الزامات ساخت 4 میلیون مسکن


گروه راه و مسکن: «در حال حاضر حدود یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت در کشور داریم و بنده به عنوان فردی که بیش از ۳۰ سال در حوزه عمرانی فعالیت داشتم عرض می‌کنم که با توجه به امکانات موجود در توانایی ساخت چهار میلیون واحد مسکونی هیچ تردیدی ندارم.» بیان این صحبت ها از سوی رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم در نشست مشترک با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کل بانک مرکزی همچنان نشان از اراده جدی دولتی ها برای خانه دار کردن مردم دارد. ابتدای هفته جاری بود که سید ابراهیم رییسی، رییس جمهوری در جلسه ای در وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد که تا شهریورماه باید موضوع سه میلیون زمین شهری نهضت ملی مسکن تمام شده باشد.
عملیاتی کردن این وعده ها از سوی دولتمردان اما همچنان با موانع متعددی مواجه است. رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی نیز پیرامون برخی مشکلات موجود و البته با اشاره به وضعیت تامین منابع مالی اجرای قانون جهش تولید مسکن، گفته است: منابع مالی مهمترین عامل تعیین کننده طرح نهضت ملی مسکن بوده که در صورت عدم تامین منابع مالی مورد نیاز، طرح اجرایی نخواهد شد. در قانون جهش تولید مسکن ذکر شده ۲۰ درصد از منابع تسهیلاتی بانک‌ها باید به حوزه مسکن پرداخت شود و براساس همین موارد تصویب شده خطوط اجرایی توسط وزارت راه و شهرسازی طراحی شده است. با این حال اگر قرار است این مبلغ تغییر کند، تعداد واحدهای مسکونی که قرار است در طول چهار سال ساخته شود نیز باید تغییر و سرعت ساخت مسکن که براساس قانون تنظیم شده را نیز کم کرد. تاکید وزیر راه و شهرسازی نیز بر این است که باید از هم اکنون مشخص شود تا چه حد امکان تامین منابع مالی است، تا طبق آن برای ساخت برنامه ریزی صورت گیرد، چراکه اگر در میانه راه ساخت واحدها با مشکل مواجه شویم، مساله بزرگی ایجاد می‌شود.
کارشناسان اقتصادی معتقدند که طرح نهضت ملی مسکن برای ساخت ۴ میلیون مسکن طی چهار سال تا به امروز با پیشرفت‌هایی همراه بوده، ولی به نظر می‌رسد، ادامه روند کار با دو چالش مهم یعنی تأمین زمین و هزینه ساخت مواجه است که حصول نتیجه نهایی را کمی سخت‌تر می‌کند. قاسمی با اشاره به توان محدود مالی بخشی از متقاضیان مسکن، تاکید کرد: رئیس جمهور به دلیل دغدغه ای که در حوزه مسکن و اجرای قانون جهش تولید مسکن دارند برای جلسه روز گذشته در وزارتخانه راه و شهرسازی حاضر شده و تلاش‌های بسیار زیادی برای اجرای آن می‌کنند. اما با این وجود تا امروز حتی یک ریال هم بابت نهضت ملی مسکن مطابق با آنچه که در قانون آمده است، دریافت نکرده ایم. اولین‌بار خردادماه سال گذشته و در آستانه انتخابات 1400 بود که عضو سابق شورای عالی مسکن از برنامه ویژه آیت‌الله رئیسی برای بخش مسکن کشور رونمایی کرد. به گفته وی، این برنامه حاصل کار 7 ماهه یک تیم تخصصی و پژوهشی در حوزه اقتصاد و مسکن بود که بر این اساس آن 4 میلیون مسکن با آورده اولیه صفر، زمین رایگان و وام ارزان بدون یک ریال بودجه دولتی ساخته می‌شود.زمین،‌ منابع مالی و سازنده سه رکن اصلی ساخت و ساز مسکن در کشور هستند. بر همین اساس بود که در قانون جهش تولید مسکن پیش‌بینی‌های لازم برای تأمین زمین صورت گرفته است. از طرف دیگر براساس قانون جهش تولید مسکن دستگاه‌های دولتی باید زمین‌های در اختیار خود را برای طرح مسکن‌سازی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند.