طرح ملی نذر آب امسال در 100 روستای کشور اجرا می‌شود

شهروندآنلاین- مرضیه موسوی:اولین پروژه ملی نذر آب، گرچه با بهانه تامین آب در روستاهای درگیر تنش‌های آبی آغاز شد، اما پای بسیاری از خدمات را هم به این روستاها باز کرد؛ کاروان‌های سلامت، گروه‌های جهادی، تیم‌های سحر، خیران مدرسه‌ساز و … تنها گوشه‌ای از این خدمات بود. ۲۸۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان ارزش ریالی تمامی خدمات ارائه شده در طرح ملی نذر آب در سال گذشته بود. این طرح در سال گذشته در 15 شهرستان کم‌آب کشور اجرا شد. «وحید سلیمی»، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «نذر آب 5، به زودی در شهرستان‌های درگیر تنش‌های آبی آغاز می‌شود. با توجه به گسترش مشکلات آبی، امسال تنها به استان‌های جنوبی بسنده نکرده‌ایم و روستاهای هدف در تمام مناطق دارای مشکلات انتخاب شده‌اند.»

با این حال شیوع گسترده خشکسالی در استان‌های جنوبی کشور، باعث شده تا پروژه نذر آب امسال با نگاه ویژه‌ای به 4 استان اجرایی شود. سلیمی می‌گوید: «امسال تمام استان‌های کشور در طرح ملی نذر آب مشارکت دارند. از طرفی تمرکز و توجه ویژه‌ای بر 4 استان سیستان‌وبلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی و هرمزگان داریم. باید اشاره کنم مشکلاتی که خشکسالی و تغییرات اقلیمی امسال به وجود آورده باعث شده تا حتی برخی روستاهای تحت تاثیر در استان گیلان و مازندران هم به عنوان روستای هدف انتخاب شوند.»

 

استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی

امسال برای هر استان، 3 شهرستان منتخب تعیین شده تا فعالیت‌های داوطلبانه خود را در آن انجام دهند. اعزام کاروان‌های سلامت، توزیع بسته‌های معیشتی و حمایتی و تامین آب شرب  پایدار از اقداماتی است که امسال هم در نذر آب 5 دنبال خواهد شد. رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «امسال هم با هدف تامین آب پایدار در روستاهای درگیر تنش آبی، از متخصصان و کارشناسان در این زمینه کمک می‌گیریم. احیای قنات‌ها،‌ لوله‌کشی آب و … ازجمله این پروژه‌ها هستند.»

نذر آب امسال به دنبال استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی برای حل تنش‌های آبی در کشور است؛ برنامه‌ای که فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ هم پیش از این قولش را به جمعیت هلال‌احمر ایران داده بود. سلیمی در این باره می‌گوید: «مطالعات ما برای کمک گرفتن از جمعیت‌های ملی دیگر آغاز شده. در تلاش هستیم تا اگر مطالعات و بررسی‌ها به زودی به پایان برسد، امسال از جمعیت‌های ملی دیگر در طرح نذر آب استفاده کنیم. بهره‌گیری از تکنولوژی مدرن برای سالم‌سازی آب شرب، احصای آب، تامین آب‌شیرین‌کن و … ازجمله کمک‌هایی است که می‌توان در این عرصه از آن نام برد.»

نذر آب 5 تا مهرماه امسال ادامه خواهد داشت تا در سال‌هایی که با تغییرات اقلیمی گسترده روبه‌رو هستیم، ساکنان روستاهای محروم متاثر از این تغییرات، از خدمات موردنیاز خود بهره‌مند شوند.