تنها راه عبور کشور از مشکلات موجود اصلاحات است

«آرمان ملی»- احسان انصاری: جریان اصلاحات چه برنامه‌ای برای عبور از مشکلات موجود کشور دارد؟آیا موانع درونی و بیرونی اجازه می‌دهد جریان اصلاحات برنامه‌های خود را عملی کند؟آیا دولت و جریانی که امروز قدرت را در کشور به دست گرفته‌اند اجازه می‌دهند برنامه‌های جریان اصلاحات اجرایی شود؟ «آرمان‌ملی» برای پاسخ به این سوالات با حجت‌الاسلام حسین انصاری راد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت وگو کرده است. انصاری‌راد معتقد است:«جریان اصلاحات یک جریان درون نظام است و خود را متعهد به نظام جمهوری اسلامی می‌داند. هر جریانی که در درون نظام قرار دارد و می‌تواند به عبور کشور از مشکلات موجود کمک کند باید مورد استفاده قرار بگیرد. آرمان اصلی انقلاب اسلامی و توصیه‌های حضرت امام(ره) همواره انتخاب و مشارکت مردم بوده و بارها به این نکته تأکید شده است.راهی به جز شکل‌گیری یک مجلس قوی وجود ندارد.» در ادامه ماحصل این گفت وگو را می‌خوانید. جريان اصلاحات همواره مدعي برنامه محوري و جريان‌سازي بوده است. در شرايط کنوني که کشور با مشکلاتي مواجه است جريان اصلاحات چه برنامه و آلترناتيوي براي عبور از مشکلات کنوني دارد؟
در شرايط کنوني کشور با مشکلات متعددي مواجه است. جريان اصلاحات نيز در حال رصد شرايط کشور و فعالان سياسي اصلاح‌طلب همواره ديدگاه‌هاي خود را در زمينه مديريت کشور بيان کرده‌اند.بنده معتقدم تنها راه عبور کشور از مشکلات موجود اصلاحات است و گفتماني که امروز از اصلاحات وجود دارد مي‌تواند باعث عبور کشور از مشکلات موجود شود.منظور بنده از اصلاحات نيز اصلاحات در زمينه‌هاي مختلف،سياسي،فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي است.در گفتمان اصلاحات آموزه‌هايي وجود دارد که مي‌تواند مسيرهاي جديدي را پيش روي مديريت کشور باز کند. نکته مهمي که در اين زمينه وجود دارد اين است که فضا و فرصت کافي به اصلاح‌طلبان براي بروز و ظهور گفتمان خود داده ‌شود. به هر حال در شرايط کنوني احزاب اصلاح‌طلبي در کشور وجود دارند که داراي برنامه و ايده براي مديريت کشور هستند. دولت اگر مي‌خواهد در روند مديريت کشور نتايج بهتري به دست بياورد بايد از ظرفيت‌هاي عظيمي که در جريان اصلاحات وجود دارد استفاده کند.جرياني که امروز قدرت را در کشور در دست گرفته بايد به اين جمع‌بندي برسد که آلترناتيوي براي عبور از مشکلات موجود به جز اصلاحات در زمينه‌هاي مختلف وجود ندارد. اگر قرار است مردم در انتخابات آينده مشارکت بالايي داشته باشند از امروز بايد به فکر بود و تلاش کرد سرمايه اجتماعي را افزايش داد تا به واسطه اين سرمايه اجتماعي شاهد انتخاباتي پرشورتر در سال آينده باشيم.
در شرايطي که اصلاح‌طلبان از فضاي قدرت دور شده‌اند و تمايلي به استفاده از برنامه‌هاي اصلاح‌طلبي وجود ندارد اصلاح‌طلبان چگونه مي‌توانند در ساحت سياسي تأثيرگذار باشند؟
جريان اصلاحات يک جريان درون نظام است و خود را متعهد به نظام جمهوري اسلامي مي‌داند.هر جرياني که در درون نظام قرار دارد و مي‌تواند به عبور کشور از مشکلات موجود کمک کند بايد مورد استفاده قرار بگيرد. آرمان اصلي انقلاب اسلامي و توصيه‌هاي حضرت امام(ره) همواره انتخاب و مشارکت مردم بوده و بارها به اين نکته تأکيد شده است. راهي به جز شکل گيري يک مجلس قوي وجود ندارد. بايد از نمايندگاني که در مجلس حضور دارند اين سوال را پرسيد که در طول دوران نمايندگي خود به چه ميزان مشکلات اساسي مردم را کاهش داده‌اند و چه برنامه‌اي براي حل مشکلات داشته‌اند؟ با اين وجود اصلاح‌طلبان بايد اصلاح‌طلبي و مطالبه‌گري کنند و اين موضوع بايد در دستور کار اصلاح‌طلبان قرار داشته باشد. اصلاح‌طلبان بايد در مسيري گام بردارند که مورد درخواست مردم است.امروز ملت ايران به دنبال صلح و تعامل مثبت با جهان است. مردم به دنبال اين هستند که يک موازنه بين رابطه ايران با غرب و شرق وجود داشته باشد.اصلاح‌طلبان نيز بايد دغدغه‌هاي مردم را در اين زمينه دنبال کنند و به مطالبه‌گري از دولت براي تحقق مطالبات مردم بپردازند. امروز مردم کشور به دنبال اصلاح امور هستند و اين وظيفه اصلاح‌طلبان است که در اين راستا صداي مردم باشند. بايد بين اصلاح‌طلبي و براندازي تفکيک قائل شد. اصلاح‌طلبان به دنبال اصلاح ساختارها به سود مردم و کشور هستند و هيچ‌گاه به دنبال براندازي نبوده‌اند.اصلاح‌طلبان بايد براي شرايط امروز کشور برنامه داشته باشند و براي مشکلات راه‌حل ارائه کنند.يکي از ويژگي‌هاي بارز يک جريان فکري و سياسي اين است که در مقابل مشکلات و چالش‌ها راه‌حل ارائه کند و تلاش کند در روند فعلي اصلاح ايجاد کند تا مشکلات کشور حل شود.به همين دليل نيز اصلاح‌طلبان بايد با رصد مشکلات فعلي تلاش کنند براي آنها راه‌حل ارائه کنند.


دولـــت چگونه مي‌تواند از برنامه‌هاي اصلاح‌طلبـــان براي مديريت کشــور بهره ببرد؟ در چنين شرايطي جريان اصلاحــات چه رسالتي بايد براي خود قائل باشد؟
واقعيت اين است که جريان اصلاحات نيز با پراکندگي مواجه شده و مانند گذشته از انسجام لازم برخوردار نيست.دليل اصلي اين موضوع نيز فشارهايي است که از بيرون به جريان اصلاحات وارد شده است. به هر حال يک جريان سياسي براي اميدواري به آينده حداقل بايد اين شرايط را داشته باشد که در انتخابات کانديدا معرفي کند. اين در حالي است که در انتخابات رياست جمهوري1400 اين اتفاق براي جريان اصلاحات رخ نداد و جريان اصلاحات نتوانست گزينه‌هاي مورد نظر خود را براي مديريت کشور معرفي کند. اين اتفاق تأثير زيادي روي نااميدي و پراکندگي جريان اصلاحات داشت. بدون ترديد اگر جريان اصلاحات با گزينه هاي اصلي خود در انتخابات حضور پيدا مي‌کرد شرايط تغيير مي کرد و انگيزه‌ها براي آينده بيشتر مي شد.در انتخابات رياست جمهوري1400 اتفاقاتي رخ داد که در فضاي سياسي کشور تأثير زيادي گذاشته است. هنگامي که در اين انتخابات فردي مانند علي لاريجاني که سال‌ها به نظام خدمت کرده و نيروي متعهدي به نظام بوده رد صلاحيت مي‌شود شرايط به شکلي رقم مي‌خورد که در ميزان مشارکت تاثير مي‌گذارد. از سوي ديگر گزينه هاي جريان اصلاحات نيز رد صلاحيت شدند که اين عامل در بدنه جريان اصلاحات براي مشارکت در انتخابات بي انگيزگي ايجاد کرد.اصلاح‌طلبان درباره سياست خارجي و موضوع برجام داراي ديدگاه‌هايي هستند که مي‌تواند به رفع مشکلات کنوني کمک کند.اصلاح طلبان بر اين باور هستند که براي به نتيجه رسيدن برجام بايد مذاکره کرد. امروز يکي از چالش‌هايي که در جامعه ايجاد شده موضوع حجاب و گشت ارشاد است. برخي اقداماتي که در اين زمينه صورت مي‌گيرد موجب آسيب مي‌شود .
اصلاح‌طلبان از درون با چه چالش‌هايي مواجه هستند؟چالش‌هاي دروني به چه ميزان در برنامه ريزي براي آينده تأثيرگذار خواهد بود؟
يکي از چالش‌هايي که جريان‌هاي سياسي کشور با آن مواجه هستند اقدامات اصلاحي متناسب با شرايط امروز جامعه است. اين وضعيت تاحدودي در جريان اصلاحات نسبت به جريان اصولگرايي بهتر است. با اين وجود جريان اصلاحات بايد تلاش کند خود را با دغدغه‌هاي نسل جديد تطبيق بدهد.امروز برخي در داخل کشور به شرق تکيه کرده و با غرب دشمني مي‌کنند. اين وضعيت يکي از عواملي است که براي کشور مشکل ايجاد مي‌کند. ما در زمينه سياست خارجي در برخي موارد با اشتباهاتي مواجه بوديم که بايد مورد تجديد نظر قرار بگيرد. امروز روسيه در وضعيت تحريم قرار دارد و چيزي هم ندارد که به ما بدهد. تنها چيزي که دارد نفت و گاز است که در اين زمينه نيز رقيب ايران به شمار مي‌رود. به همين دليل ايران بايد خود را از دشمني با غرب خلاص کند تا بتواند نفت و گاز خود را راحت‌تر بفروشيم و از سوي ديگر بتوانيم از تکنولوژي غرب استفاده کند. ايران بايد با همه کشورهاي جهان به مصالحه زندگي کند و همان سياست موازنه منفي که دکتر مصدق مي‌گفت را دنبال کند. ما درگذشته در برخي سياست‌هاي‌خود اشتباه کرده‌ايم. همه دولت‌ها در دوران خود اشتباهاتي دارند و اين وضعيت طبيعي است. بااين‌وجود نکته مهم اين است که بايد درک کنيم و بپذيريم که در برخي زمينه‌ها اشتباه کرده‌ايم تا بتوانيم آن را اصلاح کنيم. به‌عنوان‌مثال ما در برخي رويکردها در عرصه بين‌المللي اشتباه کرده‌ايم.ايران داراي منابع متعدد طبيعي و سرمايه عظيم انساني است و کشور فقيري به شمار نمي‌رود. درنتيجه وضعيت زندگي مردم ثروتمندي مانند ايران نبايد چنين باشد که به‌سختي دغدغه‌هاي معيشتي خود را مرتفع کنند. نکته ديگر اينکه براي همه ما اثبات‌شده که برخي از مديران توانايي مديريت را ندارند و نبايد در چرخه مديريت کشور حضور داشته باشند. بااين‌وجود همچنان مشاهده مي‌کنيم برخي از اين مديران در جايگاه خود باقي‌مانده‌اند. من همواره به دنبال ثبات و استحکام نظام بوده و هستم و دغدغه‌هايي که مطرح مي‌کنم به دليل دلسوزي و از سر خيرخواهي است. نبايد اقداماتي صورت بگيرد که کشورهاي ديگر ايران را به‌عنوان دشمن خود قلمداد کنند و از آن هراس داشته باشند. اين وضعيت هم در منطقه و هم در عرصه بين‌المللي بايد مورد توجه قرار بگيرد.