بهترین توافق ممکن روی میز است


گروه سیاسی: هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در برجام مدعی شد توافق پیشنهادی کنونی منافع ایران را نیز در بر دارد. انریکه مورا نماینده اروپا در مذاکرات برجام در پیامی مدعی شد توافقی که اکنون بر سر آن رایزنی می‌شود دربردارنده منافع تمامی طرف‌ها، از جمله ایران است. مورا در پیامی توییتری به مقاله‌ای که «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای نشریه فایننشال تایمز نوشته، واکنش داد و نوشت: «بهترین توافقِ ممکن برای تمامی طرف‌ها اکنون روی میز است.»
او در ادامه مدعی شد: «این توافق پیشنهادی، منافع اقتصادی روشن و قابل اندازه‌گیری برای مردم ایران و منافع قابل تأییدِ عدم اشاعه را برای جامعه بین‌المللی ضمانت می‌کند. من تمامی طرف‌ها را به برداشتن آخرین قدم دعوت می‌کنم.» جوزپ بورل در مقاله روز سه شنبه خود ضمن مطرح کردن ادعا‌های جدید درباره توافق هسته‌ای ایران، تاکید کرد کمپین فشار حداکثری دونالد ترامپ علیه ایران موفقیتی را به همراه نداشت و نوشت: «ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را به سطوح هشدار دهنده رسانده و نظارت آژانس انرژی اتمی را محدود کرده است. با این حال، فشار حداکثری ناموفق بود.» ادعا‌های بورل در این مقاله در حالی مطرح می‌شود که مقامات کشورمان بار‌ها آن را رد کرده و در زمان توافق دسترسی‌های زیادی به دوربین‌های آژانس داده بودند.
وزیر امور خارجه کشورمان هم به تازگی گفته بود متن توافق آماده شده و بیش از ۹۰ درصد محتوای آن مورد تایید طرف‌های برجام است «ولی در این متن همچنان یک نقص مهم وجود دارد و آن این است که ما باید از مزایای کامل اقتصادی توافق برخودار شویم». از سوی دیگر روز سه شنبه «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور تغییرات پیشنهادی اتحادیه اروپا برای بازگشت به توافق هسته‌ای را بررسی می‌کند و مدعی شد: «امیدواریم ایران این بار از فرصت برای بازگشت به توافق هسته‌ای استفاده کند.»