خوش بینی بینی بورل یا ستیز آمریکا مساله این است؟

امین جمشیدزاده- افلاطون هیچ جا آشکارا نمی‌گوید که تحولات تاریخی ممکن است خصلت ادواری داشته باشد؛ او این عقیده را در قطعه ای معروف در رساله سوفسطایی بیان می کند. در آن جا گفته می شود و ارسطو نیز می گوید که چرخه ای تاریخی وجود دارد شامل دوره ای که در آن عشق حاکم است و دوره ای که در آن ستیزه فرمان می‌راند.
افلاطون به نظریه هراکلیتوس اشاره می‌کند که تغییر از هر وضع به وضع مقابل و از هر چیز به ضد آن صورت می‌پذیرد و گفته می‌شود آنکه کوچکتر یا کمتر می‌شود یقینا زمانی در گذشته بزرگتر یا بیشتر بوده است؛ سپس در ادامه سخن به قانون ادواری تحول اشاره می کند که آیا دو فرایند وجود ندارند که همیشه در جریانند، از یک منتهی الیه به نقطه مقابل و دوباره به جای نخست...؟ که بحث به این صورت ادامه می یابد که اگر وجود نداشت همه چیزها در پایان دارای خواص واحد می شدند و دیگر تحولی انجام نمی پذیرفت. چنین به نظر می رسد که گرایش کلی افلاطون به خوش بینی است و ایمان بیشتری به آدمی و عقل انسان در آثارش به چشم می خورد ولی اشاره مستقیمی به رشد و تحول تاریخی بشر وجود ندارد.آیا خوش بینی فارغ از واقعیت به زیان سلامت و تندرستی است؟
ظواهر امر این موضوع را تایید می کند،می گویند مگر نه اینکه اگر بر این باور باشیم که هیچ خطری اعم از فساد دندان تا بیماری قلبی ما را تهدید نمی کند در آن صورت دست به کار رفتارهای سلامت مدار نمی شویم؟
شواهد فراوانی هم حکایت از آن دارد که بیشتر ما مردم درباره سلامت خود خوشبینی دور از واقعیت داریم.


با این همه چنین خوشبینی علیرغم زیان هایش برای سلامت ما مفید هم هست. عادت ها و رفتارهای سلامت مدار از قبیل بستن کمربند رانندگی، ورزش و پرهیز از مصرف مواد زیان آوری از قبیل سیگار و الکل را در نظر آورید، مردمان خوشبین بر خلاف تصور بعضی اهل نظر، به جای دست کم گرفتن این گونه عادتها ممکن است عملا بیش از دیگران چنین عادت هایی را در نظر داشته باشند.
محققان در سال ۱۹۹۶ میلادی دریافتند مردمانی که انتظارات خوشبینانه ای از سلامت و تندرستی خود دارند عملا هم بیشتر از بدبین ها به مطالب و دانستنی های خطرساز توجه دارند تا جایی که برای پرهیز از خطرها دست به پیشگیری از آنها می زنند.
علت خوش بینی این قبیل مردم در همین نکته است که نسبت به مردمان بدبین، رفتارها و عادت های سلامت مدار بیشتری در پیش می‌گیرند؛ امروزه دانشمندان متوجه شده اند که خوش بینی می تواند در ایجاد وضعیت جسمانی منجر به سلامت یا بهبود از بیماری نقش داشته و یا عامل اصلی باشد.
پیش از آنکه خوشبینی فارغ از واقعیت را موجب نادیده ماندن خطرهایی بدانیم که همگان را تهدید می‌کند باید به فواید خوشبینی توجه کنیم خوشبینی موجب شاد زیستن،سلامت بیشتر و احتمال بهبود بیشتر است.در واقع تدابیر حل مساله شامل تعریف مساله، یافتن راه حل های گوناگون، سبک و سنگین کردن راه حل ها به لحاظ سود و زیان آنها،انتخاب و به کار بستن راه حل انتخابی است.
تدابیر حل مساله ممکن است متوجه خود طرفین هم بشود، به این معنا که به عوض تغییر محیط، طرفین احیای برجام در خود تغییری ایجاد کنند؛سطح خواسته ها را تغییر دهد،هدف و محمل خشنودی دیگری در پیش گیرند یا مهارت های تازه ای برای حل مسئله احیای برجام بیاموزند.موفقیت این تدابیر به دامنه تجربیات و خویشتنداری ۱+۴ و بویژه طرف آمریکایی که اکنون توپ در زمین اوست که یک طرفه در۱۸ اردیبهشت ۹۷ با قلدری، افراطی گری و یکجانبه گرایی از برجام خارج شده بستگی دارد.
فرض کنید با گذراندن یک درس فارغ التحصیل می‌شوید اما استاد معتقد است با شرایط کنونی نمره قبولی نمی‌آورید، حال می‌توانید با مشورت استاد برای جبران کمبودها و نارسایی ها تدبیری بیندیشید و دست به کار شوید؛ اما این هم ممکن است که طرفین احیای برجام۱+۴ و طرف آمریکایی فکر کنند دیگر فرصتی برای جبران احیای برجام ندارند و بهتر است این قضیه تا شهریور۱۴۰۱آن هم با انجام پذیرش بسته ویژه اتحادیه اروپا که شخص جوزپ بورل رئیس این اتحادیه آن را در شرایط جنگ روسیه علیه اوکراین که فرسایشی و زمان بر شده پیشنهاد داده انجام شود. این هر دو راه حل، تدابیری برای کنار آمدن با خود مسئله است. کسانی که در چالش ها و موقعیت‌های تنش زا به تدابیر و شیوه های مقابله مسئله مدار دست می زنند، هم در جریان موقعیت تنش زا و هم پس از سپری شدن آن، افسردگی کمتری دارند.