صهیونیست‌ها بازنده و منزوی

هفته پایانی فصل گذشته لیگ برتر انگلیس- ورزشگاه اتحاد؛ بازیکنان منچسترسیتی با برتری 5-0 مقابل اورتون جشن قهرمانی خود در فصل 2020-2021 را برپا کردند. در این جشن، ریاض محرز ستاره الجزایری و مسلمان سیتی، پرچم فلسطین را در حمایت از مسجد الاقصی و محکومیت حملات آن مقطع رژیم صهیونیستی به اهتزاز درآوردند.

دور شدن از مدال برای حمایت از فلسطین
میسر الدهامشه از پنجمین دوره مسابقات جهانی تکواندو دختران که از 7 تا 10 مرداد در بلغارستان برگزار شد، انصراف داد و از عادی‌سازی ورزش با اسرائیل با وجود نزدیک بودن به برنز خودداری کرد. این ملی‌پوش اردنی در حالی به دلیل امتناع از رویارویی با حریف اسرائیلی‌اش انصراف داد که با غلبه بر تکواندوکاران یونان و جمهوری دومینیکن به مرحله یک چهارم نهایی وزن مثبت50 کیلوگرم رسیده بود اما در دیدار مقابل حریفی از کره جنوبی شکست خورد تا از رویارویی با حریف اسرائیلی خودداری کند. یکی از خبرنگاران اردنی در این رابطه گفت: «او با این اقدامش که تصمیم برای عادی‌سازی با اسرائیل را رد کرد، برای پاسداشت خون شهدای فلسطین قدم برداشت. فداکاری او با امتناع از شکستن انزوای موجودیت رژیم صهیونیستی و یادآوری جنایات و اشغالگری آنها به جهانیان در میادین ورزشی، شایسته تجلیل است.»




گروه ورزشی/ پربیراه نیست اگر بگوییم ورزشکاران رژیم صهیونیستی مدت‌های زیادی است که در انزوا قرار گرفته‌اند، چرا که در سال‌های اخیر به دفعات شاهد بوده‌ایم که ورزشکاران کشورهای مسلمان در سراسر جهان در حمایت از مردم مظلوم و ستمدیده فلسطین، از رقابت با ورزشکاران رژیم اشغالگر خودداری کرده‌اند. این در حالی است که ورزشکاران ایرانی چند سال بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی تاکنون پرچمدار و سردمدار این مسأله بوده‌اند و در کنار آن ورزشکاران سایر کشورهای جهان بخصوص ورزشکاران کشورهای اسلامی در رشته‌های مختلف، سال‌هاست با همین الگو در میدان‌های مختلف جهانی و تورنمنت‌های مختلف از رقابت با حریفان شان از رژیم صهیونیستی امتناع می‌کنند. موضوعی که بازتاب زیادی در رسانه‌های جهان دارد. نکته‌ای که در این بین وجود دارد، این است که ورزشکاران مشهور جهان در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود معمولاً سیاست‌هایی را دنبال می‌کنند تا به این وسیله پیام شان را به هواداران خود در دنیا برسانند. در این شرایط، بسیاری از ورزشکاران هم در جهت آرمانخواهی و در راستای حمایت از مردم فلسطین، حاضر به رقابت با ورزشکاران اسرائیلی نمی‌شوند که این موضوع باعث شده هم رقیبان‌شان از اسرائیل در تنگنای بین‌المللی قرار بگیرند و هم به این وسیله نگاه مردم جهان را به سمت جنایت‌هایی که در سرزمین‌های اشغالی می‌شود، معطوف کنند. در ادامه به چند مورد از ورزشکاران دنیا بخصوص جهان اسلام می‌پردازیم که صدای تظلم خواهی خود را به گوش قدرت‌های جهانی رسانده‌اند.
احمد توبه، مدافع تیم ملی فوتبال الجزایر و عضو باشگاه باشاک شهیر ترکیه یکی از فوتبالیست‌هایی است که از رفتن به سرزمین‌های اشغالی برای بازی با تیم فوتبال مکابی رژیم صهیونیستی در چهارچوب مسابقات کنفرانس اروپا خودداری کرد. این ستاره مسلمان به خاطر حمایت از مردم فلسطین حاضر نشد به همراه تیمش راهی سرزمین‌های اشغالی شود. توبه در بازی رفت هم که در ترکیه برگزار شد، حاضر به بازی مقابل این تیم باشگاهی رژیم صهیونیستی نشد و از روی نیمکت بازی را دنبال کرد. اقدام ورزشکاران مسلمان علیه رژیم اشغالگر قدس باعث می‌شود تا صهیونیست‌ها به اهداف خود برای عادی‌سازی روابط و تطهیر چهره زشتشان در جهان نرسند.
ورزشکاران کویتی هم یکی پس از دیگری حمایت خود را در مسابقات مختلف ورزشی از فلسطین اعلام می‌کنند و در مقابل تجاوزگری صهیونیست‌ها قد علم می‌کنند. خلود المطیری، بانوی شمشیرباز کویتی ورزشکاری بود که اخیراً از مسابقات بین‌المللی شمشیربازی در تایلند انصراف داد تا مقابل نماینده رژیم اشغالگر قرار نگیرد. ناصر الفرج دومین ورزشکار کویتی است که دست به اقدامی تحسین برانگیز زد و از مسابقات جهانی جوجیتسو در بلغارستان انصراف داد تا صهیونیست‌ها را به رسمیت نشناسد. بدر الهاجری دیگر ورزشکار کویتی بود که از مسابقات جهانی شطرنج در اسپانیا به خاطر مواجه نشدن با صهیونیست‌ها انصراف داده بود.  محمد العوضی تنیسور کویتی هم در ماه ژانویه گذشته از بازی مقابل ورزشکار رژیم اشغالگر در مسابقات بین المللی امارات چشم‌پوشی کرد. اقدامات ورزشکاران کویتی بار دیگر نشان داد حمایت از جریان مقاومت مقابل تجاوزگران صهیونیست زنده است و ورزش می‌تواند ضربه بزرگی به صهیونیست‌ها بزند و چهره زشت آنها را به دنیا نمایان کند.
با اینکه حکومت عربستان سعودی در حال حاضر با رژیم صهیونیستی رابطه برقرار کرده است ولی جالب است بدانید که دو بدمینتون باز عربستانی مقابل ورزشکاران اسرائیلی حاضر به مسابقه نشدند. به‌ گزارش i24news، سال 97 در مسابقات تور بین‌المللی بدمینتون جوانان در اوکراین بدمینتون بازان عربستانی که قرار بود مقابل بدمینتون بازان اسرائیلی مسابقه دهند، حاضر به رقابت با نمایندگان رژیم صهیونیستی نشدند. این دو بازیکن ابتدا با ورزشکاران اسرائیلی دست ندادند و سپس وسایل خود را جمع کرده و از زمین خارج شدند. به ‌این‌ ترتیب بدمینتون بازان اسرائیلی بدون مسابقه دادن به دور نیمه نهایی صعود کردند.
نورین جودوکار الجزایری است که خودش را به عنوان «قهرمان آزادی‌خواه و حامی مظلومان» از تریبون جهانی المپیک معرفی کرد. کسی که قهرمان قاره آفریقا بود و شانس گرفتن مدال در توکیو را داشت، از مدال رنگارنگ جهانی گذشت تا به کل دنیا نشان دهد انسانیت بالاتر از هر مدال خوشرنگی است. نورین وقتی متوجه شد در مرحله اول بازی‌های المپیک 2020 باید با جودوکار سودانی بازی کند و در مرحله دوم به احتمال قوی به نماینده رژیم صهیونیستی می‌خورد، با قاطعیت تصمیم خود را گرفت و انصراف داد. این جودوکار در گفت‌و‌گو با تلویزیون الجزایر با افتخار گفت: «من نمی‌خواهم دستم با او نجس شود.» مربی این بازیکن نیز عنوان کرد: «ما در قرعه کشی شانس نداشتیم و رقابت ما با یک حریف اسرائیلی افتاد و مجبور به کناره‌گیری از رقابت‌ها شدیم.» این تصمیم باعث شد تا نورین و بن‌خلیفه، مربی‌اش، از سوی فدراسیون جهانی جودو از هرگونه فعالیت ورزشی تعلیق شوند.
عبدالله منیاتو، رزمی‌کار لبنانی بعد از اینکه قرعه او در مسابقات جهانی قهرمانی ورزش‌های رزمی بلغارستان طبق قرعه باید برابر یک بازیکن صهیونیستی قرار می‌گرفت از این مسابقات کنار کشید. محمد الغربی مربی او در پست اینستاگرامی خود نوشت: «ما این تصمیم را به‌ معنای کناره‌گیری از مسابقات نمی‌دانیم، چرا که ادامه دادن آن به این شکل به‌معنای به‌رسمیت شناختن رژیم غاصب صهیونیستی است که فرزندان ملت ما را به قتل رسانده و سرزمین ما را غصب کرده است.»
محمد عبدالرسول جودوکار سودانی نیز در مسابقات المپیک توکیو از رویارویی با حریفی از رژیم صهیونیستی، توهار بوتب، نماینده رژیم صهیونیستی از حضور در مسابقات وزن ۷۳- کیلوگرم خودداری کرد.
عبدالله منیاتو ورزشکار لبنانی نیز در مسابقات جهانی هنرهای رزمی در بلغارستان پس از اینکه فهمید باید در برابر حریفی از رژیم صهیونیستی قرار بگیرد، حاضر به مسابقه نشد.
مایکل بنت ورزشکار لیگ ملی فوتبال امریکایی نیز سال 2017 در برنامه مسافرت به اسرائیل که توسط دولت این کشور تدارک دیده شده بود، شرکت نکرد. این بازیکن سیاتل سی هاوکس در لیگ ملی فوتبال امریکایی (NFL) با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد: «تصمیم داشتم در این برنامه شرکت کنم اما با خواندن یک خبر در روزنامه اسرائیلی متوجه ماهیت واقعی این سفر شدم. یکی از مقامات دولتی اظهار کرده، می‌خواهد از ورزشکاران به عنوان «سفیر حسن نیت» برای تأثیر روی افکارعمومی استفاده کند. نمی‌خواهم کسی به این شکل از من سوء‌استفاده کند. در یک موقعیت مناسب به فلسطین کرانه باختری و غزه سفر و با فلسطینی‌ها که هزاران سال است در آن سرزمین اقامت دارند، دیدار خواهم کرد.» او ادامه داد: «محمدعلی، بوکسور اسطوره‌ای همیشه از ملت فلسطین حمایت می‌کرد، من نیز می‌خواهم مثل او صدای کسانی باشم که صدایی ندارند. با شرکت در چنین سفرهایی نمی‌توانم این کار را انجام دهم. می‌دانم پیام من موجب خشم برخی خواهد شد، اما این کار را به دلیل پایبندی به اصول و ارزش‌های شخصی‌ام انجام می‌دهم.» کنی استیلز یک بازیکن دیگر لیگ فوتبال امریکایی نیز از تصمیم هم تیمی خود (مایکل بنت) حمایت کرد و گفت همراه او خواهد بود.
سفیان فغولی بازیکن مسلمان و ستاره تیم ملی الجزایر هم از جمله کسانی بود که اعتراضش را به کشتار مردم بی‌گناه در غزه نشان داد. فغولی به همراه دیگر بازیکنان تیم ملی الجزایر در جام جهانی 2014 تمام پاداش 9 میلیون یورویی فیفا را به مردم غزه اهدا کرد. فغولی در یکی از پست‌هایش از کریس رونالدو بازیکن تیم ملی پرتغال تشکر کرده و نوشته: «کریس، دوست عزیزم! از تو تشکر می‌کنم که از مردم فلسطین حمایت کردی. این کار تو سرمشق بزرگی برای دیگران است.»
ابی نادر، کشتی گیر لبنانی در مسابقات قهرمانی جهان قزاقستان با نماینده اسرائیل روبه‌رو نشد. به دنبال آن فدراسیون کشتی لبنان از نادر به دلیل این کار تشکر کرد. عمر اسکندرانی رئیس این فدراسیون گفت: «فدراسیون کشتی لبنان به ابی نادر این پیام را رساند که با بازیکن اسرائیلی بازی نکند و او نیز در موافقت کامل با پیام فدراسیون بازی نکرد.» فادی الکبی داور بین‌المللی کشتی لبنان نیز در ماه آوریل از قضاوت مسابقه ورزشکار اسرائیلی در رومانی انصراف داده بود.»
یاس الزمر، ورزشکار نوجوان اردنی در مسابقات شمشیربازی جهان 2020 به نشانه همبستگی با ملت فلسطین و مخالفت با عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی از رویارویی با نماینده این رژیم در این مسابقات انصراف داد. این نوجوان اردنی که پس از قرعه‌کشی باید با بازیکنی از اسرائیل مواجه می‌شد، تصمیم به انصراف از مسابقات شمشیربازی جهان در دوبی گرفت. اتفاق جالبی که درباره عدم حضور ورزشکاران مقابل اسرائیلی‌ها رخ داده در همبستگی شطرنج بازان ایرانی و خارجی بوده که تیم رژیم صهیونیستی را کیش و مات کرد. شطرنج بازان تیم تمپلاریوش در مراحل چهارم لیگ «100 تیم برتر شطرنج جهان 2020» که در مرحله چهارم مقتدرانه قهرمان شده بودند، در مرحله پنجم با 6 پیروزی و یک شکست در جایگاه پنجم ایستادند. دلیل این جایگاه هم این بود که تنها شکست این تیم به‌دلیل حاضر نشدن بازیکنان ایرانی و تعدادی از بازیکنان خارجی‌اش مقابل نماینده رژیم غاصب صهیونیستی رقم خورد.
طارق حمدی کاراته‌کا عربستانی در سومین مرحله رقابت‌های لیگ برتر کاراته وان سال ۲۰۲۰ و در وزن ۸۴+ کیلوگرم مردان، در حالی که پس از استراحت در دور نخست، قرار بود در دور دوم به مصاف کاراته‌کایی از رژیم اشغالگر قدس برود، در سالن مسابقات حاضر نشد و از رویارویی با نماینده اسرائیل امتناع کرد. کاراته‌کا اسرائیلی بعد از برتری در این دیدار در دور بعد مغلوب شاهین عطاموف از جمهوری‌آذربایجان شد و از دور مسابقات کنار رفت. این در حالی است که حمدی نیز در مرحله گذشته مسابقات لیگ برتر کاراته وان در دوبی موفق به کسب مدال برنز شده بود و در کارنامه خود مدال طلای مسابقات قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۹ و مدال برنز قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۸ را دارد و در سالیان گذشته از رقیبان سجاد گنج‌زاده و صالح اباذری نمایندگان کشورمان بوده است.
عزالدین فرج تکواندوکار نوجوان لبنانی هم در مسابقات بین‌المللی قبرس به‌دلیل رویارویی با نماینده رژیم صهیونیستی، انصراف داده بود. او پس از اطلاع از اینکه در قرعه‌کشی به حریف اسرائیلی برخورد کرده، از این مسابقات کنار کشید. او با بستن بازوبند «لا اله الا‌الله محمد رسول‌الله(ص)» حمایت خود را از ارزش‌های دینی اسلامی از جمله مسأله فلسطین اعلام کرد. 
در کنار تمام این مسائل ، ورزشکاران ایران نیز همواره در حمایت از مردم فلسطین هیچگاه مقابل نمایندگان رژیم اشغالگر مسابقه نداده‌اند تا نشان دهند این رژیم را به رسمیت نمی‌شناسند که اقدام همگی جای تقدیر دارد.

بـــــرش

مارادونا: قلب من فلسطینی است
دیه‌گو آرماندو مارادونا اسطوره فقید فوتبال جهان و آرژانتین از جمله ورزشکارانِ حامی مردم فلسطین بود. او حتی در این رابطه تأکید کرده بود که واکنش و عصبانیت دیگران برایم اهمیتی ندارد و هرگز از موضع خود کوتاه نمی‌آیم. عکس مارادونا در حالی که شالی منقش به پرچم فلسطین را بالای سر برده بود، از عکس‌های مشهور این فوتبالیست است که در رسانه‌ها هم خیلی دست به دست شد. مارادونا در دیداری کوتاه با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در مسکو با او احوالپرسی کرد. عباس با زبان انگلیسی خطاب به مارادونا تأکید کرد که تو بهترینی و مارادونا هم در حالی که با دست به قلبش اشاره می‌کرد، به زبان اسپانیایی پاسخ داد: «قلب من فلسطینی است.» مارادونا با انتشار تصویر دیدارش با عباس در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام، تأکید کرد که این مرد به دنبال آزادی فلسطین است.


بـــــرش

رونالدو: من در خاک فلسطینم
​​​​​​​کریستیانو رونالدو دیگر چهره مطرح فوتبال جهان است که کفش‌های طلای خود را برای حمایت از کودکان فلسطینی فروخت و درآمد آن را صرف ساخت مدرسه و مرکز خیریه در غزه کرد. این خبر مدتی به مهم‌ترین خبر رسانه‌های جهان تبدیل شده بود. او در پایان بازى پرتغال با رژیم صهیونیستی، حاضر به تعویض پیراهنش با بازیکن تیم مقابل نشد و در پاسخ به سؤال خبرنگار الجزیره ورزشی مبنی بر اینکه «شما در خاک اسرائیل هستید یا فلسطین؟» گفت: «من در خاک فلسطینم.»