گفت‌وگوی یک‌ساعته رئیسان جمهور ایران و چین

رئیس جمهوری چین بر همکاری استراتژیک با ایران تا کید کرد رئيسان جمهور ايران و چين در يک گفت‌وگوي تلفني يک‌ساعته، تحولات عمده بين‌المللي و منطقه‌اي را مورد بررسي قرار دادند و بر لزوم تقويت هرچه بيشتر همکاري‌هاي دوجانبه تاکيد کردند.
«ابراهيم رئيسي»، رئيس جمهور ايران بعدازظهر جمعه (7 مرداد) در گفت‌وگوي تلفني با «شي جين پينگ»، رئيس‌جمهور خلق چين، دخالت آمريکا در امور داخلي کشورها را در ادامه سياست مخرب يکجانبه‌گرايي اين کشور دانست که اکنون به تهديدي براي صلح و امنيت جهاني تبديل‌شده‌است.
رئيس‌جمهور، احترام به حاکميت ملي و حفظ تماميت ارضي کشورها را از اصول بنيادين سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران ايران دانست و در اين چارچوب حمايت از سياست چين واحد را سياست قطعي و اصولي جمهوري اسلامي ايران دانست.
رئيسي با تاکيد بر عزم جمهوري اسلامي ايران براي توسعه همه‌جانبه روابط با چين، فارغ از تحولات بين‌المللي، همکاري مستقلانه و مبتني بر منافع ملي کشورهاي داراي حاکميت را الگوي صحيح حکمراني در سطح منطقه‌اي و بين‌المللي برشمرد و ضمن تاکيد بر لزوم غلبه عدالت و انصاف در نظم نوظهور بين‌المللي، هرگونه تلاش آمريکا براي تکرار الگوي جنگ سرد در جهان را نشانه ضعف و افول آن قلمداد کرد.


وي در واکنش به تحسين سياست توسعه روابط و همکاري‌هاي جمهوري اسلامي ايران با همسايگان و دستاوردهاي آن توسط رئيس‌جمهور چين، تاکيد کرد: اين رويکرد جمهوري اسلامي ايران بسترهاي لازم براي امنيت و توسعه جمعي در غرب آسيا را فراهم آورده است و مي‌تواند الگويي براي تقويت اعتماد سياسي و توسعه اقتصادي منطقه باشد.
رئيسي در همين چارچوب، بر اهتمام ايران به تامين امنيت دريانوردي و انتقال انرژي تاکيد کرد.
رئيس‌جمهور همچنين با مرور مذاکرات رفع تحريم، بر ضرورت تصميم‌گيري سياسي طرف آمريکايي به عنوان ناقض توافق و لزوم اقدام مقتضي اين کشور براي لغو تحريم‌هاي غيرقانوني عليه ايران و طرف‌هاي ثالث تاکيد کرد.
رئيسي از بسط همکاري‌هاي چندجانبه اقتصادي در بستر ترتيبات منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي همچون سازمان همکاري شانگهاي و گروه بريکس استقبال کرد.
رئيسي و شي جين پينگ همچنين با طرح ابتکارهاي توسعه همکاري‌ها و ابراز خرسندي از روند توسعه روابط و جهش در مبادلات تجاري دو کشور در يک سال گذشته، درباره راهکارهاي توسعه و تسريع در روند اجرايي شدن برنامه همکاري جامع 25 ساله توافق کردند.
همچنين«شي‌جين پينگ»،‌رئيس‌جمهوري خلق چين در دومين گفت‌وگوي سران دو کشور در دولت سيزدهم، از همکاري ايران و چين در عرصه بين‌المللي و حمايت متقابل دو کشور از مواضع يکديگر در عرصه‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي قدرداني کرد.
وي ضمن اشاره به اهميت حفظ ثبات منطقه و نقش سازنده جمهوري اسلامي ‌ايران در اين راستا، تاکيد کرد که چين مخالف سياست فشار و يکجانبه‌گرايي است. رئيس‌جمهور چين با تاکيد بر اهميت استراتژيک روابط چين و ايران و نيز اهتمام کشورش بر تقويت و توسعه همکاري‌هاي کليدي و راهبردي و امنيتي دو کشور به ويژه در حوزه تجاري، اقتصادي، زيرساختي و انرژي، اظهار کرد: اجرايي‌شدن سند جامع همکاري‌هاي 25 ساله دو کشور گامي بزرگ در اين راستا است و بر همين مبنا دستورات لازم براي توسعه روابط همه‌جانبه استراتژيک با ايران از جمله در عرصه اقتصادي را صادر مي‌کنم.