سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد احتمال از سرگیری مجدد مذاکرات

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز گذشته در نشست خبری خود اظهار کرد: بعد از تبادل پیام‌ها و دیدگاه‌ها در روزهای اخیر و بررسی هایی که بر روی متون پیشنهادی انجام شده است این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک در خصوص زمان مذاکرات (مذاکرات برای رفع تحریم‌ها) به نتیجه برسیم و احتمالا دور جدید مذاکرات را شاهد باشیم.
وی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با مواضع جمهوری اسلامی ایران در مورد تحولات اخیر عراق از جمله حضور طرفداران مقتدی صدر در پارلمان این کشور اظهار کرد: ایران همواره بر ثبات و استقرار امنیت در این کشور دوست و برادر تاکید داشته و دارد. همانطور که بارها گفته‌ایم ما معتقدیم که امنیت عراق، امنیت ایران و منطقه است. به نظر می‌رسد که این تحولات ناشی از اختلافات سیاسی داخل عراق است و ما اینها را جزو امور داخلی عراق تلقی می‌کنیم و معتقدیم که جریانات، احزاب و تشکل‌های سیاسی عراق می‌توانند در چارچوب قانون اساسی و ساز و کارهای قانونی این کشور به روش‌های مسالمت‌آمیز و توام با احترام متقابل از وضعیت جاری عبور و با تشکیل دولت مردمی به توسعه و پیشرفت هر چه بیشتر این کشور همسایه کمک کند.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با زمان برگزاری دور ششم مذاکرات ایران و عربستان در بغداد گفت: همانطور که در جلسات قبل اشاره کردم این اراده مثبت وجود دارد که ما فاز جدیدی از گفت وگوها را بین دو کشور با نقش مثبت برادرانمان در عراق آغاز کنیم. زمان دقیقی برای مرحله جدید گفت‌وگوها هنوز تعیین نشده است. امیدواریم شرایط داخلی در عراق به صورت مثبت پیش برود و دوستانمان در عراق بتوانند نقش سازنده قبلی خود را در این چارچوب ایفا کنند. سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا ایران قرار است که سوخت را به صورت رایگان، به لبنان ارسال کند، گفت: آنچه که در این زمینه مطرح است یک موضوع بین دولتی است و در صورتی که ایران درخواست رسمی از سوی دولت لبنان در این زمینه دریافت کند در چارچوب رسمی این درخواست بین مقامات ذی‌ربط دو کشور بررسی خواهد شد. وی ادامه داد: آن چه که سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان گفتند که اگر دولت لبنان انگیزه و اراده ای در این زمینه داشته باشند می توانند این کار را انجام  دهند.
کنعانی ادامه داد: ایران برای همکاری در حوزه انرژی و سوخت در کشورهای منطقه و دیگر کشورها از جمله کشورهای دوست مشکلی ندارد و در چارچوب فنی این موضوع را دنبال کند. وی افزود: هنوز درخواستی از سوی دولت لبنان در این زمینه به ایران ارائه نشده است.


سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری در ارتباط با درگیری های مرزی رخ داده بین نیروهای مرزبانی ایران و نیروهای طالبان در مرزهای شرقی کشور و منطقه هیرمند گفت: همان طور که پیش از این توضیح دادم موضوعات افغانستان برای ما حائز اهمیت است و در مورد اتفاقات دو روز گذشته که در مرز مشترک دو کشور رخ داده است، برداشت ما این است که این اتفاقات ناشی از عدم توجه و توجیه درست نیروهای مرزبانی افغانستان به خطوط مشترک شناخته شده مرزی بین المللی دو کشور است.
کنعانی ادامه داد: در سال‌های گذشته ما اقداماتی را در حوزه مرزی انجام دادیم از جمله ایجاد یک دیوار امنیتی برای مقابله با تردد قاچاقچیان و مقابله با قاچاق مواد مخدر به نظر می‌رسد در بخشی از این مناطق نیروهای مرزبانی افغانستان توجیه وضعیت مرزی و مناطق مرزی نیستند و شناخت دقیقی از نقاط و خطوط مرزی ندارند و برخی از اقدامات و تحرکات باعث ایجاد سوء تفاهم و بعضا برخورد مرزی می‌شود. این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان این که نیروهای مرزبانی ایران با اشراف بر مرزهای منطقه با دقت تحرکات مرزی را رصد می کنند و نسبت به صیانت از امنیت مرزهای کشور اهتمام جدی دارند و در این زمینه به وظایف خود با مسئولیت و با دقت عمل می کنند خاطرنشان کرد: ما همین انتظار را از مقامات هیات موقت سرپرستی افغانستان داریم که نیروهای مرزبانی خود را با دقت بیشتری توجیه کنند. آنها را نسبت به خطوط مرزی و وظایف‌شان آشنا و توجیه کنند تا دیگر شاهد تکرار این اتفاقات نباشیم.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: واقعیت امر این است که ما افغانستان را کشور دوست و برادر خود می دانیم و حتما خواستار بهترین همکاری ها برای تامین امنیت مرزهای دو کشور هستیم تا این مرزها به مرزهای امنیت و همکاری تبدیل شوند. امیدوار هستیم که در طرف مقابل یک اهتمام بیشتری در این زمینه شاهد باشیم تا شاهد پیشگیری از وقوع این گونه اتفاقات در مرزهای مشترک دو کشور باشیم.
سایر اخبار این روزنامه
« ابتکار» تاثیر حذف محدودیت‌ها در چارچوب قرعه‌کشی خودرو بر قیمت‌ها را بررسی کرد سیگنال حذف قرعه کشی به بازار خودرو سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد احتمال از سرگیری مجدد مذاکرات به بهانه سفر نانسی پلوسی به تایوان بررسی شد آمریکا و چین؛ از همکاری اقتصادی تا تنش راهبردی مقررات پیشگیرانه‌ای که نادیده گرفته شد قوانین مفقودشده در سیل چرا تلویزیون از مجریانش مراقبت نمی‌کند؟ افول ستاره‌های سیما خطاب به مقامات مسوول قضایی اعلام شد دستورات رئیس قوه قضائیه برای تعیین تکلیف کالاهای متروکه جلال خوش‌چهره ستون‌های شیشه‌ای نظام سیاسی عراق رئیس جمهوری در دیدار اعضای ستاد مرکزی اربعین حسینی: شرایط به بهترین وجه برای زائران اربعین فراهم شود ارتقای دانش رسانه‌ای یک ضرورت همگانی هشدار جدی در خصوص تغییرات بی رویه در نظام تقسیمات کشوری وزارت اطلاعات اعلام کرد بازداشت اعضای هسته‌ مرکزی حزب جاسوس بهائیت کاخ سفید: پوتین به دنبال خرید پهپاد از ایران است