق می‌‌تواند ارتباط تجار با یکدیگر را محقق سازد و تاجران می‌‌توانند بدون ملاقات حضوری و صرف وقت و هزینه محصول مورد نظر خود را شناسایی یا برای محصول خود بازاریابی کنند.
مبادلات تجاری با شیوه‌های متفاوت
ارتباط صندوق ضمانت با صندوق‌های بیمه‌ای آلمان دیگر موضوعی بود که از سوی پیمان پاک، مطرح و مورد استقبال مایکل شومان قرار گرفت و مقرر شد تا طرفین از راهکار جایگزین LC برای توسعه روابط تجاری بهره گیرند. رئیس سازمان توسعه تجارت در پایان جلسه با توجه به درخواست طرف آلمانی از آمادگی این سازمان جهت اختصاص فضای نمایشگاهی با تخفیف قابل توجه به شرکت‌های آلمانی و پذیرش هیأت‌های تجاری این کشور و همچنین برگزاری جلسات B2B با تجار ایرانی خبر داد.
تجارت ایران و آلمان در یکسال
پایگاه خبری کمیسیون اروپا (یورو استات) کل مبادلات تجاری ایران و 27 عضو اتحادیه اروپا در سال میلادی 2021 را 4.863 میلیارد یورو اعلام کرد. مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در ماه‌های ژانویه تا دسامبر 2021 با رشد 9 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. در 12 ماهه سال 2020 کل مبادلات دو طرف 4.458 میلیارد یورو اعلام شده بود. براساس این گزارش صادرات اتحادیه اروپا به ایران در سال 2021 با رشد 5 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و از 3.745 میلیارد یورو در سال 2020 به 3.941 میلیارد یورو در سال 2021 رسیده است. واردات اتحادیه اروپا از ایران در سال 2021 نیز رشد قابل توجه 29 درصدی داشته و به 922 میلیون یورو رسیده است. اتحادیه اروپا در سال قبل از آن 713 میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود. در میان کشورهای اروپایی آلمان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در سال 2021 بوده است؛ آلمان در سال 2021 بالغ بر 1.449 میلیارد یورو کالا به ایران صادر و 274 میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده است، بر این اساس مجموع تجارت این کشور با ایران 1.723 میلیارد یورو بوده است. عباسعلی قصاعی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی پیش از این گفته بود: صنایع ایران و آلمان پیوند بسیار زیادی با هم دارند و در میان کشورهای صاحب تکنولوژی، بعد از امریکا، آلمان حرف برای گفتن بسیار دارد، از این رو با برگزاری نشست‌های مشترک بین بخش خصوصی ایران و  آلمان می‌‌توان راه حل میانه‌ای برای حل مشکلات موجود در روابط تجاری دو کشور پیدا کرد.

برش
استقرار صنایع آلمانی  در شهرک‌های صنعتی ایران
​​​​​​​در دیدار رئیس اتحادیه فدرال توسعه اقتصادی و بازرگانی خارجی آلمان با مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بر به‌هم‌رسانی بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط ایران و آلمان در راستای ارتقای مراودات تجاری دو کشور تأکید شد. علی رسولیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست اظهار داشت: ایجاد مرکز تبادل فناوری میان شرکت‌های آلمانی و ایرانی نیز می‌تواند در راستای ارتقای همکاری‌های اقتصادی بسیار مفید باشد. این مرکز می‌تواند در راستای برگزاری کنفرانس‌های فناوری، جلسات رودرروی تجاری (B2B)، ورود ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن به کشور، برگزاری رویدادهای صنعتی و تجاری در ایران و کشورهای همسایه، کارگاه‌های آموزشی و دوره‌های مختلف فنی و حرفه‌ای در راستای به‌هم‌رسانی کسب‌وکارهای ایران و آلمان تأثیرات بسزایی داشته باشد. او با یادآوری اینکه رویکرد دولت سیزدهم توسعه روابط اقتصادی با کشورهای خارجی است، افزود: بسیاری از واحدهای تولیدی کشورمان نیازمند توسعه فناوری و استفاده از ماشین‌آلات به‌روز دنیا هستند که شرکت‌های آلمانی در این حوزه می‌توانند با ما همکاری داشته باشند.
آمادگی برای گسترش و تعمیق مراودات
مایک شومان، رئیس اتحادیه فدرال توسعه اقتصادی و بازرگانی خارجی آلمان (BWA) نیز در این دیدار با اعلام آمادگی برای گسترش و تعمیق مراودات اقتصادی با ایران، بویژه در حوزه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط گفت: ما برای سرمایه‌گذاری و استقرار صنایع توانمند آلمانی در شهرک‌های صنعتی ایران آمادگی داریم. او با بیان اینکه اتحادیه فدرال توسعه اقتصادی و بازرگانی خارجی آلمان با ۷۰کشور دنیا مرتبط است، افزود: این اتحادیه در حوزه‌هایی از جمله آموزش، تحقیق و توسعه، برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌ها، شبکه‌سازی و خوشه‌های صنعتی فعالیت دارد.