اجبار خدمات پس از فروش برای لوازم خانگی


گروه صنعت و تجارت: تا پیش از این خدمات پس از فروش در حوزه لوازم خانگی اختیاری بوده است، اما حالا آنطور که اسماعیل امینی، معاون دفتر ارزیابی کیفیت کالا و خدمات سازمان ملی استاندارد کشور اعلام کرده است که قرار است تا ارائه خدمات پس از فروش لوازم خانگی، اجباری شود. موضوع اجباری شدن خدمات پس از فروش لوازم خانگی در نهایت قرار است تا پس از مطرح شدن در شورای عالی استاندارد کشور، ابلاغ شود. پیش از این و طبق برنامه ریزی صورت گرفته از سوی سازمان ملی استاندارد، طرح پایلوت نرخ کیفیت در ۱۱ استان کشور اجرایی شده است. این موضوع یکی دیگر از مسائلی است که معاون سازمان ملی استاندارد در مورد نرخ کیفیت کالا و خدمات مطرح کرده است.
در چند سال گذشته با خروج برندهای خارجی از کشور تحت تاثیر تحریم‌ها، تولیدکنندگان داخلی با انجام تبلیغات گسترده سعی در جایگزینی این برندها و به دست گرفتن سهم بیشتری از بازار داشتند. در این میان ثبت‌سفارش زیادی از مواد اولیه، اجزا و قطعات مورد نیاز به امید فروش بیشتر در بازار انجام شد، اما در ادامه بازار رکود سنگینی را تجربه کرد که تا امروز نیز ادامه یافته است. در شرایط کنونی تولیدکنندگان باید هزینه بازپرداخت تسهیلات و سرمایه در گردش دریافتی خود را بپردازند، همچنین هزینه زیادی صرف ثبت‌سفارش اجزا، قطعات و مواد اولیه تولید کردند و بر این اساس در شرایطی نیستند که بتوانند ثبت سفارش های جدیدی داشته باشند. امروز تولیدکننده برای اینکه آسیب خود را از بازار راکد فعلی جبران کند، باید بتواند حجم تولید را به تدریج کاهش دهد و این مساله در میان مدت به تولید و توزیع آسیب خواهد زد و زمینه را برای تعدیل نیرو فراهم خواهد کرد. در شرایط فعلی نیاز است تا با همراهی وزارت صنعت، معدن و تجارت و از مجاری ارکان بازار سرمایه، تولیدکنندگان بتوانند سرمایه در گردش خود را تقویت کنند. حجم صادرات لوازم‌خانگی ایران به‌طور متوسط سالیانه ۳۰۰ میلیون دلار است و به منظور ارتقای صادراتی باید ضمن عادی شدن روابط تجاری، مناسبات بنکی نیز عادی شود تا تولیدکنندگان با سهولت بیشتری به مبادله کالا پرداخته و پول شان را دریافت کنند. در این میان کارشناسان اقتصادی معتقدند که افزایش درآمدهای سرانه مردم در بلندمدت و ارتقای قدرت خریدشان به عنوان راهکار حل مساله رکود بازار لوازم خانگی باید مورد توجه قرار بگیرد. در حال حاضر بررسی گزارش ها نشان می دهد که بین ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزش بازار لوازم خانگی کشور کالای قاچاق باشد. با توجه به تولید لوازم خانگی بیش از میزان نیاز کشور، صادرات این محصولات و برقراری روابط حسنه تجاری به ویژه با کشورهای منطقه و همسایگان باید به عنوان راهکار در دستور کار قرار بگیرد.

اجباری شدن خدمات پس از فروش لوازم خانگی
معاون دفتر ارزیابی کیفیت کالا و خدمات سازمان ملی استاندارد گفت: خدمات پس از فروش در لوزام خانگی اختیاری بود از این رو پس از مطرح شدن در شورای عالی استاندارد، اجباری شدن این مولفه ابلاغ خواهد شد. اسماعیل امینی در گفتگو با مهر در مورد نرخ کیفیت کالا و خدمات، اظهار کرد: ابتدا طرح پایلوت نرخ کیفیت را در ۱۱ استان کشور انجام دادیم. سازمان ملی استاندارد در فاز مطالعاتی این طرح وارد شد و بر اساس رضایت مشتری و سنجش این رضایت جهت تبدیل شدن به شاخص کلان اقتصاد کشور، پیش رفتیم. این مقام مسئول در سازمان ملی استاندارد افزود: در سازمان ملی استاندارد، زنجیره‌ای تحت عنوان زنجیره تأمین استانداردسازی که این زنجیره ۵ حلقه دارد. حلقه اول کنترل مواد اولیه خط تولید، حلقه دوم کنترل فرایند تولید، حلقه سوم بازار (اجرای طرح طاها از طریق خرید نمونه از بازار)، حلقه چهارم خدمات پس از فروش و حلقه پنجم نظرسنجی از مردم در مورد کیفیت کالاهاست. در طرح پایلوت نرخ کیفیت، حلقه پنجم را رصد می‌کردیم که در حال حاضر حلقه‌های قبلی را هم رصد می‌کنیم. معاون دفتر ارزیابی کیفیت کالا و خدمات سازمان ملی استاندارد ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ این طرح را در ۳۱ استان به مرحله اجرا درآوردیم، در فرودین ماه کارهای پرسشگری انجام شد و اخیراً هم در حال تجزیه و تحلیل هستیم که نتایج آن منتشر خواهد شد. امینی تصریح کرد: طی یک فراخوان پژوهشی از تمام دانشگاه‌های کشور خواستیم که با توجه به این زنجیره تأمین استانداردسازی به ما مدلی را بدهند که هر ۵ حلقه را همزمان و در طول همدیگر بررسی کنیم. در این صورت نرخ کیفیت زنجیره تأمین استانداردسازی را به صورت ویژه اعلام خواهیم کرد. وی در مورد خدمات پس از فروش، اظهار کرد: خدمات پس از فروش یکی از حلقه‌های مفقوده استانداردسازی است که تاکنون به آن پرداخته نشده بود؛ از این رو اخیراً خدمات پس از فروش خودرو الزامی شد و با برنامه ریزی های صورت گرفته خدمات پس از فروش لوازم خانگی نیز الزامی خواهد شد. پیش از این خدمات پس از فروش در این دو بخش به صورت اختیاری بود. معاون دفتر ارزیابی کیفیت کالا و خدمات سازمان ملی استاندارد گفت: چک لیست‌ها و استانداردهای خدمات پس از فروش لوازم خانگی را در مرحله بازرسی داریم و پس از مطرح شدن در جلسه بعدی شورای عالی استاندارد، این مؤلفه طی سال جاری اجباری و ابلاغ خواهد شد.