خطر سیل همچنان تا چند روز آینده باقی است سایه «مونسون» بر فراز آسمان ایران

گروه حوادث - بعد از ماجرای سیل شرق استان فارس و 21 کشته برجا مانده، همچنان هشدارهایی برای وقوع سیل مردادی داده شد. علیرغم هشدارها متاسفانه طی روزهای گذشته در بخش هایی از استان تهران سیل جاری شد و متاسفانه 8 نفر کشته شدند. این پدیده که به عنوان سامانه مانسون نامیده می‌شود، طی روزهای گذشته در سیستان و بلوچستان هم 5 مفر کشته داده و همین طور تعدادی نیز مفقود هستند.
به نظر می رسد سایه سامانه مانسون همچنان بر سر کشورهای منطقه از جمله ایران فعلا باقی است و طبق هشدارها این سامانه همچنان فعال است.
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا آخرین وضعیت فعالیت سامانه بارشی مانسون در ایران و کشورهای همسایه اعلام کرد .
طی چند روز اخیر، به دلیل فعالیت جریان‌های مانسون بارش‌های شدیدی در بخش‌هایی از ایران و کشورهای همچون پاکستان، افغانستان و امارات و کشورهای حوزه خلیج فارس و...در حال وقوع است. این پدیده جوی ماحصل وزش نسیم دریایی بزرگ مقیاسی به نام مانسون است که در نتیجه اختلاف دمای زمین و دریا به وجود می آید.


صادق ضیائیان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت بارندگی در کشورهای همسایه، اظهار کرد: روز ۷ مرداد ماه در پاکستان بارش‌های خوبی پیش‌بینی شد و همچنین در شرق افغانستان و کشورهای حوزه خلیج فارس به‌ویژه در قسمت‌های بحرین بارش‌های کمی برقرار است و در ترکمنستان نیز شاهد بارندگی خواهیم بود.
وی افزود: طی روز شنبه ۸ مرداد ماه در پاکستان، شرق افغانستان به‌ویژه جنوب شرقی افغانستان و همچنین در کشورهای آذربایجان و ارمنستان و در قسمت غربی این دو کشور بارندگی پیش‌بینی شد و همچنین بارش‌هایی در قطر، حوزه خلیج فارس، امارات متحده عربی و کشور عربستان شاهد خواهیم بود. به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا طی روز یکشنبه (۹ مرداد ماه) بارش‌ها در کشور آذربایجان و ارمنستان ادامه دارد و در عربستان بارش‌ها تقویت می‌شود. همچنین بارش‌هایی در کشور امارات، شمال شرقی پاکستان و شرق کشور افغانستان پیش‌بینی می‌شود.
ضیائیان درباره تاثیر این بارندگی‌ها بر ایران گفت: زمانی این بارش‌ها بر ایران تاثیر می‌گذارد و یا مفید است که در حوضه‌های آبریز مشترک صورت گیرد و آب حاصل از این بارش‌ها به حوضه‌های آبریز ما سرازیر شود.
وی در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا همچنان احتمال وقوع سیل مخرب در کشور وجود دارد؟ گفت: شرایط جوی همچنان در وضعیت «خطرناک» قرار دارد.
ضیائیان در پایان در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر ترک فعل سازمان هواشناسی در امر هشدار و پیش‌آگاهی رخدادهای طبیعی همچون سیل، اظهار کرد: همه هشدارها به موقع صادر شده است و تاکنون نیز تمام دستگاه‌های اجرایی پای کار بودند.
مردم تا ۱۰ مرداد مراقب باشند
رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه اکنون ۱۸ استان کشور درگیر سیلاب هستند، گفت: هموطنان تا دهم مردادماه از قرار گرفتن در حریم رودخانه‌ها و نقاط کوهستانی خودداری کنند.
پیرحسین کولیوند در حاشیه بازدید از منطقه سیل زده تهران اظهار داشت: طبق پیش بینی هواشناسی و گزارش های ارسالی از سراسر کشور، ۱۸ استان درگیر سیلاب هستند.
وی گفت: استان های سیستان و بلوچستان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمان، یزد، فارس، بوشهر، سمنان، البرز، قزوین، قم، تهران، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان و شمال خراسان شمالی، هرمزگان و خوزستان، استان های متاثر از سیلاب هستند و خدمات هلال احمر برای مقابله با سیلاب و کمک به هموطنان بدون وقفه در حال انجام است.
کولیوند بیان کرد: تا این لحظه امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر در استان های مختلف خدمات گوناگونی از جمله امدادرسانی، اسکان و تغذیه اضطراری در مناطق سیل زده برای هموطنان انجام دادند و این خدمات ادامه خواهد شد و تمامی نیروهای عملیاتی هلال احمر در آماده باش کامل هستند.
رئیس جمعیت هلال احمر توصیه ای به مردم داشت و گفت: با توجه به پیش بینی وقوع بارش های رگباری تا روز دوشنبه ۱۰ مرداد ماه، از تمامی هموطنان درخواست داریم تا از قرار گرفتن در حریم رودخانه ها و مسیل‌های سیل و همچنین حضور در نقاط کوهستانی پرهیز کنند.
آسمان ۲۵ استان کشور «بارانی»
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از ادامه فعالیت سامانه موسمی «مانسون» در نیمه‌جنوبی کشور طی چهار روز آینده خبر داد.
صادق ضیائیان در گفت‌و‌گو با ایسنا، درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: طی چهار روز آینده در نوار شمالی کشور گذر متناوب امواج و همچنین فعالیت سامانه موسمی در نیمه‌جنوبی کشور سبب بارش باران گاهی رعدوبرق و وزش باد می‌شود.
وی افزود: فعالیت سامانه موسمی در گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و برخی نقاط واقع در شمال غرب کشور رگبار باران گاهی رعد و برق و وزش باد شدید رخ می‌دهد. همچنین در جنوب سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، نیمه‌غربی کرمان و یزد، بوشهر، نیمه‌شرقی خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه‌غربی اصفهان، شرق لرستان، مرکزی، همدان و قم رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید گاهی همراه با خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود. در ارتفاعات البرز واقع در شرق تهران، جنوب سیستان وبلوچستان، شمال غرب کرمان، غرب یزد، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، جنوب بوشهر، شرق خوزستان و غرب اصفهان بارش شدت خواهد داشت.
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره فعالیت این سامانه گفت: این وضعیت در مناطق مذکور ادامه خواهد داشت. در ارتفاعات البرز واقع در شرق تهران، نیمه جنوبی کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شمالی فارس، جنوب اصفهان و کرمان بارش شدت خواهد داشته، یکشنبه (۹ مردادماه) در آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران و دامنه‌های جنوبی البرز واقع در زنجان ،قزوین، البرز و تهران بارش گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید رخ می‌دهد. در جنوب شرق و جنوب بارش کاهش می‌یابد و در دامنه‌های زاگرس واقع در غرب فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال وبختیاری، شرق خوزستان، غرب اصفهان و شرق لرستان رگبار و رعدوبرق پراکنده پیش‌بینی می‌شود، در این روز بارش در ارتفاعات البرز مرکزی و ارتفاعات جنوب کرمان شدت خواهد داشت.
وی افزود: دوشنبه (۱۰ مرداد ماه) بارش در نوار شمالی کاهش می‌یابد و فقط در مازندران قابل توجه است. در سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس و دامنه‌های زاگرس واقع در کهگیلویه و بویراحمد چهارمحال و بختیاری و شرق خوزستان بارش ادامه خواهد داشت که در برخی مناطق فارس و جنوب کرمان شدت خواهد داشت. سه‌شنبه (۱۱ مرداد ماه) در این مناطق بارش خفیف ادامه خواهد داشت و به تدریج در روز چهارشنبه (۱۲ مرداد ماه) جوی به نسبت پایدار در کشور حاکم می‌شود، طی پنج روز آینده در نوار شرقی کشور به‌ویژه منطقه زابل وزش باد شدید، خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهار کرد: آسمان تهران ۸ مرداد ماه صاف تا قسمتی ابری و گاهی بارش پراکنده و به تدریج افزایش ابر و در شب رگبار و رعد و برق با حداقل دمای ۲۴ و حداکثر دمای ۳۶ درجه سانتیگراد و طی ‌یکشنبه (۹ مرداد ماه) نیمه‌ ابری تا ابری و در بعضی ساعت‌ها رگبار و رعدوبرق و وزش باد با حداقل دمای۲۴ و حداکثر دمای ۳۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
ضیائیان در پایان گفت: طی روزهای ۷ و ۸ مرداد ماه اهواز با دمای ۴۲ و ۴۱ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و اردبیل با دمای ۱۴ و ۱۳ درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.
آخرین وضعیت از مونسون
با آغاز فعالیت پدیده جوی «مونسون» در کشور طی چند روز گذشته، شاهد بروز سیل در چند استان و خسارت‌های جانی و مالی بودیم که شهرستان‌های تهران از آن بی بهره نبودند.
معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر از افزایش جانباختگان سیلاب امامزاده داوود به هشت نفر خبر داد.
مرتضی مرادی پور معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر درخصوص آخرین جزئیات امدادرسانی نیروهای امدادی در محدوده امامزاده داوود تهران و آخرین آمار جانباختگان و مفقودشدگان این سیلاب اظهار کرد: با توجه به وقوع سیلاب در امامزاده داوود، ۳۰۵ نفر نیروی عملیاتی در این حادثه وارد عمل شدند تا اقدامات لازم را انجام دهند.
وی با بیان اینکه از میان نیرو های امدادی ۲۵۴ نفر از استان تهران به محل اعزام شدند گفت: ۳۱ نفر نیز از استان البرز و ٢٠ نفر از سازمان در محل حادثه حاضر شدند.
مرادی پور خاطرنشان کرد: ۴۸ خودروی عملیاتی در حادثه به کار گرفته شده که ٣٧ دستگاه خودرو از تهران، شش دستگاه از البرز، پنج دستگاه از سازمان اقدامات لازم را انجام دادند.
معاون عملیات سازمان امداد و نجات با بیان اینکه ۸ مصدوم به اورژانس تحویل داده شدند اظهار کرد: ۱ نفر بصورت سرپایی درمان شد.
راه‌های روستایی فارس در سیلاب گرفتار شدند
در با بارندگی ها و فعالیت سامانه بارشی از عصر امروز که در برخی از نقاط شهرستان‌ها شدت بیشتری داشته است چندین روستا از شهرستان کوار دچار آبگرفتگی شده است.
بر همین اساس معابر روستای هورباف از توابع شهرستان کوار استان فارس، بر اثر بارش‌های شدید و جاری شدن سیلاب دچار آبگرفتگی شدید شده است.
غرق شدن کودک ۷ ساله در اثر بارندگی در کوار
رئیس اورژانس فارس از غرق شدگی یک کودک هفت ساله در اثر بارندگی و جاری شدن سیلاب در شهرستان کوار خبر داد.
محمدجواد مرادیان گفت: مصدوم این حادثه توسط خودروی شخصی به بیمارستان نمازی شیراز انتقال داده شده است.
تخلیه منازل در معرض سیل در شهرستان کوه‌چنار
ستاد مدیریت بحران شهرستان کوه‌چنار طی اطلاعیه‌ای با اشاره به هشدار سازمان هواشناسی و پیش بینی باران شدید از هم اکنون تا پایان فعالیت سامانه بارشی در هفته آینده، خواستار جدی تخلیه فوری روستاهای درمعرض سیل در شهرستان کوه‌چنار شد.
مکان اضطراری نیز در شهر قائمیه مدرسه‌های شهید سرتیپ میرزایی در خیابان دستغیب، مدرسه شهید نریمانی خیابان مصلی جنب آموزش و پرورش و مدرسه فاطمه زهرا(س) خیابان ولی‌عصر کوچه اول سمت راست، در شهر نودان مدارس شهر نودان و در مناطق روستایی مدارس روستا در نظر گرفته شده است.
تخلیه فوری شهر کره ای
ستاد مدیریت بحران سرچهان اعلام کرد: به دلیل تخریب بخشی از سد شمالی شهر کره‌ای، از عموم مردم شهر کره ای درخواست می‌شود بلافاصله شهر را ترک کنند.
هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد هشدار قرمز صادر کرد/ اوج بارش‌ها در جمعه و شنبه
نوع مخاطره سامانه بارشی رگبار شدید، وزش تندباد لحظه ای و رخداد تگرگ در مناطق مستعد منطقه یاسوج، باشت، امامزاده جعفر، بویراحمد، چرام، دهدشت کهگیلویه، لنده، بهمئی و ارتفاعات و نوار شمالی و شمال شرق و شمال غرب است.
اثر مخاطره جاری شدن رواناب و آبگرفتگی گسترده وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌های فصلی و دائمی، آبگرفتگی منازل در مناطق مستعد، اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال تخریب پل‌ها و مسدود شدن جاده ها خسارت در اثر صاعقه و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی است.
هواشناسی توصیه کرده اده باش کلیه دستگاه‌های امدادی و اجرایی مانند فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، راهداری، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و جهت مقابله با خسارت احتمالی در آماده‌باش کاملا باشند.
پاکسازی کانال‌ها، بازگشایی دهانه پل‌ها، پاکسازی آبراه‌های منازل، عدم توقف، اسکان و پارک خودروها در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها عدم چرای دام ها در مناطق مرتفع و حاشیه رودخانه ها، عدم صعود به ارتفاعات، توقف فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در رانندگی و تنظیم آب ورودی استخر‌های پرورش ماهی توصیه شده است‌.
همچنین استاندار کهگیلویه و بویراحمد از آمادگی همه دستگاه‌ها خبر داد و خواستار همکاری مردم شد و گفت: اوج بارش‌ها برای بعدازظهر جمعه و بعدازظهر شنبه پیش‌بینی شده است.
از عصر روز پنجشنبه ۶ مرداد موج دوم بارش‌ها منجر به جاری شدن سیلاب در شهرستان‌های فیروزکوه، دماوند، پردیس اسلامشهر و ورامین شد.
رضا طاهرخانی فرماندار دماوند در گفت و گو با خبرنگار فارس در دماوند اظهار کرد: با توجه به جاری شدن سیلاب در شهرستان تمام روستاهایی که در بستر رودخانه بودند را به کمک نیروهای امداد، پلیس و بسیج کامل تخلیه کردیم.
وی گفت: به مابقی افراد هم هشدارهای لازم در خصوص احتمال وقوع سیل داده شده است.
فرماندار دماوند افزود: چند نقطه شهرستان از جمله مساجد را آماده اسکان کردیم و در حال حاضر حدود ۷۰۰ نفر اسکان اضطراری داده شده‌اند.
طاهرخانی بیان کرد: بر اثر ریزش کوه در محور دماوند به رودهن محدوده سرهار، این محور مسدود و تردد خودرو به کندی در حال انجام است. مسئولان مربوطه در حال تلاش برای بازگشایی محور هستند و به مردم توصیه کردند تا زمان بازگشایی محور، در مساجد اسکان داده شوند.