کاهش 25 درصدی قیمت روغن در بازار

گروه اقتصادی /  پس از اصلاح ارز ترجیحی آن طور که کارشناسان نیز پیش‌بینی کرده بودند، میزان مصرف روغن در کشور با کاهش محسوسی روبه‌رو شده است، به طوری که انتظار می‌‌رود مصرف سالانه این محصول به همان یک میلیون و 500 هزار تن قبل از تخصیص ارز 4200 تومانی به واردات این محصول برسد.
این در حالی است که طی سال گذشته بیش از 2 میلیون و 200 هزار تن از این محصول به کشورمان وارد شد و بخش عظیمی از آن به صورت قاچاق روانه دیگر کشورها از جمله افغانستان و پاکستان شد. 
با این حال هم اکنون مصرف ماهانه روغن با کاهش 60 هزار تنی از 180 هزار تن به 120 هزار تن رسیده، از طرف دیگر واردات این محصول در چهار ماهه نخست سال جاری افزایش یافته است.
همین امر سبب شده شرکت‌ها و کارخانجات تولیدکننده روغن خام در کشور برای به فروش رسیدن محصول‌شان و افزایش بازارهای خود به ارائه تخفیف‌های گسترده‌ای روی آورند. از طرف دیگر انجمن صنفی روغن نباتی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، آمادگی آن را دارد که قیمت این محصول را دوباره کاهش دهد.


 کاهش ۱۰ تا ۲۵ درصدی قیمت انواع روغن خوراکی
مهدی برادران، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به دستور وزیر صمت برای کاهش قیمت انواع روغن نباتی گفت: این دستورالعمل ابلاغ شده و از هشتم مرداد برای تمام کارخانجات روغن کشور لازم‌الاجرا است. وی هدف از این کار را حمایت از مصرف‌کنندگان اعلام کرد و گفت: همه کارخانجات ملزم به کاهش قیمت هستند و با واحدهایی که از این دستورالعمل پیروی نکنند، برخورد خواهد شد. معاون وزیر صمت درباره روغن‌های فعلی موجود در بازار با قیمت قدیم نیز گفت: قرار است برای این روغن‌ها نیز تخفیف‌هایی در نظر گرفته شود. برادران عنوان کرد: این کاهش قیمت به دنبال برنامه دولت برای کاهش تعرفه واردات مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات روغن اعمال می‌شود.
معاون وزیر صمت از پیگیری جدی برای آزادسازی صادرات روغن هم خبر داد و گفت: با حذف ارز ترجیحی نگرانی بابت صادرات روغنی که مواد اولیه آن یارانه‌ای بود، نیست.
روند کاهشی قیمت روغن ادامه دارد
«قاسمعلی حسنی» نیز در خصوص وضعیت بازار روغن خوراکی گفت: پیش از این قیمت هر حلب روغن نباتی ۱۶ کیلوگرمی یک میلیون و ۸۰ هزار تومان برای مصرف‌کنندگان بود که اکنون در بازار ۹۶۰ هزار تومان شده است. دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی تصریح کرد: این کاهش قیمت در پی کاهش حدود ۳۰ درصدی قیمت جهانی روغن خام به دلیل تفاهم بر سر عرضه غلات از بنادر اوکراین است. وی اضافه کرد: از سوی دیگر این کاهش قیمت‌ها در پی واردات انبوه این کالا در داخل کشور و رقابت واردکنندگان برای فروش بیشتر، به منظور واردات مواد اولیه روغن با قیمت کمتر صورت گرفته است. حسنی گفت: این کاهش قیمت در سایر محصولات روغن ۱۰ درصد اعمال شده است و به نظر می‌رسد این روند کاهشی در قیمت روغن ادامه داشته باشد. وی درباره تخفیفات ۱۰ تا ۱۵ درصدی روغن توسط برخی شرکت‌ها افزود: برخی شرکت‌ها برای فروش بیشتر و دریافت پول نقد از مشتری جهت واردات روغن خام ۳۰ درصد کمتر از نرخ گذشته اقدام به عرضه کالا با تخفیفات کرده‌اند که این اقدامشان در واقع رقابت بین واردکنندگان است که به نفع مصرف‌کنندگان نیز خواهد بود.
آمادگی انجمن روغن برای کاهش بیشتر قیمت روغن
انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران طی اطلاعیه‌ای ضمن اعلام استقبال صنعت روغن نباتی از هرگونه تعدیل منطقی قیمت که منجر به بزرگ شدن سفره همه هموطنان عزیزمان شود، اعلام کرد به منظور حفظ تعادل و جلوگیری از تنش در بازار روغن نباتی لازم است اقداماتی صورت گیرد.
به طوری که ابتدا کالاهای فروش رفته در فروشگاه‌های سراسر کشور با قیمت‌های مصرف کننده مصوب قبلی، قیمت‌های کالاهای ساخته شده موجود در انبارهای شرکت‌های پخش، عمده فروشی‌ها و کارخانه‌های تولیدی، موجودی روغن خام کارخانه‌های تولیدی با قیمت‌های قبلی اعم از وارداتی و خریدهای داخلی تعیین تکلیف شود.
سپس قیمت‌های پایه ارزی روغن خام وارداتی توسط وزارت جهاد کشاورزی منطقی، حقوق ورودی انواع روغن خام تعیین تکلیف شود و علاوه بر بخش خصوصی، شرکت بازرگانی دولتی ایران به میزان نرخ دستوری دولت قیمت روغن خام خود را کاهش دهد.