آخرین نقاشی «حبیب»

حضرت آیت الله خامنه‌‌ای درگذشت هنرمند برجسته و انقلابی مرحوم حبیب‌الله صادقی را تسلیت گفتند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر انقلاب، متن پیام تسلیت رهبر انقلاب به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت هنرمند برجسته و انقلابی جناب آقای حبیب الله صادقی رحمة الله علیه را به هنرمندان و همکاران و دوستان و بویژه به خانواده مکرم ایشان تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت می‌کنم.
سید علی خامنه ای


۵ مرداد ۱۴۰۱

 گروه فرهنگی /آخرین اثرش با نام «در رثای سیمرغ تجلی» یک ترکیب‌بند نمادین بود و روایتی تصویری از وقایع مهم تاریخ معاصر آن هم با موضوعاتی مثل انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و رشادت‌های شهدا و... . استاد حبیب‌الله صادقی را می‌گویم. هنرمندی که هنر انقلاب را به تمام معنا به تجلی رساند. او روز چهارشنبه 5 مرداد ماه بر اثر سکته قلبی دعوت حق را لبیک گفت و جامعه هنری را در ماتم فرونشاند.
نام و یاد دکتر صادقی به عنوان تأثیرگذارترین و مهم‌ترین نقاشان جریان انقلاب و هنر متعهد در خاطر علاقه‌مندان باقی خواهد ماند.
او در سال 1336 چشم به جهان گشود و از همان کودکی نقاشی را آغاز کرد و تحصیلات دانشگاهی‌اش را تا دکترای پژوهش هنر از دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد. او از محضر استادانی همچون محمود فرشچیان، هانیبال الخاص، پرویز تناولی و... بهره جست.
بابک پوریان، رئیس موزه هنرهای معاصر فلسطین درباره این هنرمند می‌گوید: «حبیب‌الله صادقی همیشه پیشگام بود. من از نزدیک شاهد بودم که ایشان حتی در برخی موارد از خودشان هزینه کردند؛ البته شاید اصلاً پسندیده نباشد که من بخواهم بگویم، ولی آقای صادقی تمام اتفاق را شخصی رقم زدند و قطعاً از پیشگامان هنر انقلاب هستند.»او که باور دارد «مظلومیت انقلاب» را در چهره این هنرمند دیده، درباره‌ ویژگی‌های شخصیتی و هنری او می‌گوید: «من افتخار ۲۰ سال کار کردن در خدمت ایشان را داشتم. قطعاً ایشان از برجستگان و پیشگامان هنر انقلاب بودند.»
او ادامه می‌دهد: «آقای صادقی سال‌های سال از اساتید برجسته دانشگاه و یک نقاش صاحب قلم و نظر بودند. در این یکی دو سال گذشته، با اثری از ایشان با موضوع حاج قاسم سلیمانی در خدمتشان بودیم. عاشقانه کار کردند و واقعاً متأسفم که ایشان را از دست دادیم.»
او در ادامه اظهار می‌کند: «من الان پیکر ایشان را مشاهده کردم و باور کنید که مظلومیت هنر انقلاب را دیدیم. آقای صادقی از پیشگامان هنر انقلابی بودند. به‌خاطر ندارم اتفاقی در این حوزه بخواهد رخ دهد و ایشان و نظرشان نباشد. ایشان همیشه پیشگام بودند و حتی من از نزدیک شاهد بودم که ایشان حتی در برخی موارد نیز از خودشان هزینه کردند.»گفتنی است مراسم تشییع زنده‌یاد حبیب‌الله صادقی روز شنبه ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح از ابتدای خیابان مظفر روبه‌روی در مؤسسه صبای فرهنگستان هنر تا موزه فلسطین تشییع و سپس در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) به خاک سپرده خواهد شد.