اخبار کوتاه


قدردانی رهبری از حضور مسئولان
در مناطق سیل زده
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن عرض تسلیت به مصیبت‌دیدگان سیل‌های اخیر خواستار اجرای تدابیر لازم برای ترمیم آسیب‌های سیل شدند.به گزارش تجارت، در پی حادثه خسارت‌بار سیل در بسیاری از نقاط کشور، رهبر انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت به مصیبت‌دیدگان، از حضور سریع مسئولان و تلاش گروههای امدادی برای کمک به سیل‌زدگان تشکر کردند و ادامه این اقدامات و تلاش‌ها را خواستار شدند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:



بسم الله الرحمن الرحیم
حادثه‌ی مهیب و خسارتبار سیل در بسیاری از نقاط کشور، جمعی از مردم عزیزمان را دچار آسیبهای جانی و مالی و عاطفی کرده است. اینجانب با ابراز همدردی عمیق با همه‌ی آن عزیزان به مصیبت‌دیدگان این حادثه تسلیت عرض می‌کنم و از مسئولان محترم کشور تدابیر لازم را برای ترمیم آسیبها مطالبه می‌نمایم. لازم می‌دانم از حضور سریع مسئولان در مناطق سیل‌زده و نیز از تلاش گروههای امدادی مردمی یا موظف برای کمک به سیل‌زدگان تشکر کنم. ادامه‌ی این اقدامات خداپسند و تلاش مستمر برای کاهش آثار این حوادث دردناک وظیفه‌ی همه ی ما است. توفیقات همگان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.

آیین بزرگداشت دکتر عادل آذر
در دهلران برگزار شد
آیین بزرگداشت درگذشت مرحوم دکتر عادل آذر رئیس سابق مرکز آمار و دیوان محاسبات کشور در دهلران برگزار شد. به گزارش مهر، صبح دیروز این آیین با حضور حجت الاسلام موسوی امام جمعه و صادقی فرماندار ویژه شهرستان دهلران، اقشار مختلف مردم، مسئولان، دانشگاهیان، فرماندهان و پرسنل نظامی و انتظامی در مسجد جامع دهلران برگزار شد.امام جمعه دهلران در این آیین با تسلیت درگذشت دکتر آذر به مردم ایران، استان ایلام و به ویژه شهرستان دهلران گفت: مرحوم آذر از رزمندگان دوران دفاع مقدس و چهره‌های شناخته شده‌ای کشور و دارای تالیفات مؤثری بودند و امروز مردم عزادار این دانشمند هستند.
حجت الاسلام سید محسن موسوی افزود: مرحوم آذر در منطقه محرومی تحصیلات خود را ادامه داد و از چهره‌های ماندگار علمی کشور شد.فرماندار ویژه دهلران هم با تسلیت درگذشت دکتر آذر به مردم ایران اسلامی، استان ایلام و همشهریان دهلرانی یادآور شد: مرحوم آذر در مسوولیت‌های مختلفی چون نماینده مجلس، رئیس مرکز آمار ایران و رئیس دیوان محاسبات و مشاور رئیس جمهور به کشور خدمت کرد.لطیف صادقی با تقدیر از ابراز محبت شخصیت‌های ملی و کشوری و استانی تاکید کرد: اطلاع رسانی در خصوص تشییع و تدفین دکتر آذر در زادگاهش دهلران توسط ستاد بزرگداشت آن مرحوم به مردم انجام خواهد شد.

یک تبعه‌ی سوئد به اتهام
جاسوسی بازداشت شد
وزارت اطلاعات اعلام کرد که سربازان گمنام امام زمان(عج)، یک تبعه‌ی کشور پادشاهی سوئد را به اتهام جاسوسی، شناسایی و بازداشت کردند. متن اطلاعیه وزارت اطلاعات به این شرح است :سربازان گمنام امام زمان( عج)، یک تبعه‌ی کشور پادشاهی سوئد را به اتهام جاسوسی، شناسایی و بازداشت کردند.
متهم سوئدی که در سفرهای چندگانه‌ی پیشین به ایران، به‌دلیل برخی رفتارها و ارتباطات مشکوک، در لیست مظنونین واحد ضدجاسوسی وزارت اطلاعات قرار گرفته بود، همیشه از لحظه‌ی ورود به کشور، کلیه تحرکات، ارتباطات، سفرهایش به شهرهای مختلف کشور (که کلاً خارج از مقاصد و رویه‌های گردشگری انجام می‌شدند) تا هنگام خروج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران، دقیقاً تحت نظر مأمورین زبده‌ی ضدجاسوسی این وزارت‌خانه قرار می‌گرفت. یافته‌های ساختار ضدجاسوسی وزارت این بود که متهم سوئدی در همه سفرهای قبلی، با رعایت اصول حرف‌‌ای ارتباطی، حفاظتی و پنهان‌کاری، با تعدادی از عناصر مظنون اروپایی و غیراروپایی که در ایران تحت نظر قرار داشتند؛ ارتباط برقرار می‌کرد. متهم مورد بحث، چند ماه پیش و درپی دستگیری یک جاسوس دیگر اروپایی، با مأموریت کسب اطلاع از چگونگی افشای هویت آن جاسوس و نوع و میزان اطلاعاتی که به تور اطلاعاتی این وزارت‌خانه افتاده بود، مجدداً وارد کشور شد.

حضور ناوهای جنگی
ایران در رژه نیروی دریایی روسیه
منابع خبری از مشارکت ناوهای رزمی ایران در رژه باشکوه نیروی دریایی روسیه در دریای خزر خبر دادند. به گزارش فارس، نیروی دریایی ایران قصد دارد برای نخستین بار در رژه دریایی ویژه «روز نیروی دریایی روسیه» که روز جمعه در منطقه «کاسپیسک» «داغستان» برگزار می‌شود، شرکت کند.به گزارش وبگاه «بیگ اژیا» امسال ناوهای نیروی دریایی ایران و جمهوری آذربایجان برای اولین بار در این رژه شرکت خواهند کرد.ناخدا یکم «سرگئی راکاوسکاس» معاون فرماندهی ناو گروه خزر روسیه گفت، نکته مهم امسال، مشارکت ناوهای نیروی دریایی جمهوری آذربایجان و ایران خواهد بود که برای اولین بار پس از سالیان متمادی با عنوان بخشی از جشن مشترک روز نیروی دریایی در این رژه حاضرند.به گفته وی، امسال ۲۶ ناو و قایق جنگی، ۱۵ شناور پشتیبانی، بیش از ۹۰۰ پرسنل و همچنین چهار فروند هواپیما در این رژه شرکت خواهند کرد.