بلاتکلیفی مرجع تصمیم گیردر حوزه موسیقی

اجراي موسيقايي در قلب پايتخت، حين برگزاري لغو شد!
ستاره قاسمي - «لغو کنسرت در حين برگزاري»؛ جديدترين اتفاقي که در فضاي موسيقايي ايران رخ داده، به شدت در فضاي مجازي دست به دست شده والبته واکنش‌هاي زيادي را به دنبال داشته است. ويدئويي که با موبايل از سوي يکي از تماشاگران ضبط شده، خواننده گروه «کماکان» را نشان مي‌دهد که روي زمين نشسته، سازي کوبه‌اي در دست دارد، ترانه‌اي ريتميک مي‌خواند و حاضران در حال تشويق و همنوايي با او هستند. ناگهان فردي بي‌سيم به دست وارد شده و اجرا را قطع مي‌کند. مهدي ساکي، خواننده گروه «کماکان» بهت‌زده از مأمور حراست مي‌پرسد: «چرا؟ آيا شعر غلطي است؟»
در ادامه خواننده گروه «کماکان» مي‌گويد: «اين برنامه هماهنگ شده است و ما مجوز داريم»؛ همان لحظه مأمور مذکور، ميکروفون را از مقابل دهان او دور مي‌کند تا ادامه صحبت‌هاي ساکي، حداقل از بلندگوها پخش نشود. طبق آنچه در رسانه‌ها منتشر شده، فردي که اجرا را قطع مي‌کند و برهم مي‌زند مسئول حراست کارخانه نوآوري آزادي در شهر تهران است.
ساکي به صحبت با فرد مذکور و همراهانش ادامه مي‌دهد و سرانجام موفق مي شود او را بدرقه کرده و اجرا را از سر بگيرد. مردمي که در اين مدت به اشکال مختلف نسبت به فرد مذکور اعتراض کرده و از او مي‌خواستند صحنه را ترک کند؛ وقتي چنين اتفاقي رخ مي‌دهد به تشويق گروه مي‌پردازند. حالا اين اتفاق در فضاي مجازي بسيار بحث‌برانگيز شده، اما اين نخستين باري نيست که اجراي موسيقي يک گروه يا خواننده توسط فرد يا افرادي با اختلال مواجه شده يا حتي لغو مي‌شود.
اهواز؛ کانون لغو کنسرت‌ها
در روزهاي گذشته لغو کنسرت‌ها در اهواز نيز بسيار خبرساز شد. دو خواننده موسيقي پاپ به فاصله زماني اندکي، اجازه اجرا در مرکز استان خوزستان را نيافتند. ابتدا سيروان خسروي در اهواز روي صحنه رفت، ولي يک روز بعد کنسرت او لغو شد. در آخرين روز تيرماه سال 1401 هم خبر آمد اجراي سهراب پاکزاد لغو شده؛ خواننده‌اي که قرار بود روزهاي اول، دوم و سوم مرداد در اهواز روي صحنه برود. مؤسسه‌اي که بنا بود کنسرت‌هاي اين خواننده را برگزار کند از لغو اجراها و همچنين بازپرداخت پول بليت‌ها به خريداران خبر داد.
نکته جالب در توضيح لغو کنسرت سيروان خسروي، درخواست پليس راهور اهواز در پي ايجاد ترافيک سنگين روبروي سينما هلال در روز نخست اجراي اين خواننده پاپ بود. سرپرست فرمانداري اهواز در مصاحبه‌اي گفت: «پليس راهور در نامه‌اي اعلام کرده اين محل براي اجراي کنسرت مناسب نيست». او رعايت نکردن پروتکل‌هاي بهداشتي را هم دليل دومي عنوان کرد که مرکز بهداشت طي نامه‌اي به فرمانداري متذکر شده است.
 مجوزهاي بي‌اثر
موضوع مهمي که دغدغه اصلي علاقمندان و فعالان عرصه موسيقي بوده، لغو اجراها با وجود صدور مجوز از سوي نهادهاي متولي است. وقتي خواننده يا گروهي، مجوزهاي لازم را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دريافت کرده، چگونه شخص يا اشخاصي مي‌توانند اجرايي که گروهي برايش زحمت کشيده، کنسرت‌گذار سرمايه خود را آورده و مردماني پول و زمان خود را هزينه کرده‌اند، برهم بزند؟ چه کسي پاسخگوي سرمايه از دست رفته و نارضايتي تماشاگران است؟
اعتراض به سبک «هماي»
«پرواز هماي» هم يکي ديگر از قربانيان لغو کنسرت‌ها در سال جاري بوده است. اين خواننده که ارديبهشت‌ماه اجازه اجرا در اهواز را نيافت، نخستين روزهاي مردادماه در همدان هم اتفاقي مشابه را تجربه کرد که ناراحتي و عصبانيت شديد او را در پي داشت؛ تا جايي که واکنش منحصر به فردي به لغو اجراي خود نشان داد. او بعد از لغو کنسرت ارديبهشت‌ماه در اهواز، در اينستاگرام نوشت: «متأسفانه به من خبر دادند به دليل بروز برخي از مسائل امنيتي يا اختلاف سليقه برخي از مسئول‌هاي شهر، کنسرت ما لغو شده و اجازه نداريم در اين شهر حضور پيدا کنيم». او در ادامه طعنه‌اي به مسئولان زد و گفت: «به همين راحتي که قيمت‌ها را بالا مي‌برند اي کاش به همان راحتي هم مي‌توانستند مردم را شاد کنند».