اخبار ویژه

  به نام «جمهوری اسلامی»به کام کلاهبرداران برجامی! روزنامه «جمهوری اسلامی» از موضع پیاده نظام رسانه‌ای غرب مدعی شد توافقی بهتر از آنچه غرب روی میز گذاشته، وجود ندارد و دولت باید این پیشنهاد را بپذیرد.(!)
این روزنامه در سرمقاله‌ای که با تحلیل رسانه‌های ضد انقلاب بیگانه مو نمی‌زند، می‌نویسد: «برخلاف شعارهایی که داده می‌شود، بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور و معیشت مردم به تحریم‌ها گره خورده است. اینکه گفته شود تحریم‌ها را خنثی می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم به زندگی مردم لطمه وارد کنند، شعار خوبی است اما پشتوانه عملی ندارد.
در بخش سیاست خارجی و تصمیم‌گیری در زمینه مذاکرات برجامی نیز دولت سیزدهم دچار ضعف مشهود است. با قطع نظر از میزان توانایی گروه مذاکره‌کننده برجامی و میزان مسئولیت و اختیارات این گروه و تداخلی که ممکن است در اختیارات و مسئولیت‌های بخش‌های مختلف مرتبط با مذاکرات برجامی وجود داشته باشد، این واقعیت کاملاً مشهود است که موقعیت کنونی برای تصمیم‌گیری جهت رسیدن به یک توافق قابل قبول و احیاء برجام را نباید از دست داد. سخنان مسئولان ایرانی و غربی اعم از اروپایی و آمریکایی، نشان می‌دهند طرفین تمایلی به کنار گذاشتن برجام ندارند.
غربی‌ها با صراحت اعلام می‌کنند بهترین توافق روی میز است، گام آخر را بردارید. در چنین موقعیتی انتظار از مسئولین ایرانی اینست که از فرصت استفاده کنند و تصمیم نهایی را برای رسیدن به یک توافق که دربردارنده منافع ملی کشورمان باشد، بگیرند و به این واقعیت توجه نمایند که موقعیتی بهتر از آنچه اکنون در اختیار دارند پیش نخواهد آمد.


هیأت مذاکره‌کننده ایرانی در دولت سیزدهم از این امتیاز برخوردار است که اختیارات لازم را دارد و موانع و مشکلات عدیده‌ای که هیأت مذاکره‌کننده دولت قبلی با آنها مواجه بود، اکنون وجود ندارند. با اینحال، تأخیر یکساله آنهم بدون دستاوردی بیش از آنچه هیأت قبلی در اردیبهشت 1400 توانسته بود به دست بیاورد، به هیچ‌وجه قابل قبول نیست. اکنون مردم کشورمان با سؤال‌ها و کنجکاوی‌هایی که در زمینه مذاکرات برجامی دارند، می‌خواهند به هیأت مذاکره‌کننده برجامی و دولت سیزدهم بگویند ما به همان دستاورد اردیبهشت 1400 قانع هستیم و این نکته که رسیدن به توافق به نام چه کسی و کدام دولت سند بخورد اصلاً مهم نیست. شما پای همان توافق که می‌دانیم موفق به افزایش دستاوردهایش نمی‌شوید را امضا کنید و سندش را به نام خودتان بزنید ولی برای رفع تحریم‌ها و حل مشکلات مردم بیش از این درنگ نکنید.»
این نوشته در حالی در یک روزنامه داخلی منتشر می‌شود که تکلیف لغو تحریم‌ها و تضمین قابل اعتماد درباره تکرار نشدن کلاهبرداری آمریکا و اروپا در برجام، معلوم نیست و طرف آمریکایی اصرار دارد بدون حل این مسائل، هم به برجام برگردد و به مکانیسم ماشه آن برای بازگرداندن خودکار تحریم‌های سازمان ملل دسترسی داشته باشد و هم بحران گرانی قیمت سوخت را به شکل موقتی از طریق ایران حل کند اما در عین حال بتواند چند ماه دیگر که خرش از پل گذشت، شیطنت‌های چند سال اخیر را بازتولید کند. نکته عبرت‌آموز که میراث بزک‌کاری رسانه‌های غربگرا می‌باشد، قابلیت دو برابر شدن تعداد تحریم‌ها پس از برجام و در قالب اجرای یکطرفه برجام است. اما نویسنده تحلیل روزنامه «جمهوری اسلامی»، بدون اشاره به این امکان کلاهبرداری برآمده از برجام، ادعا می‌کند تیم روحانی در مذاکرات یک سال قبل کولاک کرده‌اند و دولت فعلی، بجنبد و آن دستاورد(!) را به نام خود کند!! آتلانتیک: در بن‌بست برجام «بریکس» فرصت تازه برای ایران است عضو شورای روابط خارجی آمریکا می‌گوید روابط نزدیک ایران با چین و روسیه و اعضای گروه بریکس می‌تواند فرصت‌های اقتصادی و سیاسی تازه‌ای را برای ایران فراهم کند.
نشریه آتلانتیک به قلم راغده درغام عضو شورای روابط خارجی آمریکا می‌نویسد: سازمان ناتو ماه گذشته راهبردی را در پیش گرفت که دگرگونی‌های گسترده‌ای را پدید خواهد آورد. در کنفرانس سران ناتو در اسپانیا، روسیه به عنوان کشوری دشمن معرفی شد و چین هم دشمن بالقوه‌ای نام گرفت که نباید نادیده گرفته شود و برای مقابله با تهدیدی که می‌تواند ایجاد کند، باید رویکردی راهبری علیه آن اتخاذ شود.
جنگ اوکراین، روابط غرب با روسیه را کاملا دگرگون کرده است. انتظار نمی‌رود که این جنگ در آینده نزدیک پایان یابد همایش سران ناتو از منظر سیاسی و نظامی رویدادی بسیار مهم به شمار می‌رود. شاید پوتین فعلا نخواهد به تصمیمات ناتو در دشمنی با مسکو واکنش نشان دهد اما نمی‌تواند در برابر تصمیم دولت لتونی که عبور کالاهای روسی به منطقه کالینگراد از طریق خاک این کشور را ممنوع کرده است تحمل کند. کالینگراد منطقه‌ای تحت حاکمیت روسیه است که لهستان و لتونی آن را از خاک روسیه جدا کرده‌اند. گفته می‌شود روسیه تلاش می‌کند تا راه‌حلی برای این مشکل پیدا کند. در صورت شکست این تلاش‌ها، احتمالا منطقه شاهد شعله‌ور شدن جنگی تازه خواهد شد. 
همزمان با همایش سران ناتو و گروه 7، در جبهه شرق نیز تحولاتی در حال شکل گیری است. روسیه تلاش می‌کند ساختاری برای مقابله با تحرکات گروه 7، ایجاد کند. در راستای این هدف، سران کشورهای حوزه دریای خزر، یعنی روسیه، ایران، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان در عشق آباد دیدار کردند و در حاشیه این دیدار پوتین تلاش کرد روابط مسکو – تهران را بیش از پیش تقویت کند.
پیش از اجلاس سران ناتو، در همایش مجازی سران کشورهای موسوم به بریکس، یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی که 5 قدرت در حال ظهور اقتصادی هستند، پکن و مسکو، با پیوستن ایران و آرژانتین به این گروه موافقت کردند. این اقدام می‌تواند زمینه‌ساز دستیابی ایران به فرصت‌های سیاسی و اقتصادی جدید باشد.
پیش از آنکه مناقشه روسیه و اوکراین آغاز شود، یعنی تا پیش از سال 2014، روسیه جزئی از کشورهای گروه 8 بود و اکنون پوتین امیدوار است که بریکس به چالشی جدی برای گروه 7 تبدیل شود. عضویت ایران در بریکس می‌تواند برای روسیه و چین پیامدهای خاصی داشته باشد.
در همایش عشق آباد، پوتین و ابراهیم رئیسی بر اهمیت امضای پیمان راهبردی همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. قرار است این پیمان در دیدار آتی پوتین از تهران امضا شود. افزون بر این، رؤسای جمهوری روسیه و ایران ضرورت حفظ حکومت سوریه را مورد تاکید قرار دادند.
هنوز روزنه امیدی برای شکستن بن بست موجود در گفت وگوهای هسته‌ای بین ایران و غرب وجود دارد. اما تحلیلگران بر این باورند که به خاطر پافشاری ایران به حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی، امکان توافق به تدریج کمتر می‌شود.
هنوز زنگ شکست گفت وگوهای هسته‌ای به صدا درنیامده و ایران به شدت به لغو تحریم‌های تحت رهبری آمریکا نیاز دارد. هم دولت آمریکا و هم اروپایی‌ها به شدت خواستار دستیابی به توافق با ایران هستند و به همین علت پوتین مایل است برای دستیابی به توافق هسته‌ای میانجیگری کند تا جایگاه و اعتبار خود را در جامعه بین‌المللی،
بهبود بخشد.
وی همچنین تاکید می‌کند که چنان‌که گفت‌وگوهای هسته‌ای به شکست بینجامد، مسکو و تهران، برای پیشبرد اهداف خود، آمریکا و اسرائیل را مسئول شکست این گفت وگوها معرفی خواهند کرد. این احتمال وجود دارد که روسیه با وجود تحریم فروش جنگ افزار به ایران توسط سازمان ملل متحد، به تحویل اسلحه به این کشور مبادرت کند. این احتمال وجود دارد که تحویل برخی از جنگ افزارها فعلا رایگان باشد و این امکان نیز وجود دارد که جنگ‌افزارهای روسی که به ایران تحویل داده می‌شود توسط ایران در اختیار حزب‌الله و ارتش سوریه قرار بگیرد. با دریافت جنگ افزارهای جدید از روسیه، قدرت ایران در منطقه بیش از پیش افزایش خواهد یافت.    
سایر اخبار این روزنامه
تسلیت رهبر انقلاب به مصیبت‎دیدگان سیل‎های اخیر و تشکر از حضور سریع مسئولان و تلاش گروه‌های امدادی اشتباه نکنید! در اوکراین، آمریکا با روسیه می‌جنگد نمایش قدرت علیه فتنه در بغداد حکیم: حشدالشعبی افتخار ملی است تنها راه پیش‌روی سوریه آزاد‌سازی نظامی(یادداشت روز) آن سگ بي‌گناه آمريكايي!(نکته) اخبار ویژه حضور رئیس‌جمهور در منطقه سیل‌زده فیروزکوه و دیدار چهره به چهره با مردم عصبانیت جریان اشرافی از مدیریت جهادی در مناطق سیل‌زده نخست‌وزیر اسپانیا: کراوات نزنید تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود! بازداشت تبعه سوئدی به اتهام جاسوسی توسط وزارت اطلاعات عصبانیت جریان اشرافی از مدیریت جهادی در مناطق سیل‌زده «عادل آذر» دار فانی را وداع گفت سید حسن نصرالله: مقاومت اسلامی قابل تفکیک از کربلا و عاشورا و زینب (س) نیست شهادت 2 مرزبان در سلماس حین مأموریت عصبانیت جریان اشرافی از مدیریت جهادی در مناطق سیل‌زده عصبانیت جریان اشرافی از مدیریت جهادی در مناطق سیل‌زده