بهارستان پاي کار «دارويار»

رئيس مجلس: «حذف ارز ترجيحي» غلط ترين حرف ممکني است که زده مي‌شود
صبح ديروز، وقتي وزير بهداشت گزارش خود از اجراي طرح دارويار را در صحن مجلس به پايان برد، با واکنش هاي مختلفي از سوي نمايندگان مواجه شد. نخستين واکنش در اين زمينه از سوي محمد باقر قاليباف، رئيس مجلس بود که گفت: مردم عزيز بايد بدانند ما در حوزه يارانه دارو و يارانه‌ها به هيچ عنوان، از ظرفيت ارز حذف نخواهيم کرد، در حقيقت يارانه‌ها به صورت مستقيم به خود افراد پرداخت مي‌شود به صورتي که شرکت‌هاي بيمه‌گذار اين يارانه را در اختيار بيمار  قرار مي‌دهند لذا اين آرامش بايد در جامعه باشد که ارز دارو به هيچ عنوان حذف نمي‌شود و نه قانونگذار و نه دولت به هيچ عنوان چنين سياستي را ندارد و نخواهد داشت.
تشريح جزئيات طرح دارويار
در همين زمينه وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با تشريح جزئيات طرح «دارويار» براي نمايندگان مجلس و با بيان اين که دارو، تجهيزات،  ملزومات پزشکي و شير خشک از  کالاهايي هستند که دسترسي مناسب به آنها از  حقوق حقه مردم است، گفت: تامين اين کالاها ضروري، حياتي و وظيفه دولت‌هاست  و بايد اقدامات موثري براي تامين آنها انجام شود.
دکتر بهرام عين اللهي وزير  بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در نشست علني مجلس شوراي اسلامي در جريان بررسي عملکرد وزارت بهداشت در نحوه اجراي «طرح دارويار» اظهار داشت: در دولت‌هاي گذشته سياست‌هاي اختصاص ارز ترجيحي در برهه هايي از زمان مانع از  آسيب به دسترسي مردم در حوزه سلامت شده بود، ولي با گذشت زمان و افزايش فاصله نرخ ترجيحي با نرخ بازار به تدريج  سوءاستفاده‌ها شروع  و نوعي بي نظمي در نظام سلامت ايجاد شد و کمبودهاي دارويي، قاچاق معکوس، شکست توليد داخلي و رونق بازارهاي سياه را به بار آورد.  عين‌اللهي با اشاره به قاچاق دارو گفت: بر اساس اسناد موجود در سال 1398، پنچ هزار ميليارد تومان قاچاق معکوس در حوزه دارو داشته‌ايم. با وضعيت فعلي ما فقط 80 ميليون جمعيت داخل کشور را پوشش نمي داديم بلکه 400 ميليون جمعيت را پوشش مي‌داديم که کشورهاي همسايه نيز شامل آن بودند و آنها هم از ارز ترجيحي ما برخوردار مي‌شدند. با شروع دولت مردمي آيت‌ا... رئيسي حذف رانت از ارز ترجيحي آغاز و مقرر شد اقدام عاجلي در اين زمينه انجام شود. وي به نقش مجلس در اجراي طرح دارويار اشاره و خاطرنشان کرد: با اقدام انقلابي مجلس شوراي اسلامي در تعيين سياست تخصيص ارز ترجيحي و قانون بودجه سال 1401 بعد از چند ماه مطالعه و تحقيق طرح دارويار تهيه و تصويب شد.  هدف اصلي از اجراي طرح دارويار اين است که يارانه دارو به انتهاي زنجيره يعني مصرف کننده منتقل شود و بيماران با هر سطح نيازمندي بتوانند از اين طرح برخوردار شوند.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي ادامه داد:   پيش تر ما فقط سهم بيمار و سهم بيمه داشتيم، اما امروز  و با اجراي دارويار ، سهم يارانه سلامت اضافه و  اين موضوع موجب شده که سهم پرداختي بيماران يا تغيير نکند يا کمتر از قبل باشد.  وي با تشکر از مجلس شوراي اسلامي و تخصيص اعتبار براي اجراي طرح دارويار گفت: 6 ميليون نفر از سه دهک پايين جامعه تحت پوشش بيمه قرار گرفتند و به مابقي جمعيت که حدود يک ميليون نفر بودند  به مدت سه ماه فرصت داديم تا بيمه رايگان دريافت کنند و در اين مدت زمان، آزمون وسع آنها انجام شود.  وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي يکي از نتايج اجراي طرح دارويار را کاهش قدر مطلق پرداختي از جيب بيماران در حوزه هزينه هاي دارويي عنوان و خاطرنشان کرد: اين طرح باعث شد تا بيمه همگاني نيز در کشور محقق شود.  دکتر عين‌اللهي همچنين در بخش ديگري از سخنان خود به ديدار  با رئيس سازمان بهداشت جهاني اشاره و تاکيد کرد: در اين ديدار به رئيس سازمان بهداشت جهاني گفتم  با تحريم بانک‌ها ايران عملا در تامين و خريد دارو نيز تحريم شده است.
گزارش کميسيون بهداشت
 گزارش کميسيون بهداشت در اين زمينه نيز در مجموع حکايت از آن دارد که موفقيت طرح حذف دارو از سبد ارز ترجيحي موسوم به طرح « دارويار» در گرو آن است که اين طرح روي منابع مشخص، معين و قابل استحصال تکيه داشته باشد. در ادامه اين گزارش آمده است: هنوز آثار اجراي نامناسب طرح تحول نظام سلامت کشور در اذهان جامعه وجود دارد . طرحي که به دليل عدم پيامدسنجي و ضعف مديريت ، منجر به تخليه‌ سريع منابع و شکست طرح شد. دراين ميان علي رغم آن که بنابر اعلام سازمان برنامه و بودجه کشور، بودجه اختصاصي براي اجراي طرح « دارويار» در نظر گرفته شده است، تعيين ابعاد دقيق اين موضوع که اين بودجه از کجا تأمين و به چه صورت و با چه ساز و کار قطعي پرداخت مي شود و يا نحوه تسويه مطالبات قبلي سازمان هاي بيمه گر به عنوان نقطه آغازين موفقيت طرح چگونه خواهد بود امري ضروري است که نيازمند شفاف سازي از جانب سازمان برنامه و بودجه مي باشد.


پرداخت بدهي‌ها به صنعت دارو
عبدالحسين روح الاميني نجف آبادي هم در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه طرح دارويار مورد تائيد قاطبه اعضاي کميسيون بهداشت است، گفت: شرط اجراي درست اين طرح اين است که ابتدائا بدهي هاي بنگاه هاي مرتبط که بعضا تا 8 الي 9 ماه بوده تسويه شود. خوشبختانه طي 2 هفته اخير تلاش بسيار خوبي از سوي بيمه نيروهاي مسلح، بيمه سلامت و تامين اجتماعي صورت گرفته و اين عقب افتادگي ها جبران شده است. عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس يکي ديگر از ضروريات اجراي اين طرح را قرارگاهي بودن آن برشمرد و تصريح کرد: در حال حاضر پيش بيني شده که قرارگاه مربوط به اين طرح زير نظر وزير اداره شود در حالي که آقاي رئيس جمهور بايد با تشکيل قرارگاهي فردي را در تراز بالاتر از وزرا بتواند وزارت رفاه، وزارت بهداشت و بانک مرکزي را پاي کار بياورد. پول هايي که در راستاي اين طرح تزريق مي شود نبايد صرف هيچ امور ديگري شود و اين طرح فرصت فوق العاده اي براي جبران ايرادات حوزه سلامت از جمله پزشک خانواده، فناوري اطلاعات و پرونده الکترونيک سلامت است.
 
قاچاق معکوس دارو  
در همين راستا سيدمحمد پاک مهر نماينده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در نشست علني مجلس شوراي اسلامي در خصوص طرح دارويار، گفت: اين طرح، طرحي مثبت در راستاي قانون بودجه سال 1401 و سياست هاي ابلاغي از جانب مقام معظم رهبري است. اين طرح در راستاي حذف رانت و قاچاق معکوس دارو به خارج از کشور است، اين طرح در راستاي حفظ منافع ملي و هدفمندسازي و مردمي سازي يارانه ها است. اين طرح اگر به درستي عملياتي شود در راستاي حمايت از بيماران است در اين طرح فرانشيزي که بيمار پرداخت مي کند هيچ گونه تغييري نمي کند و ما به التفاوت گراني داروها را يارانه ها از طريق سازمان هاي بيمه گر پوشش مي دهد.