درخت، خشک می‌کنند برج می‌کارند

حمیده امینی‌فرد
خبرنگار

سناریوی خشک شدن درختان چنار خیابان ولیعصر(عج) تهران دوباره تکرار شد. یک برج‌ساز، حالا متهم اصلی ماجرای خشکاندن 12 اصله درخت کهنسال چنار خیابان ولیعصر(عج) تهران در محدوده محمودیه است. فردی که هم زورش می‌رسد و هم پولش را دارد تا خشک کند، بسازد و جریمه بدهد و دوباره روز از نو روزی از نو.... ماجرای خشک شدن درختان تهران برای امروز و دیروز نیست. سال‌هاست که برج سازان معروف و غیر معروف برای ساخت‌و‌سازها در بهترین مناطق تهران از هر ترفندی استفاده می‌کنند تا از زمین بیشترین سود را ببرند! شهرداری متوجه شود، جریمه‌اش را می‌پردازند و نشد هم کار با چند تذکر و توصیه‌نامه تمام می‌شود. افکار عمومی، اما هنوز ماجرای سوزاندن 400 اصله درخت باغ‌های اراج تهران (محدوده ازگل) را از یاد نبرده است. یا اتفاق تلخ سوزاندن درختان را در منطقه پاسداران تهران! همان زمان خیلی‌ها برایشان این سؤال پیش آمده بود که چطور این اتفاق‌ها پشت سر هم تکرار می‌شوند. جواب اما ساده بود! نه سهل‌انگاری اتفاق افتاده بود و نه اساساً کسی از سر دشمنی و کینه اقدام به آتش‌سوزی کرده بود. مالک درست 10 سال پیش از این واقعه که در سال 94 رخ داد، با یک برنامه از پیش تعیین شده، شروع به خشک کردن درختان کرد تا در نهایت فضا برای تخریب کامل باغ فراهم شد و نتیجه آنکه اگر حالا گذرتان به آن طرف‌ها خورد، ردپای برج‌های سربه فلک کشیده‌ای را می‌بینید که زمانی جایشان درخت و باغ بود.


چنارهای خیابان ولیعصر تهران هم از این سناریوها در امان نبوده‌اند. آنهایی که حالا می‌شنوند یا می‌خوانند چه بر سر چنارهای بعضاً 100 ساله تهران آمده، باید بدانند که عملیات ساختمانی در شمال تهران یکباره رخ نداده است! برای همین هم وقتی گفته می‌شود در چندین نوبت به مالک این ساختمان تذکر داده شده، اما مالک توجهی نکرده است، تعجب آور نیست. حتی اعلام اینکه این درختان به مرور و عمدی خشک شده‌اند هم نباید خبر جدیدی محسوب شود! آنهایی که امروز در شورای شهر تهران نشسته‌اند و خواستار برخورد مراجع قضایی و دادستانی با مالک شده‌اند، بخوبی به یاد می‌آورند که در تمام این سال‌ها چه بر سر چنارهای ولیعصر آمده است.مهدی چمران، رئیس شورای شهر گفته که مجازات سنگین باید برای مسببان در نظر گرفت. مردم، اما از ایشان سؤال دارند که چرا در این مدت در شورای شهر جریمه قطع درختان بازدارنده نبوده است؟ شورایی‌ها اگرچه سال گذشته 25 درصد بر میزان جرایم قطع درختان افزودند، اما زور این فرمول‌های عجیب و غریب، باز هم به برج‌های لوکس شمال تهران نمی‌رسد. مالک خشک می‌کند، چون اگر مقصر شناخته شود هم، باز برایش آنقدر سود دارد که بتازد و جلو برود. بنابراین حالا عجیب نیست که از آن 60 هزار اصله چنار پر آوازه ولیعصر چیزی در حدود 6 تا 10 هزار اصله باقیمانده باشد!
 این درحالیست که حفظ درختان، از حقوق عامه است. اگر مالک به حقوق عمومی دست درازی کرد، جریمه چند میلیونی کفایت نمی‌کند! افکارعمومی به دنبال اجرای حداکثر جریمه هستند.
به‌دنبال اعمال حداکثر جریمه‌ایم
مهدی بابایی، عضو شورای شهر تهران و رئیس کمیته حفظ و گسترش فضای سبز و باغات به «ایران» می‌گوید که طبق قانون، خشک کردن عامدانه درختان 6 ماه زندان دارد و متخلف باید جریمه مالی سنگینی بپردازد.
او درباره این ملک که عملیات ساخت‌و‌ساز آن منجر به خشک شدن 12 اصله درخت از 42 اصله درخت حاضر در منطقه شده، می‌گوید: «ما برای این مالک درصورتی که برای قاضی نیز محرز شود، درخواست 6 ماه حبس تعزیری داده‌ایم. ضمن آنکه مالک باید سقف جریمه را که 18 میلیارد تومان است بپردازد. کف جریمه 6 میلیارد تومان است. البته این ملک در سال 96 به پایان رسیده، اما مالک برای پایان کار اقدام نکرده است، بنابراین به محض مراجعه باید جریمه را بپردازد. این جریمه نیز براساس مصوبه شورا در زمینه فضای سبز و تملک باغات هزینه می‌شود.»
او با بیان اینکه خشک شدن درختان در طی 4 سال رخ داده است، می‌افزاید: «حساسیت ویژه‌ای روی درختان این خیابان وجود دارد به‌طوری که علاوه بر پیمانکار یک نظارت ویژه هم از درختان بر خیابان داریم.»
بابایی اگرچه تأکید می‌کند، این جرایم بازدارنده خواهد بود، اما برای برج سوپرلاکچری شمال تهران که روزانه سکه می‌اندازد، این 18 میلیارد تومان و 6 ماه حبس تعزیری نمی‌تواند چندان بازدارنده باشد!
الزام مالک به کاشت 13 اصله درخت
علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران هم که دیروز به شورای شهر رفته بود تأکید کرده است که این پرونده هم‌اکنون به کمیسیون ماده ۷ ارسال و قرار شده اعمال ماده ۴ (اگر کسی عمداً درختان کهنسال را از بین ببرد زندان و جریمه در انتظار او خواهد بود) بشود. علاوه بر این مالک مکلف شده است ۱۳ اصله درخت را در همان موقعیت و با همان محیط بن بالا بکارد و شهرداری و سازمان بوستان‌ها بر انجام این کار نظارت می‌کند.این درختان دارای محیط بن بالا بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ بوده‌اند.»
برج سازها و بساز و فروش‌ها البته تنها متهمان اصلی خشکی و قطع درختان خیابان ولیعصر نیستند.  قطع کردن چنارها در سال 95 روبه‌روی تئاتر شهر هم که به عبور خط مترو ربط داده شده بود، آن زمان سر و صدای زیادی به پا کرد. یکسال بعد ماجرای هرس کردن درختان پارک‌وی جنجالی شد و کمی بعد‌تر، بحث شناسنامه دار کردن درختان پیش آمد و شناسنامه هشت هزار و ۶۰۰ اصله درخت چنار در سال ۹۷ صادر شد. اما ماجرا بازهم ادامه یافت. گاهی بیماری درختان بهانه می‌شد و گاهی هم نهال‌های جوان سر بر می‌آوردند که قرار بود جایگزین کهنسال‌هایی شوند که امکان سقوطشان می‌رفت. حالا اما به نظر می‌رسد مسأله این است که برج سازها پول بیشتری می‌توانند هزینه کنند!

برش
تشکیل پرونده قضایی برای چنارهای خشک شده ولیعصر(عج)
دادستان تهران در پی دستور اخیر رئیس کل دادگستری استان تهران از تشکیل پرونده قضایی برای بررسی علت خشک شدن درختان خیابان ولیعصر(عج)، خبر داد.
در پی دستور اخیر رئیس کل دادگستری استان تهران به دادستان تهران در خصوص بررسی علت خشک شدن چند اصله از درختان خیابان ولیعصر(عج)، علی صالحی از تشکیل پرونده قضایی برای بررسی علت خشک شدن درختان خیابان ولیعصر(عج) خبر داد و گفت: به‌منظور حفظ و صیانت از منابع طبیعی، در این رابطه پرونده قضایی در دادسرای ناحیه یک تهران تشکیل شد.وی تصریح کرد: دستورات لازم برای تسریع در رسیدگی پرونده و دریافت نظرات کارشناسی و مشخص شدن علت به‌وجود آمدن حوادث مذکور برای درختان صادر و با عوامل و مرتکبان واقعه برخورد قانونی و قاطع صورت خواهد گرفت.پیش از این علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران نیز به دادستان تهران مأموریت داده بود تا ضمن تشکیل کارگروهی تخصصی، علل وقوع این حادثه را احصا و در صورت احراز وقوع تخلف  یا جرم اقدامات لازم در چهارچوب قوانین و مقررات صورت گیرد.