گشت ارشاد نداریم؛ پلیس امنیت اجتماعی است

آرمان ملي –ياسمين طالقاني: گشت ارشاد کدام است؟ براي چيست و سوالات اينچنيني که اين روزها برخي مسئولان مطرح مي‌کنند تا سهمي در انتقادات به گشت ارشاد نداشته باشند. آنچه سبب افزايش انتقادات به گشت ارشاد شد به موضوعي بازمي‌گردد که چندي پيش در تهران رخ داد. به دنبال انتشار کليپي از برخورد يکي از واحدهاي انتظامي در شبکه‌هاي مجازي که در آن زني ميانسال از ماموران پليس درخواست مي‌کرد تا دختر وي را به دليل بيماري از خودروي گشت پليس پياده کنند اما ماموران نسبت به اين درخواست بي‌تفاوت بوده و به مسير خود ادامه مي‌دهند، موضوع به سرعت رسيدگي و با سرتيم اين واحد انتظامي به دليل سوءمديريت برخورد انضباطي شد.
روايت خزعلي از گشت ارشاد
پس از اين اتفاق در 30 تير بود که انسيه خزعلي، معاون رئيس‌جمهور در امور زنان و خانواده در صفحه توييتر خود نوشت: ‏«آنچه عامل جريحه‌دارشدن عواطف عمومي است بحث کرامت ‎زن و ‎مادر در فرهنگ ايراني اسلامي است. بابت اين جايگاه خداوند را هزاران بار شاکريم. مواخذه، عذرخواهي و دلجويي فوري نشان از آن دارد که ‎نيروي انتظامي نيز به اين جايگاه به‌خوبي واقف است. اميد است که ديگر شاهد چنين اتفاقاتي نباشيم.» او ديروز مواضع جديدتري داشت. معاون زنان رئيس‌جمهور در واکنش به خطاهاي گشت ارشاد گفت: ممکن است ضابطين خطاهايي هم انجام دهند و طبق دستوري که به آنها داده شده عمل نکنند اما مواردي که پيش آمد حتما در جريان هستيد که مواخذه شدند کساني‌که خارج از ضابطه عمل کردند و عذرخواهي شد از کسي‌که به گونه‌اي کرامت او پايمال شد. انسيه خزعلي معاون امور زنان و خانواده رئيس‌جمهور چهارم مرداد در پاسخ به مصطفي امامي مجري برنامه «استوديو هشت» راديو نمايش درباره شيوه اجرايي گشت امنيت اخلاقي و اينکه با اين شيوه موافقت دارد يا خير بيان کرد: ما جلسه‌اي امروز داشتيم که نيروي انتظامي گزارش مي‌داد و طبق آن شايد 10 درصد از مواردي که نيروي انتظامي برخورد مي‌کند درباره مسأله پوشش است آن هم درباره بي‌حجابي است وگرنه اکثر برخوردهاي نيروي انتظامي با مسأله سرقت، زورگيري مواد مخدر و... مواردي است که واقعا ضامن امنيت ماست مربوط مي‌شود. وي ادامه داد: ممکن است ضابطين خطاهايي هم انجام دهند و طبق دستوري که به آنها داده شده عمل نکنند اما مواردي که پيش آمد حتما در جريان هستيد که مواخذه شدند کساني‌که خارج از ضابطه عمل کردند و عذرخواهي شد از کسي‌که به گونه‌اي کرامت او پايمال شد. بايد توجه داشت که جايگاه پليس امنيت ما بايد حفظ شود چون اقتدار آنها باعث مي‌شود خانم‌ها با امنيت تردد کرده و مردم حس آرامش کنند. خزعلي يادآور شد: با خطاها بايد برخورد کرد، اصلاح شود و در جلسه درباره همه اينها صحبت کرد آموزش‌هاي کافي داده شود و مسائل قانوني در قالب فرهنگ جابيفتد. معاون امور زنان و خانواده رئيس‌جمهور در ادامه در واکنش به گفته مجري درباره خطاهايي که از طرف گشت‌هاي امنيت اخلاقي رخ مي‌دهد و خستگي را به تن همگان مي‌گذارد، تصريح کرد: بسياري از اين موارد بزرگنمايي است و خارج از آن چيزي که بوده مطرح مي‌شود و در شبکه‌هاي اجتماعي بد القا مي‌کنند. وي در پايان گفت: ما اصلا گشت ارشاد نداريم اينها پليس امنيت اجتماعي است که به همه مسائلي که خلاف قانون باشد يا جرم باشد مي‌پردازد.
گشت مديران چه شد؟


نکته قابل توجه به دفاع يک اصلاح‌طلب از مواضع رئيس‌جمهور درباره حجاب باز مي‌گردد. طيبه سياوشي، نماينده سابق مجلس گفت: آقاي رئيسي اگر هم شخصا اعتقادي به برخوردها و سختگيري‌هاي اخير نداشته باشد اما قطعا جريان حامي او و همين‌طور تيم او در دولت نسبت به اين اتفاقات بي‌علاقه نيست.. اين چهره اصلاح‌طلب گفت: آقاي رئيسي قطعا دفاعي از اين وضعيت نمي‌تواند داشته باشد و براي اين سوال که گشت ارشاد مديران چه شد پاسخي ندارد.