چرایی بالا بودن تلفات سیل تابستانی


گروه اجتماعی:رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خواستار توجه بیشتر مردم به هشدارها و توصیه‌های مدیریت بحران و ایمنی شد.
محمد حسن نامی درباره سیل‌هایی اخیر در نقاط مختلف کشور از استهبان تا امام‌زاده داوود و فیروزکوه و ... گفت: به‌طورکلی سه توده آب‌وهوایی یکی از شمال اقیانوس هند، دیگری از دریای مدیترانه و سومی از شمال سیبری کشور ما را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. در مواقعی که این سه توده همزمان با هم رخ می‌دهد ما بارندگی بیشتری خواهیم داشت. از طرفی دیگر نیز با توجه به تاثیرات تغیرات اقلیمی و تغییر جغرافیای زمین باید منتظر تغییرات این‌چنینی در بارش‌ها و ... هم باشیم.
وی با اشاره به سیل استهبان در شرق استان فارس، گفت: در استهبان یک حوضه آبریز به نام پهناب داریم که نزولات آسمانی که طی ۲۸ دقیقه در این محدوده بارید اما شدت آن به اندازه‌ای بود که منجر به وقوع سیل شد. در آنجا حوضه آبریز دو سد چشمه عاشق و رودبال قرار دارد و خوب است مردم بدانند که اتفاقا بیشترین حجم آب پس از این بارندگی‌ها به سمت چشمه عاشق رفت، اما رودبال خسارت بیشتری داشت و آن سیل در آنجا رخ داد. دلیلش هم این بود که آنجا یک دره واقع شده و مردم برای تفریح به حاشیه رودخانه رفته بودند.
نامی ادامه داد: از حوضه آبریز تا ابتدای دره ۳۷ کیلومتر فاصله وجود داشته است اما شیب زیادی آنجا بود و به همین دلیل سرعت آب بالا بود. هنگام وقوع سیل حدود ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ نفر در محل بودند که خوشبختانه با هشدار به موقع مردم محلی افراد زیادی نجات پیدا کردند. پس از آن در همان ساعت‌های اولیه مردم منطقه و نیروهای بسیج و سپاه و هلال احمر تعدادی را از داخل آب نجات دادند. متاسفانه ۲۲ نفر شامل ۱۱ خانم، هفت کودک و چهار مرد هم جان خود را از دست دادند که اجساد آنان طی مدت دو روز کشف شد. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه آب ناشی از این سیل در نهایت به پشت سدهای رودبال و چشمه عاشق رفت و ذخیره شد،گفت: اما تلفات این سیل برای ما جای تاسف دارد. ما باید فرهنگ با خودرو رودخانه رفتن را در برخی از افراد تغییر بدهیم. در رودخانه‌های کرج، لار، لتیان و ... هم چنین مواردی را می‌بینیم که هرجا که امکان ورود خودرو باشد یک عده با خودرو به کنار رودخانه می‌روند. همچنین مردم باید هشدارها را جدی بگیرند و باور کنند که ممکن است بحرانی رخ دهد.



نامی با بیان اینکه مسئولیت رودخانه‌ها در شهرها با شهرداری و در بیرون از شهرها با وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست است، گفت: البته وزارت نیرو مسئولیت اصلی را در رودخانه‌های خارج از شهر برعهده دارد. وی یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان مدیریت بحران کشور را پیشگیری دانست و گفـت: پس از پیشگیری، آمادگی و پاسخ و پس از آن هم بازسازی و بازتوانی جزو وظایف این سازمان است. نامی درباره اینکه آیا هشدارها برای وقوع سیل کافی بوده یا خیر گفت: در همین سیلی که در نقاط مختلف کشور از جمله تهران رخ داد، به اندازه کافی درباره احتمال وقوع سیل با هدف پیشگیری از خسارات گفته شد و ملت ایران حتما در جریان هستند که به عنوان مثال تا دوشنبه آینده شرایط بارندگی در کشور چیست و چگونه خواهد بود. ما بارها از مردم خواستیم که در مسیر رودخانه و کنار رودخانه و حتی ویلاها و خانه‌های حاشیه رودها حضور نداشته باشند، اما باز هم وقتی باران گرفت رفتیم و دیدیم که یک عده در ویلاها حضور دارند. ویلاهایی که در مجاورت رودخانه قرار داشتند.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره تجاوز به حریم رودخانه‌ها نیز گفت: حریم رودخانه‌ها از آکس رودخانه تا حدود ۱۵۰ متر به اطراف را شامل می‌شود. اما در مواردی می‌بینیم که قبلا ساخت و سازی انجام شده است. در این دوره شاهد فعالیت خوب قوه قضاییه در این خصوص هستیم.