سيل‌زدگان در انتظار دريافت خسارت

كمك‌هاي ستاد  اجرايي  فرمان امام  به سيل‌زدگان
 
گروه اجتماعي| طبق هشدارهايي كه از سوي سازمان هواشناسي و ساير نهادهاي امدادي منتشر شده، امروز آخرين روز فعاليت سامانه جوي «مونسون» در كشور است اگرچه كه هشدارهاي مربوط به ‌شدت بارش‌ها، خطر جاري شدن سيلاب و وقوع سيل همچنان به قوت خود باقي است و مسوولان نهادهاي امدادي از هموطنان در تمام استان‌ها خواسته‌اند كه حداقل تا پايان هفته از صعود به ارتفاعات، تردد در حريم رودخانه‌ها و مسيل‌ها و از تردد غيرضروري در جاده‌هاي استان‌هايي كه هفته گذشته در گير سيل بوده‌اند، خودداري كنند. در هفته‌اي كه گذشت، 20 استان كشور در‌گير بارش‌هاي شديد ناشي از پديده موسمي «مونسون» شدند و متعاقب آن، جاري شدن سيلاب و وقوع سيل در بسياري استان‌ها، تخريب‌هاي شديد در سطح شهرها، جاده‌ها و راه‌هاي مواصلاتي بين استاني و روستايي را به دنبال داشت علاوه بر آنكه آسيب فراواني هم به زير‌ساخت‌ها و تاسيسات زير‌بنايي، سازه‌هاي شهري و روستايي و حتي بخش كشاورزي و دامداري در استان‌هاي سيل‌زده وارد شد. 
طبق قانون، جبران خسارات ناشي از آسيب‌هاي ايجاد شده براي كشاورزان و دامداران، بيكاري كارگران تامين اجتماعي كه به دليل وقوع حوادث طبيعي شغل خود را از دست داده‌اند، شهرونداني كه به دليل آسيب منازل مسكوني خود، بي‌خانمان شده و نيازمند اسكان موقت هستند، بهسازي و نوسازي سازه‌ها و زيرساخت‌هايي تخريب شده يا آسيب‌ديده، برعهده دولت است اگرچه در مواردي همچون بخش كشاورزي و دامداري، در صورت بيمه بودن محصولات و اراضي، بخشي از پرداخت خسارات به عهده شركت‌هاي بيمه خواهد بود و همچنين در مورد بهسازي يا بازسازي منازل مسكوني هم دولت معمولا با اعطاي وام‌هاي كم‌بهره يا بلاعوض، در كمك به ساماندهي شهروندان، شريك مي‌شود. 
طبق تبصره ۲ ماده ۲ قانون بيمه بيكاري، بيمه‌شدگاني كه به علت بروز حوادث قهريه و غيرمترقبه از قبيل سيل، زلزله، جنگ، آتش‌‌سوزي و... بيكار مي‌شوند، بدون نياز به سابقه پرداخت بيمه براي مدت زمان خاص (ولو با داشتن حتي يك ماه سابقه بيمه‌پردازي پيش از وقوع حادثه) مشروط به اينكه در زمره صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بيمه‌شدگان اختياري نباشند، با معرفي واحد كار و ‌امور اجتماعي منطقه محل سكونت خود، از مقرري بيمه بيكاري استفاده خواهند كرد مشروط بر آنكه حداكثر ظرف مدت ۳۰ روز از تاريخ بيكاري، موضوع را به واحد تعاون، كار و رفاه اجتماعي ذي‌ربط اطلاع داده و آمادگي خود را براي اشتغال به كار تخصصي خود يا كار مشابه اعلام كنند. همچنين چنانچه بنگاه‌ اقتصادي كه در اثر سيل دچار خسارت شده، نياز به اصلاح ساختار اعم از بازسازي يا نوسازي داشته باشد، در دوران اصلاح ساختار با تصويب شوراي عالي كار مورد حمايت قرار خواهد گرفت.
رييس سازمان مديريت بحران كشور ديروز در توضيح پرداخت خسارات به سيل‌زدگان گفت كه خسارات به روش‌هاي مختلفي قرار است به آسيب‌ديدگان سيل پرداخت شود. 


محمد‌حسن نامي در گفت‌وگو با ايلنا اعلام كرد: «يك روش اين است كه براي افرادي كه در سيل مسكن خود را از دست داده‌اند، كارشناسان فني بنياد مسكن يا كارشناسان فني مديريت بحران برآورد خسارت كرده و به صورت يك گزارش ارايه دهند و پس از آن خسارت به خسارت‌ديدگان پرداخت خواهد شد. برخي افراد نيز به دليل وقوع سيل منازل خود را از دست داده و نياز به اسكان اضطراري دارند كه براي اين افراد نيز هزينه كرايه منزل پرداخت خواهد شد. همچنين كمك‌هاي بلاعوض اوليه از سوي مديريت بحران ارايه خواهد شد. در صورتي كه راه يا پل يا امثالهم دچار خسارت شده باشد، كارشناسان فني وزارت راه و شهرسازي برآورد خسارت كرده و به سازمان مربوطه ارايه مي‌دهند. چنانچه سيل به مزارع يا زمين‌هاي كشاورزي يا دامپروري خسارت وارد كرده باشد، كارشناسان وزارت جهاد اين خسارات را برآورد كرده و براساس اين برآورد مبلغ خسارت به خسارت‌ديدگان پرداخت خواهد شد.»
طبق اعلام معاون فني و هماهنگي بازسازي و بازتواني سازمان مديريت بحران كشور، ارزيابي‌ها براي تخمين خسارات وارد شده به بخش‌هاي زيرساختي، حوزه كشاورزي، دامداري، باغات و... در حال انجام است و پس از تكميل اعلام خواهد شد علاوه بر آنكه پس از تكميل گزارش‌ها، پيشنهادات براي نحوه جبران خسارات به دولت ارايه مي‌شود تا بخشي از خسارات به شكل مستقيم و بخشي با استفاده از ظرفيت صندوق‌هاي بيمه‌اي و... جبران ‌شود. همچنين مبالغي تحت عنوان وام بلاعوض و همچنين وام‌ها و تسهيلات كم‌بهره ارايه خواهد شد كه جزييات و رقم آن پس از تصويب دولت اعلام مي‌شود. 
رييس بنياد مسكن هم طي روزهاي گذشته اعلام كرد كه ميزان خسارات وارده به واحدهاي مسكوني در جريان سيل روزهاي اخير در حال بررسي است اما با توجه به ادامه بارش‌ها، هنوز آمار قطعي از تخريب و خسارات به واحدهاي مسكوني موجود نيست و در روزهاي آينده ميزان خسارات مشخص مي‌شود.
طبق اعلام معاون بنياد مسكن، نتايج ارزيابي‌هاي اوليه حاكي از آسيب سيل به بيش از ۱۹ هزار واحد مسكوني است در حالي كه اين مقام مسوول تاكيد داشت در روزهاي آينده و پس از پايان سيلاب، شمار واحدهاي مسكوني آسيب‌ديده از سيل اخير افزايش خواهد يافت. 
طبق اعلام مجيد جودي، پيشنهادهاي بنياد مسكن درباره تسهيلات بلاعوض و كم‌بهره سيل پس از تكميل ارزيابي‌ها به هيات دولت ارسال مي‌شود كه شامل وام بلاعوض و تسهيلات ۲۰ ساله ارزان‌قيمت خواهد بود.
ديروز مركز اطلاع‌رساني سازمان مديريت بحران كشور در اعلام آخرين آمار جانباختگان، مصدومان و مفقودين سيل اخير به تفكيك استان‌هاي كشور خبر داد كه تعداد فوتي‌هاي سيلاب در كشور به ۶۹ نفر رسيد در حالي كه همچنان ۴۵ نفر مفقود هستند و ۴۱ نفر هم در جريان جاري شدن سيلاب و وقوع سيل، مصدوم و به مراكز درماني منتقل شدند. طبق اعلام اين مركز كه توسط خبرگزاري ايسنا منتشر شد، وقوع سيل در شامگاه چهارشنبه تا عصر جمعه (5 تا 7 مرداد) كه حدود 20 استان كشور را 
تحت تاثير قرار داد، در استان تهران بيشترين تعداد جانباخته، مفقودي و مصدوم را برجاي گذاشت چنانكه در استان تهران ۳۲ نفر فوتي، ۲۳ مفقود و ۱۵ مصدوم گزارش شد علاوه بر آنكه بيشترين خسارات سيل نيز در فيروزكوه و امامزاده داوود(ع) بوده است. پس از استان تهران، خراسان رضوي، بيشترين فوتي سيل را داشته كه در اين استان هفت تن جان خود را از دست دادند، سه تن مفقود و سه تن مصدوم شدند. پس از تهران و خراسان رضوي، مازندران بيشترين تعداد جانباخته را داشته كه در اين استان 6 فوتي، ۱۲ مفقود و 4 مصدوم گزارش شده است. در استان‌هاي سيستان و بلوچستان، يزد و لرستان نيز در هر كدام، 5 فوتي سيل گزارش شده و تعداد فوتي‌هاي سيل در استان يزد هم به 5 نفر رسيده است. در هر يك از دو استان كرمان و مركزي نيز سه تن جان خود را از دست داده‌اند. 
طبق گزارش ديگري كه مهدي وليپور، رييس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر ارايه داده، از ابتداي مرداد ماه سيل و آبگرفتگي 1086 شهر و روستا در ۲۴ استان كشور را تحت تاثير خود قرار داده كه در حال حاضر عمليات امدادرساني در ۱۵ استان ادامه دارد.
وليپور در اين گزارش گفته كه در جريان وقوع سيل از ابتداي مرداد ماه تا ظهر يكشنبه 9 مرداد ماه، ۶۹ تن كشته شده‌اند، 45 نفر مفقود هستند و 39 نفر هم دچار مصدوميت شده‌اند، ۳۷ هزار و 500 تن دچار خسارات سيل و نيازمند امدادرساني بودند و همچنين، ۲۰ هزار واحد مسكوني هم خسارت ديده‌ كه از اين تعداد ۱۳ هزار واحد نيازمند تعمير و هفت هزار واحد نيز نيازمند بازسازي كامل است.