هیچ کسی از قیمت نهایی واحد‌های نهضت ملی خبر ندارد دود تورم در چشم متقاضیان مسکن ملی

کیمیا نجفی
فاطمی‌عقدا، کارشناس بازار مسکن می‌گوید: افزایش تورم و تغییر قیمت‌ها در تمام بخش‌های اقتصاد واقعیت بوده و قطعا این تورم بالا هم بر افزایش قیمت تمام‌شده مسکن ملی هم تاثیرگذار خواهد بود.
اگر کمی به عقب برگردیم می‌بینیم که پدران و پدربزرگان‌مان با چند سالی پس‌انداز می‌توانستند صاحب خانه شوند و عملا صاحب‌خانه شدن آن زمان دغدغه و مشکلی بدون راه‌حل به حساب نمی‌آمد. اما اکنون به زمان حال برگردیم، بدون بزرگ‌نمایی باید بگویم در سال‌های اخیر صاحب خانه شدن آن هم یک خانه‌ای نه چندان خوب به چالش و مشکلی تبدیل شده که هیچ راه‌حلی نمی‌تواند آن را رفع کند و کابوس خانه‌دار شدن خواب را از چشمان بسیاری از خانوارها ربوده است.
مشکل بازار مسکن چیست؟


این پرسش که چرا مسکن گران می‌شود و مشکل بازار کجاست با پاسخ‌های متفاوتی روبه‌رو است. در ابتدا برخی‌ها می‌گویند وقتی تورم در کشور بالا باشد همه کالاها با افزایش قیمت روبه‌رو خواهند بود و مسکن هم از این قاعده مستثتی نیست. به گفته آنها هرگاه تورم پایین آمد و هرگاه از گوجه و پیاز گرفته تا خودرو ارزان شد، می‌توان انتظار ارزانی در بازار مسکن را هم داشت.
از سوی دیگر عده‌ای می‌گویند سیاست‌های دولت‌ها در بخش مسکن مسبب شرایط پیش آمده بوده و این در حالی است که برخی از دولتی‌ها انگشت اتهام‌ را به سوی مشاوران املاک می‌گیرند. به گفته آنها مشاوران املاک مقصر وضعیت نامناسب بازار مسکن هستند. اما عده‌ای دیگر عدم تعادل میان عرضه و تقاضا را دلیل گرانی و هرج و مرج در بازار مسکن می‌دانند. این افراد معتقدند تا زمانی که ساخت مسکن افزایش پیدا نکند و عرضه پاسخگوی نیاز نباشد همین آش و همین کاسه است.
طرح‌های پر ابهام در بازار مسکن
تعریف پروژه‌های ساخت مسکن توسط دولت بدون شک اگر به مرحله اجرا برسد و ساخت مسکن از این طریق افزایش یابد می‌تواند بخش کوچکی از نیازها را پاسخ بدهد، البته بیشتر اوقات این پروژه‌ها با اما و اگرهای بسیاری روبه‌رو می‌شود. مسئله کیفیت یکی از موضوعاتی است که در این پروژه‌ها مورد انتقاد قرار می‌گیرد. به عنوان نمونه در طرح مسکن مهر پس از گذشت حدود دو سال از آغاز واگذاری مسکن مهر پرند، برخی از ساکنان آن، از نبود آب و گاز و پایین بودن کیفیت این واحدهای مسکونی گله‌مند بودند و همین موضوع باعث شده بود تا برخی از ساکنان به فکر فروش یا اجاره این واحدهای مسکونی باشند. البته این مسئله تنها مختص به پرند نبود و کیفیت خانه‌های مسکن مهر در تمام شهرها مورد توجه قرار گرفته بود.
مسکن ملی نیز با ابهاماتی روبه‌رو بوده که باعث شده است متقاضیان آن نسبت به شرایط گله‌مند باشند. ماجرای قیمت خانه‌های این طرح از جمله مسائلی است که هنوز هم تکلیف آن مشخص نشده است.
قیمت نهایی مسکن ملی مشخص نیست
اخیرا محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران در گفت‌وگو با ایلنا با انتقاد از نحوه قیمت‌گذاری واحد‌های نهضت ملی مسکن از سوی دولت اشاره کرده است: « در حالی که بسیاری از متقاضیان آورده اولیه ۴٠ میلیون تومانی را واریز کرده‌اند و قرارداد ساخت با هزینه هر متر۵.۵ میلیون تومان منعقد شده اما امروز هزینه تمام شده ساخت هر متر خانه حداقل به 8 میلیون تومان رسیده‌ است.»
وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر هیچ کسی از قیمت نهایی و انتهای قیمت‌گذاری واحد‌های نهضت ملی مسکن خبر ندارد، گفت: «دولت با پیمانکاران در مقطعی با قیمت ساخت 5.5 میلیون تومان توافق و قرارداد منعقد کرده اما به طور قطع با توجه نرخ تورم امروز امکان ساخت و پایان پروژه با قیمت 5.5 میلیون تومان وجود ندارد. ادامه کار با این قیمت‌های باعث می‌شود پیمانکاران کیفیت واحدها را به شدت کاهش دهند که منجر به ایجاد مشکلاتی خواهد شد.
موضوع قابل تامل این است که هیچ قیمت مقطوعی از این واحدها به مردم اعلام نشده و کسی نمی‌داند در پایان قیمت واحد 100 متری چه قیمتی خواهد داشت. تنها چیزی که به متقاضیان اعلام شده این است که فعلا در مرحله اول 40 میلیون تومان به عنوان آورده اولیه واریز کنند تا ببینند بعدها چه پیش می‌آید. متاسفانه روند ساخت و تحویل پروژه نهضت ملی مسکن مبهم است و آینده روشنی ندارد و اگر این روند ادامه پیدا کند دچار مشکل می‌شویم.»
راهی برای جبران افزایش‌ها
محمود فاطمی‌عقدا، کارشناس بازار مسکن با اشاره به نامشخص بودن قیمت تمام‌شده واحد‌های طرح مسکن ملی به «ابتکار» می‌گوید: افزایش تورم و تغییر قیمت‌ها در تمام بخش‌های اقتصاد واقعیت بوده و قطعا این تورم بالا هم بر افزایش قیمت تمام‌شده مسکن ملی هم تاثیرگذار خواهد بود. اما دولت با راهکارهایی می‌تواند این افزایش قیمت تمام‌شده را جبران کند.
وی با بررسی راهکارهایی که می‌تواند به اجرایی شدن این طرح کمک کند، ادامه می‌دهد: دولت می‌تواند با راهکارهایی به تولید انبوه کمک کند و همچنین با در نظر گرفتن تسهیلات و طولانی‌ کردن مدت بازپرداخت‌ها از متقاضیان این طرح حمایت کند.
این تسهیلات می‌تواند تا حدودی افزایش قیمت‌ها را جبران و کمک کند تا متقاضیان راحت‌تر صاحب خانه شوند.