وداع با مدیر اخلاق مدار

گروه سیاسی / پیکر مرحوم عادل آذر مشاور رئیس ‌جمهور و رئیس مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی با حضور جمعی از مقامات کشوری و لشکری و دانشگاهیان در دانشگاه تربیت مدرس تشییع شد.
به گزارش ایرنا، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران،  فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تربیت مدرس، جمعی از نمایندگان فعلی و ادوار مجلس و دیگر مقامات کشوری و لشکری در مراسم وداع و تشییع پیکر عادل آذر عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس و مشاور رئیس جمهور شرکت داشتند.
 میراث علمی مرحوم آذر
رئیس دانشگاه تربیت مدرس در این مراسم در سخنانی اظهار داشت: دکتر عادل آذر در دوران زندگی خود منشأ خیر و برکات علمی و اجرایی بود که از جمله آنها می‌‌توان به تدوین و تألیف بیش از ۵۰ کتاب تخصصی، بیش از ۳۵۴ مقاله علمی در مجلات داخلی، ۱۰۳ مقاله در مجلات بین‌المللی و ‌۹۷ مقاله علمی در همایش‌های داخلی و خارجی اشاره کرد. دانشجو ادامه داد: دکتر عادل آذر همچنین در ارتباط با صنعت و جامعه کاربردی عملکرد ارزنده و مؤثری داشت و بیش از ۴۷ تحقیق کاربردی مؤثر را به ثمر رساندند.


وی یادآور شد: ریاست دیوان محاسبات،‌ ریاست مرکز آمار ایران، ‌نماینده مجلس شورای اسلامی، ریاست دانشکده،‌ عضویت در شوراهای متعدد تخصصی و در دولت جدید نیز به عنوان مشاور رئیس جمهور و رئیس مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی از جمله برخی سوابق ارزنده این استاد فرهیخته بوده است.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: عادل آذر از جانبازان دفاع مقدس و از دوستداران و پیروان ولایت و عاشقان امام حسین‌(ع) و انسانی خوش اخلاق، ‌منظم،‌ مدیری مدبر و دانشمند و استادی فرهیخته و محبوب بود. دانشجو، فقدان این بزرگمرد را برای جامعه فرهیخته دانشگاه تربیت مدرس و کشور ضایعه بزرگی عنوان کرد و درگذشت ناباورانه وی را به جامعه علمی و دانشگاهی کشور بویژه به خانواده معظم و داغدار ایشان تسلیت گفت.
 دانشگاه تربیت مدرس یکی از استادان فرهیخته خود را از دست داد
در ادامه خداداد حسینی رئیس دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس در سخنانی با بیان ویژگی‌های علمی و اخلاقی دکتر آذر تصریح کرد: دوست و برادر ارجمند عادل آذر استادی دانا و توانا و مصداق واقعی عالم اهل عمل و سرمایه بزرگی برای جامعه علمی و نظام اجرایی کشور بود.
وی افزود: این استاد دانشگاه مرد میدان و عمل و علم و در دوران جنگ تحمیلی به عنوان رزمنده‌ای مجاهد و ایثارگر، در سنگر علم و دانش به عنوان فردی فاضل، دانشمند و با اخلاقی نیکو و در حوزه مدیریتی و اجرا نیز مدیری مدبر و توانمند بود و همواره برای عزت و سربلندی کشور دغدغه داشت و تلاش می‌‌کرد.
رئیس دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: عادل آذر دارای انبوهی تجربه، ‌خردورزی،‌ دینداری، شاگرد پروری و خیرخواهی به دیگران بود. جامعه علمی و دانشگاه تربیت مدرس یکی از استادان بزرگ و فرهیخته خود را از دست داد و صد حیف و افسوس که این استاد بزرگ در اوج شکوفایی و ثمردهی، جامعه علمی و مدیریت کشور را با فقدان خود عزادار کرد.
 مرحوم آذر مصداق عالم به علم نافع بود
در ادامه حجت‌الاسلام سعدی عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس دانشگاه امام صادق، دکتر آذر را مصداق عالم به علم نافع توصیف کرد و گفت: ایشان معلمی زبردست، دانشجوپرور و استادپرور بود و مصداق عالم به علم نافع هم نسبت به حل مسائل اجتماعی و هم نسبت به تربیت و ‌آموزش نسل جدید بود. سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران هم در مراسم تشییع در سخنانی ضمن عرض تسلیت به جامعه دانشگاهی و خانواده آن مرحوم، این روز را برای جامعه بویژه جامعه علم مدیریت غمبار توصیف کرد و گفت: با درگذشت این استاد فرهیخته، شاهد ضربه بزرگی در علم مدیریت هستیم و امیدواریم شاگردان استاد این خلأ را پرکنند.
 سیاستمدار با اخلاق
وی اظهار داشت: نزدیک سه دهه در کسوت‌های مختلف از شاگردی تا همکاری دانشگاهی و همکار سازمانی با ایشان افتخار آشنایی داشتم. دکتر عادل آذر استادی خبره و عاشق معلمی بودند و این عشق در تک‌تک دانشجویان ایشان قابل توصیف است.مقیمی تأکید کرد: ایشان در علم سیاست سبکی ارائه و نشان دادند که می‌توان با اخلاق نیز سیاستمدار موفقی بود.رئیس دانشگاه تهران ابراز امیدواری کرد که همه ما بتوانیم منش، رفتار، سعه صدر، اخلاق‌مداری و سلوک علمی و اجرایی ایشان را پیاده کنیم.
 خاکسپاری در زادگاه
در این مراسم حجت‌الاسلام ساداتی نژاد مسئول نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس بر پیکر عادل آذر نماز اقامه کرد. قرار است پیکر مرحوم عادل آذر در شهر دهلران زادگاه وی به خاک سپرده شود.
دکتر عادل آذر متولد ۱۳۴۵ دهلران، دانش‌آموخته دکترای مدیریت از دانشگاه تهران و عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس بود که نمایندگی مجلس شورای اسلامی، ریاست مرکز آمار ایران و ریاست دیوان محاسبات کشور در کارنامه اجرایی و مدیریتی وی می‌درخشد. مرحوم عادل آذر در شهریورماه ۱۴۰۰ با حکم آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس ‌جمهور، به سمت مشاور رئیس‌ جمهور و رئیس مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی منصوب شد.
وی روز جمعه پس از انجام جراحی در ناحیه کمر، به هنگام ریکاوری بر اثر عارضه قلبی دارفانی را وداع گفت.