19 میلیون هکتار آبخیزداری در 3 سال

گروه سیاسی/ پیگیری دولتمردان برای بهبود وضع آسیب دیدگان از سیل همچنان ادامه دارد. در تازه‌ترین اقدام از این دست، معاون اول رئیس جمهور در گفت‌و‌گوی تلفنی با استاندار یزد آخرین وضعیت بارش‌های سیل آسای اخیر در این استان را مورد ارزیابی قرار داد و بر ضرورت اطلاع‌رسانی بموقع به مردم و آماده باش همه دستگاه‌ها و تیم‌های امدادی تا پایان زمان بحران تأکید کرد.
حفاظت از میراث تاریخی یزد
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس جمهور، محمد مخبر روز گذشته در تماس تلفنی با مهران فاطمی استاندار یزد، ضمن تأکید بر آماده باش همه دستگاه‌ها و تیم‌های امدادی تا پایان زمان بحران، دستور داد به وضعیت مردم، مصدومان و ابنیه آسیب دیده در اسرع وقت رسیدگی شود. معاون اول رئیس جمهور همچنین حفاظت از میراث تاریخی یزد به عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای گردشگری ایران در برابر تخریب ناشی از سیلاب را موضوعی مهم خواند و از استاندار یزد خواست با همکاری وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری وصنایع دستی و سایر دستگاه‌های مرتبط، تمام تلاش خود را برای حفاظت از این میراث تاریخی به کار ببندد.یزد از جمله استان‌هایی است که خسارت‌های قابل توجهی از سیل اخیر متحمل شده و غیر از شهرها و روستاهای این استان، بخش عمده‌ای از بافت تاریخی یزد  دچار آسیب شده است.
لایحه قانون آبخیزداری تهیه می‌شود


همان‌طور که اشاره شد، دولت تنها به اقدامات پسینی یا کارهای پس از بحران قناعت نکرده است، بلکه برای مقابله با سیلاب‌هایی از این دست، به راه‌هایی برای پیشگیری اندیشیده است. در این راستا، دولت تهیه لایحه قانون آبخیزداری را در دستور کار قرار داد. در این زمینه، در جلسه‌ای که روز گذشته با موضوع آبخیزداری و بررسی سیلاب‌های اخیر در دفتر و به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، با دستور محمد مخبر، وزارت جهاد کشاورزی مکلف شد لایحه قانون آبخیزداری را با قید فوریت تدوین و برای سیر مراحل قانونی و ارسال به مجلس شورای اسلامی به هیأت دولت ارائه کند.
جبران غفلت از آبخیزداری
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه در سال‌های گذشته غفلت اساسی در زمینه آبخیزداری در کشور صورت گرفته است، بر لزوم تمرکز جدی بر این موضوع و جبران کاستی‌ها تأکید و وزارت جهاد کشاورزی را مکلف کرد ظرف دو هفته طرحی جامع با استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود به همراه مدل تأمین مالی و فازبندی شده برای آبخیزداری در کشور تدوین و ارائه کند. وی همچنین با تأکید بر اینکه موضوع آبخیزداری و آبخوان‌داری باید به یک فرایند قانونی و مطالبه عمومی در کشور تبدیل شود، از وزارت جهاد کشاورزی خواست در اسرع وقت قانون آبخیزداری را تدوین تا طی لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی جهت بررسی و تصویب ارائه شود.
در این جلسه معاون اول رئیس جمهور دستور تأمین اعتبار مورد نیاز برای اجرای ۱۹ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری ظرف مدت سه سال را صادر کرد. به گفته وزیر جهاد کشاورزی، ۹۰ میلیون هکتار در انتظار آبخیزداری است که این موضوع به عنوان اولویت اصلی در کاهش خسارات سیل در اولویت اجرایی برنامه‌های دولت قرار گرفته است.