درخشش سکه و طلا با عقب نشيني دلار

مردم طلا را هنوز سرمايه گذاري امن تري مي دانند مریم راد
رئيس اتحاديه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران مي گويد: پس از يک ريزش بيش از 20درصدي تقاضا در بازار سکه و طلا، انتظار مي رود با کاهش نرخ دلار، قيمت سکه و طلا نيز دستخوش تغيير قيمت شده و با کاهش نرخ اين محصولات تقاضاي خريد در بازار باز هم به روند گذشته و طبيعي خود بازگردد.
نوسان نرخ ارز تأثير مستقيم بر قيمت طلا و سکه بازارداخل مي گذارد، در حالي که براي تعيين نرخ هر قطعه سکه يا هر گرم طلاي 18 عيار ابتدا نرخ دلار در بازار آزاد ارزيابي مي شود. متأسفانه طي ماه هاي اخير به دليل شدت افزايش نرخ دلار قيمت سکه و طلا در بازار داخل   با جهش قيمت کم سابقه اي مواجه شده و گراني اين کالاها بار ديگر دليل افزايش ساير محصولات و کالاها در بازارهاي موازي شده است. گاهي اوقات تغييرات سياسي، اقليمي و يا تغييرات اساسي بين المللي در کنار عوامل اقتصادي، دلار را دستخوش تغيير مي سازند. اين تغييرات سبب مي شود تا بازار طلا نيز تغييراتي را تجربه کند. به‌طوري که اگر به هردليلي دلار در برابر ساير ارز‌ها تضعيف شود، طلا براي مردم، بازيگران بزرگ و دولت هايي که ارز آن کشورها را دارند ارزانتر مي شود. اما ناگفته نماند هر زماني که سرمايه‌گذاران به دليل بحران‌هاي جهاني وحشت‌زده هستند طلا به خاطر نقش خود به‌عنوان يک سرمايه‌گذاري امن، وظيفه خود را به‌خوبي به انجام مي‌رساند. سکه از ابتداي سال نوسان قيمت شديدي را پشت سر گذاشته و امروز با کاهش نسبي در مدار 14 ميليون توماني باقي مانده است. شرايط حفظ قيمت سکه در بازار چيست؟
 از نيمه خرداد سال جاري طلا و سکه در مسير افزايش قيمت قرار گرفت و در مقاطعي بازار با نوسان قيمت اين محصولات مواجه شد.طلاي جهاني شايد يکي از مواردي است که مي‌تواند روي قيمت طلا و سکه در بازار داخل تاثيرگذار باشد؛ اما نرخ دلار تعيين کننده اصلي قيمت سکه در بازار است.اين روزها  با وجود کاهش قيمت انس جهاني قيمت‌ سکه در بازار داخلي تنها با تغيير جزئي   مردم را کمي اميدوار به روند کاهش قيمت مسکوکات موجود در بازار کرده است.هرچند باتوجه به اميدواري بيشتر براي احياي برجام چشم‌انداز جديدي براي تعيين تکليف قيمت اين دو فلز به وجود آمده است؛ اما برخي فعالان اين بازار اعمال سياست هاي داخلي مانند رشد تورم و نرخ ارز را عامل تعيين کننده قيمت سکه و طلا مي دانند.


در همين رابطه، ابراهيم محمدولي رئيس اتحاديه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران به عنوان کارشناس اين بازار در گفتگو با «آرمان امروز» وضعيت قيمت و معاملات طلا و سکه در بازار را تحليل کرد و گفت: قيمت ارز اهرم تعيين کننده مسير نرخ سکه و طلا در بازار است. طي روزهاي گذشته نرخ ارز روند کاهشي داشته و سعي بر حفظ در يک مدارقيمت را داشته است. متاسفانه در طي سال هاي اخير به دليل کاهش قدرت خريد مردم، بالا رفتن قيمت ارز و قيمت جهاني طلا شاهد رکود سنگين و کم سابقه‌اي در بازار طلابوده ايم که اين موضوع سبب کم رونقي در بازار طلا و سکه شده بود.  
محمد ولي ادامه داد: پس از فراز قيمت طلا و سکه در ماه هاي اخير امروز کاهش نسبي قيمت دلار در مدار مشخص و کاهش تکان هاي قيمتي آن دليلي بر ثابت ماندن يا حتي ريزش قيمت سکه و طلا در بازار داخل کشور است.  به گفته رئيس اتحاديه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران؛ ريزش هرچند اندک قيمت ارز در روزهاي اخير دليل اصلي ريزش جزئي قيمت سکه در بازار بوده است. يعني پس از شوک قيمت سکه در طي ماه هاي گذشته امروزقيمت اين محصولات به فاز آرامش رسيده و از تنش قيمتي در اين بازار کاسته شده است.  وي گفت: به غير از نرخ ارز، تقاضا نيز برقيمت نهايي سکه اثر گذار خواهد بود. با افزايش تقاضاي خريد سکه، احتمال رشد قيمت سکه در بازار زياد تر مي شود. اما افزايش تقاضاي خريد خيلي بر تعيين و افزايش قيمت طلا اثر گذار نيست.  به اعتقادرئيس اتحاديه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران؛ کاهش تقاضا وهمچنين رکود اقتصادي و اُفت قدرت خريد مردم باعث ايجاد روند نزول معاملات دراين بازارها شده است. اما امروز به دليل کاهش نسبي قيمت دلار و به دنبال آن ريزش نرخ سکه تقاضاي خريد محصولات در بازار کمي در مسيرافزايش افتاده است تا جايي که آرامش قيمت در بازار سکه باعث شد مردم براي حفظ سرمايه هاي خود اقدام به سرمايه گذاري در اين بازار کنند. اين فعال صنفي در بازار سکه و طلا تأکيد داشت: زماني که سکه نوسان شديد قيمت داشته باشد طبيعاً تقاضا در بازار کاهش مي يابد و باعث کُند شدن معاملات خريد و فروش در بازار مي شود؛ که اين وضعيت براي اقتصاد کشور خيلي خوشايند نخواهد بود.
به اعتقاد محمد ولي؛ فروشندگان اصلي در بازار سکه و طلا همواره در انتظار کاهش قيمت ها مي باشند چراکه براي ادامه فعاليت،  بازار نياز به ثبات قيمت و در نهايت افزايش تقاضا دارد.رئيس اتحاديه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران گفت: سياست داخلي و خارجي کشور به گونه اي اعمال مي شود که پيش بيني قيمت سکه و طلا را بسيار سخت کرده است؛ اما اگر شرايط بازار ارز بحراني تر شود، قطعاً آرامش از بازار سکه خواهد رفت و احتمال بازگشت قيمت هر قطعه سکه تمام  به مسير گراني وجود دارد.
به گفته محمدولي؛ تقاضاي سکه و طلا  حدود 15 درصد نسبت به ماه گذشته در بازار افزايش داشته است و انتظار مي رود تا قبل از آغاز ماه محرم وضعيت بازار بتواند کمي جبران کسري هاي معاملات اين محصولات را داشته باشد. به گفته اين فعال در بازار سکه و طلا؛ هر زماني که نوسان در بازار سکه و طلا ايجاد مي شود تقاضا نيز دستخوش روند کاهشي مي شود. در 5 ماه نخست سال 1401 نسبت به زمان مشابه در سال 1400 تقاضا در بازار سکه و طلا حدود 20درصد کاهش داشته است و تا پايان نيمه سال اگر بحث هاي سياست داخلي و خارجي بدون تغيير چشمگير باشد و نگاه فعلي در بازار داخلي ارزتغيير نداشته باشد احتمال افزايش معاملات در اين بازار زياد است.  وي ادامه داد: چراکه مردم به عنوان خريداران اصلي و سرمايه گذاران واقعي به دنبال بازاري امن و بدون ريسک مي باشند از اين رو بازار سکه و طلا را يک سرمايه مطمئن مي دانند.
 به گزارش«آرمان امروز»؛ روز گذشته  هر گرم طلا 18 عيار به قيمت 1.357.900 تومان در بازار به فروش مي رسيد. قيمت جهاني هر انس 1724 دلار تعيين شد. دلار صرافي ملي با قيمت 27 هزار و 757 تومان فروخته شد و همچنين قيمت يورو در صرافي ملي با نرخ 28 هزار و 729 تومان در اختيار متقاضيان قرار گرفت. همچنين قيمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادي 14 ميليون و 850 هزار تومان ، سکه تمام طرح قديم 14 ميليون و 150 تومان، نيم سکه 8 ميليون 150هزار تومان، ربع سکه 5 ميليون و 150هزار تومان و سکه يک گرمي3 ميليون و 100 هزار تومان بود.