پس‌لرزه‌های سفر پرحاشیه مقام آمریکایی


گروه سیاسی:رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا که با سفر به تایوان خشم چین را برانگیخته و طوفان دیپلماتیک به راه انداخته، دیروز (چهارشنبه) در پارلمان تایپه گفت که این هیات "به نشانه دوستی و صلح برای این منطقه" سفر کرده‌ است.به گزارش تجارت، به نقل از خبرگزاری فرانسه، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شامگاه سه‌شنبه با وجود هشدارهای چین که تایوان را بخشی از اراضی خود قلمداد می‌کند، وارد این جزیره خودگردان شد.پلوسی که طبق قانون اساسی واشنگتن دومین مقام پس از رییس جمهوری آمریکاست، عالی‌ترین مقام منتخب آمریکایی به شمار می‌رود که طی ۲۵ سال گذشته به تایوان می‌رود.نانسی پلوسی در جریان دیدار با تسای چی-چانگ، معاون رئیس پارلمان تایوان گفت: ما به نشانه دوستی با تایوان و از در صلح برای این منطقه آمده‌ایم.پلوسی در پارلمان تایپه، این جزیره خودگردان را "یکی از آزادترین جوامع در جهان" خواند. پلوسی خطاب به رئیس‌جمهوری تایوان و با اشاره به افزایش همکاری بین پارلمانی گفت: ما از رهبری شما تشکر می‌کنیم و می‌خواهیم جهان آن را تصدیق کند.به دنبال ورود پلوسی به تایپه، وزارت خارجه چین شامگاه سه‌شنبه به سرعت نیکولاس برنز، سفیر آمریکا را احضار کرده و به او هشدار داد که واشنگتن "بهای آن را پرداخت خواهد کرد."خبرگزاری دولتی چین (شینهوا) به نقل از شیه فنگ، معاون وزیر خارجه چین گزارش داد: این اقدام بسیار انگشت‌نما و مفتضحانه و تبعات آن عمیقا جدی است. چین دست روی دست نخواهد گذاشت. کسانی که با آتش بازی می‌کنند، با آن هلاک خواهند شد.در همین حال تسای اینگ-ون، رئیس‌جمهوری تایوان دیروز از پلوسی "بابت سفرش و اقدامات قاطعش در حمایت از تایوان در این دوران حیاتی" قدردانی کرده و گفت که این جزیره "در مواجهه با تهدیدهای نظامی تهدیدشده تسلیم نخواهد شد."رئیس‌جمهوری تایوان و پلوسی دیروز ملاقات کردند و تسای گفت که او "یکی از وفادارترین دوستان" این جزیره است و از او بابت "حمایت تزلزل‌ناپذیرش در عرصه بین‌المللی" قدردانی کرد. تسای گفت: تایوان یک شریک قابل اعتماد برای ایالات متحده است و به کار با آمریکا به منظور تقویت همکاری در عرصه امنیت و توسعه اقتصادی و زنجیره تامین ادامه خواهد داد.

پکن: آمریکا بهای تضعیف حاکمیت و منافع امنیتی چین را می‌پردازد
هم‌زمان با بالا گرفتن تنش‌ها به خاطر سفر نانسی پلوسی به تایوان، پکن اعلام کرد که وزیر امور خارجه این کشور هیچ برنامه‌ای برای دیدار با همتای آمریکایی‌اش در پنجاه و پنجمین نشست وزرای خارجه آسه‌آن و نشست‌های مرتبط با آن در پنوم‌پن، پایتخت کامبوج ندارد.به دنبال سفر پلوسی به تایوان، هوآ چونیینگ در کنفرانسی خبری گفت: همه جهان شاهد است که آمریکا ابتدا این اقدام تحریک‌آمیز را آغاز کرد و باعث ایجاد تنش شد. در نتیجه آمریکا باید مسئولیت کامل این اوضاع را بر عهده بگیرد و بهای تضعیف حاکمیت و منافع امنیتی چین را خواهد پرداخت. چین بارها موضع اصولی خود را روشن کرده و اقدامات جدی متعددی را به طرف آمریکایی انجام داده است. ما از نزدیک برنامه سفر رئیس مجلس پلوسی را دنبال می کنیم. و اگر ایالات متحده به مسیر اشتباه خود ادامه دهد، ما اقدامات قوی و قاطعانه ای را برای حفاظت از حاکمیت و منافع امنیتی خود انجام خواهیم داد.
این سخنگو دیروز چهارشنبه همچنین تاکید کرد که مانورهای نظامی چین در اطراف تایوان بعد از سفر پلوسی، "ضروری و عادلانه" است. او افزود: برگزاری مانورهای نظامی ارتش چین در دریای نزدیک تایوان چین اقدامی ضروری و عادلانه برای حفاظت قاطعانه از حاکمیت ملی است. در کشمکش کنونی پیرامون سفر پلوسی به تایوان، ایالات متحده عامل تحریک و چین، قربانی است. تحریک مشترک به دست آمریکا و تایوان اول رخ داد و دفاع عادلانه چین، بعد از آن.به نوشته روزنامه گلوبال تایمز، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای عنوان داشت: «چنین تحریک سیاسی آشکاری خشم شدید مردم چینی را برانگیخت و مخالفت گسترده‌ جامعه جهانی را به دنبال داشت. این موضوع بار دیگر ثابت کرد که برخی از سیاستمداران آمریکایی در روابط چین-آمریکا "دردسرساز" شده‌اند و آمریکا به "بزرگترین مخرب" صلح و ثبات منطقه‌ای در تنگه تایوان بدل شده است.»

ترامپ: این دیوانه چرا به تایوان رفت؟!
ترامپ با انتقاد از اقدام نانسی پلوسی در سفر به تایوان او را "دیوانه‌ای" خواند که همیشه باعث دردسر است. به نقل از نیویورک پست، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در پلتفرم اجتماعی "حقیقت" خود نوشت: چرا نانسی پلوسی دیوانه در تایوان است؟



او همیشه باعث دردسر می‌شود. هیچ کاری را خوب و درست انجام نمی‌دهد (دو استیضاح ناموفق، از دست دادن مجلس و غیره). تماشا کنید!"ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری خود مدت کوتاهی پس از امضای فاز اول توافق تجاری با شی جینپینگ، رئیس جمهور چین در ژانویه ۲۰۲۰، مدعی شد که روابط ایالات متحده با چین "در حال حاضر احتمالا هرگز بهتر از این نبوده است."
لاوروف: پلوسی به هنجارهای بین‌المللی بی‌اعتنایی کرد
لاوروف با اشاره به سفر جنجالی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان گفت: واشنگتن به دنبال اثبات مصونیت از مجازات خود به تمام جهان است. شکی ندارم که این منعکس‌کننده همان خط سیر ایالات متحده است که ما درباره آن در رابطه با وضعیت اوکراین صحبت می‌کنیم.وزیر امور خارجه روسیه همچنین با محکوم کردن سفر نانسی پلوسی به تایوان گفت: او شاید تلاش می‌کند تا این مساله را اثبات کند که می‌تواند هر کاری را انجام دهد و از هر چیزی فرار کند. وی همچنین این سفر را بی‌اعتنایی آمریکا به هنجارهای بین‌المللی توصیف کرد و افزود: این اقدام اثباتی بر این مساله است

تایوان از شش جهت در محاصره چین
همزمان با سفر نانسی پلوسی به تایوان، ارتش آزادی‌بخش خلق چین (PLA) از آغاز برگزاری رزمایش‌هایی در اطراف جزیره تایوان خبر داده که طی آن از مهمات واقعی استفاده می‌شود.
تلویزیون مرکزی چین نشان داد که طی این رزمایش‌ها، جنگنده‌های رادارگریز جی-۲۰ (J-۲۰) شامگاه روز سه‌شنبه از روی باندی در فرودگاه بلند و همچنین پرتاب‌کننده‌های راکت و موشک نیز به حالت آماده‌باش درآمدند.براساس گزارش خبرگزاری شینهوا، ارتش آزادی‌بخش خلق چین همچنین پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، اعلام کرد که یک سری مانورهای نظامی با گلوله واقعی را هم از چهارم اوت شروع می‌کند که تا هفتم اوت ادامه خواهند داشت. همچنین این مانورها در شش منطقه مختلف که از همه جهات، جزیره تایوان را احاطه می‌کنند، برگزار خواهند شد.
پیشتر این خبرگزاری چینی اطلاعیه‌ای مبنی بر برگزاری مانورها و فعالیت‌های آموزشی ارتش آزادی‌بخش خلق چین منتشر کرد که در آن به مانور با گلوله واقعی و محاصره تایوان در شش منطقه دریایی و هوایی در شمال، شمال شرق، شرق، جنوب، جنوب‌غرب و شمال غرب اشاره داشت.
شی یی، سخنگوی جبهه شرقی ارتش آزادی‌بخش خلق چین روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای عنوان داشت: «رزمایش مشترک دریایی و هوایی در شمال، جنوب‌غربی و جنوب‌شرقی جزیره تایوان برگزار خواهد شد. همچنین، مانورهای گلوله و موشک واقعی در تنگه و در شرق جزیره تایوان که طی آن از گلوله‌های دوربرد استفاده خواهد شد، از دیگر مانورهای چین است که در اطراف این جزیره برگزار می‌شود.» براساس همین گزارش، این بدان معناست که جزیره تایوان از "شش جهت توسط مانورهای ارتش آزادی‌بخش خلق چین محاصره خواهد شد."