«عادل آذر» دار فانی را وداع گفت


عادل آذر، مشاور رئیس‌جمهور و رئیس‌مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی وابسته به نهاد ریاست جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم دچار عارضه قلبی شد و دارفانی را وداع گفت.
عادل آذر دانش‌آموخته کارشناسی مدیریت صنعتی از دانشگاه علامه طباطبایی، کارشناسی ارشد مدیریت از دانشگاه تربیت مدرس و دکترای مدیریت از دانشگاه تهران بود. وی همچنین عضو گروه مدیریت سیستم‌ها در دانشگاه امام صادق‌(ع) و استاد دانشگاه تربیت مدرس بود.
آذر در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده دهلران در مجلس حضور داشت. وی در فاصله سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵ هم ریاست مرکز آمار ایران را بر عهده


داشت.
وی از ۳۰ تیر ۱۳۹۵ تا یک مرداد ۱۳۹۹ رئیس‌دیوان محاسبات کشور بود؛ جایی که مسئولیت حساب‌کشی از بودجه دولت را دارد.
به گزارش مهر، مروری بر اظهارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر علت انتخاب عادل آذر برای تکیه بر صندلی ریاست دیوان محاسبات کشور نشان می‌دهد که آنان رویکرد و اقدامات تخصصی و ضد فساد «عادل آذر»، سلامت و پاکدستی وی، جناحی عمل نکردن، دارای تجربه کافی بودن، داشتن روحیه مبارزه با فساد، طرفدار شفافیت بودن و دارا بودن سوابق علمی و عملی را دلایل کافی برای این انتخاب عنوان کردند.
شهریور ۱۴۰۰ بود که حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی با صدور حکمی، «عادل آذر» را به سمت مشاور رئیس‌جمهور و رئیس‌مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی منصوب کرد.
حساب‌کشی از دولتِ روحانی
۲۶ فروردین ۱۳۹۹ بود که عادل آذر در قامت رئیس‌دیوان محاسبات کشور در صحن علنی مجلس حضور یافت و گزارشی از رسیدگی به حساب و کتاب بودجه ۹۷ به نمایندگان ارائه کرد و از تخلفات در عملکرد ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی پرده برداشت.
وی گفت: بر اساس رسیدگی‌ها اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که ارز ۴۲۰۰ تومانی را گرفته اما وارداتی نداشته‌اند. مطابق بررسی‌های به عمل آمده در سال ۹۷ بابت واردات کالاها و خدمات اساسی و غیر اساسی معادل ۳۱ میلیارد و ۴۱۶ میلیون دلار ارز به نرخ دولتی تأمین شده که طبق بررسی‌های دیوان تا تاریخ ۱۲/ ۹/ ۹۸ تعداد ۹۶۵۸ ردیف تأمین اعتبار ثبت سفارش توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مجموعاً بالغ بر چهار میلیارد و ۸۲۱ میلیون دلار علی رغم دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات نداشتند.
عادل آذر در بخشی از اظهاراتش درباره حسابرسی عملکرد مربوط به حقوق و مزایای مدیران و کارکنان دولت، گفت: سقف کامل پرداختی مدیران ۲۳ میلیون و ۵۸۳ هزار تومان است، اما خالص دریافتی ۲۴۱ نفر از مدیران بیشتر از سقف تعیین شده بوده که در مجموع ۱۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان اضافه پرداختی داشتند. بالاترین میزان حقوق توسط احدی از مدیران بالغ بر ۵۳ میلیون تومان بوده که دیوان محاسبات در حال رسیدگی است؛ کما اینکه تاکنون ۳۶۰ پرونده مربوط به وضعیت حقوق پرداختی دستگاه اجرایی به ارزش ۱,۷۰۰ میلیارد تومان به دادسرا ارسال شده است و با اقدامات پیشگیرانه دیوان محاسبات ۲۹ میلیارد تومان به حساب خزانه‌داری کل کشور برگشت داده شده است.
ارز 4200 تومانی
البته رئیس‌وقت دیوان محاسبات تاکید کرده بود که این گزارش با هماهنگی ریاست مجلس به سران سه قوه ارسال شده و رئیس‌قوه قضائیه نیز دستور بررسی داده تا تک تک موارد مورد رسیدگی قرار گیرد و در صورت لزوم حکم قضائی داده شود تا مبالغ برگردد. رئیس‌جمهور هم دستور محکم روی این گزارش داده و به رئیس‌کل بانک مرکزی تاکید کرده تا ریال آخر را پیگیری و وصول کند. با وجود این، حسن روحانی در آن مقطع زیر بار این گزارش نظارتی نرفت و در یکی از جلسات هیئت دولت، گفت: دولت از نظارت ناراحت نمی‌شود. البته نظارت برای همه دستگاه‌های استفاده‌کننده از بودجه باید عام باشد و خودی و غیرخودی نداریم.
عادل آذر در واکنش به اظهارات دولتمردان به گزارش تفریغ بودجه ۹۷ بیانیه‌ای صادر کرد که در آن آمده بود: روحانی بر اساس اطلاعات نادرست ارائه شده به وی، مطالبی در نقد و رد محتوای گزارش دیوان محاسبات در بخش حسابرسی عملکرد ارز تخصیصی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی و غیراساسی بیان کرد و به دنبال آن برخی از اعضای کابینه و به ویژه مسئولان بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه نیز با انتشار اخبار و بیانیه‌های بی‌بنیان، به تشویش اذهان عمومی پرداختند. کارنامه عادل آذر نشان‌دهنده آن است که وی فردی شفاف و ضدفساد بود و اقدامات مثبت و درخشان وی در دستگاه‌های مختلف به ویژه دیوان محاسبات فراموش نخواهد شد، به گونه‌ای که آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در پیامی ضمن تسلیت درگذشت عادل آذر، نوشت: این استاد دانشگاه و مدیر پرتلاش و توانمند، در جایگاه‌های مختلف خدمتگزاری از جمله نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی، ریاست دیوان محاسبات کشور و مرکز آمار ایران و در این دولت به عنوان مشاور رئیس‌جمهور و رئیس‌مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی با انجام فعالیت‌های ارزنده، نام و یادی نیک از خود باقی گذاشت.
سایر اخبار این روزنامه
تسلیت رهبر انقلاب به مصیبت‎دیدگان سیل‎های اخیر و تشکر از حضور سریع مسئولان و تلاش گروه‌های امدادی اشتباه نکنید! در اوکراین، آمریکا با روسیه می‌جنگد نمایش قدرت علیه فتنه در بغداد حکیم: حشدالشعبی افتخار ملی است تنها راه پیش‌روی سوریه آزاد‌سازی نظامی(یادداشت روز) آن سگ بي‌گناه آمريكايي!(نکته) اخبار ویژه حضور رئیس‌جمهور در منطقه سیل‌زده فیروزکوه و دیدار چهره به چهره با مردم عصبانیت جریان اشرافی از مدیریت جهادی در مناطق سیل‌زده نخست‌وزیر اسپانیا: کراوات نزنید تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود! بازداشت تبعه سوئدی به اتهام جاسوسی توسط وزارت اطلاعات عصبانیت جریان اشرافی از مدیریت جهادی در مناطق سیل‌زده «عادل آذر» دار فانی را وداع گفت سید حسن نصرالله: مقاومت اسلامی قابل تفکیک از کربلا و عاشورا و زینب (س) نیست شهادت 2 مرزبان در سلماس حین مأموریت عصبانیت جریان اشرافی از مدیریت جهادی در مناطق سیل‌زده عصبانیت جریان اشرافی از مدیریت جهادی در مناطق سیل‌زده