بانک‌ها کمتر از2 درصد تسهیلات نهضت ملی مسکن را پرداخت کرده‌اند!

به گزارش خبرگزاری فارس، با وجود گذشت حدود 5 ماه از سال 1401، نظام بانکی به وظایف قانونی خود در تامین مالی مهم‌ترین برنامه عمرانی دولت سیزدهم عمل نکرده است. براساس قانون جهش تولید و تامین مسکن، نظام بانکی مکلف است، سالانه حداقل 20 درصد از تسهیلات پرداختی خود با کف مجموع 360 هزار میلیارد تومان را به بخش ساخت مسکن اختصاص دهد.
این در حالی است که بر اساس آمار رسیده از وزارت راه و شهر‌سازی، نظام بانکی مجموعا تا این لحظه تنها 13 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش ساخت مسکن داده که بخش عمده آن نیز توسط بانک عامل مسکن پرداخت شده است.
نکته جالب اینکه نظام بانکی در طول چند ماه گذشته تنها هفت هزار میلیارد تومان تسهیلات معادل یک و 9 دهم درصد از تعهد قانونی خود را به نهضت ملی مسکن پرداخت کرده و عملا این بخش از اقتصاد کشور قصد ندارد وظیفه خود برای تامین مالی نهضت ملی مسکن را به سرانجام برساند.
موانع اجرای نهضت ملی مسکن


در همین حال، معاون اول رئیس‌جمهور با بیان دو مانع برای توسعه مسکن در کشور از تهیه زمین برای احداث یک میلیون و 400 هزار مسکن در کشور خبر داد و افزود: اگر تصور کنیم که دولت به تنهایی یک میلیون مسکن می‌سازد تصور غیرقابل اجرایی است اما توسط مردم این کار شدنی است.
محمد مخبر تصریح کرد:‌ در 9 ماهی که از زمان دولت گذشته دو نقص در زمینه ساخت مسکن داریم. یکی اینکه باید صنعت ساختمان متحول شود. الان برای ساخت ساختمان دو طبقه دو سال زمان می‌برد در حالی که در دنیا ساختمان‌های 70 تا 80 طبقه را دو سه ماهه تحویل می‌دهند.
وی ادامه داد: ‌مسئله دوم این است که دولت مسائل مالی را برای هرگونه ساخت و ساز توسط مردم یا انبوه‌سازان تأمین کند.30 درصد سبد زندگی مردم مربوط به هزینه مسکن است و مشکل مسکن با توصیه حل نمی‌شود فقط باید عرضه فراوان شود تا این هزینه در سبد زندگی مردم کاهش پیدا کند.
همچنین محمود محمودزاده؛ معاون وزیر راه و شهر‌سازی هم گفت: ‌برای تحقق نهضت ملی مسکن و ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال نیاز به تأمین مالی چهار هزار هزار میلیارد تومان است که البته این به غیر از هزینه تأمین زمین و خدمات و مصالح آن است.
او افزود: برای ساخت هر واحد مسکونی 110 متری حدود 2.2 نفر اشتغال ایجاد می‌شود که در ساخت چهار میلیون مسکن، هشت میلیون و 500 هزار فرصت شغلی ایجاد یا پایدار می‌شود.
مسائل مالی نهضت ملی مسکن در حالی مطرح می‌شود که آورده و اقساط تعیین شده با درآمد خانوار مطابقت ندارد. شاکری؛ عضو کمیسیون عمران مجلس درباره این مسائل گفت: نباید آورده متقاضیان در نهضت ملی مسکن بیش از ۲۰۰ میلیون تومان و اقساط آن بیش از دو تا سه میلیون تومان شود. ضمن اینکه بانک‌ها باید سهم ۲۰ درصدی خود برای تسهیلات مسکن را پرداخت کنند که در غیر این صورت قیمت مسکن افزایش خواهد یافت.
سایر اخبار این روزنامه
ثابت کردید هر بخش از مقاومت به‌تنهایی می‌تواند بینی دشمن را به خاک بساید یک سال دولت رئیسی در مقایسه با 8 سال دولت روحانی او یک «‌فراماسون» است! (یادداشت روز) اخبار ویژه یک سال دولت رئیسی در مقایسه با 8 سال دولت روحانی اینجا افغانستان است 90 درصد مردم غذای کافی برای خوردن ندارند بانک‌ها کمتر از2 درصد تسهیلات نهضت ملی مسکن را پرداخت کرده‌اند! سلمان رشدی نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی در نیویورک هدف حمله قرار گرفت لذت با مردم بودن را با هیچ چیز عوض نمی‌کنم انتظار ما رفع همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی در مذاکرات است توهین روزنامه اصلاح‌طلب به شعور مخاطب با تغییر متن مصاحبه فاطمه ‌هاشمی دادگاه، «فاطمه شجاعی» را در شکایت3 معاون امور زنان دولت‌های اصلاح‌طلب تبرئه کرد جریان تحریف و تقلا برای توجیه خباثت طرف غربی در مذاکرات روزگاری که پاسداران را در همین تهران مُثله می‌کردند یک سال دولت رئیسی در مقایسه با 8 سال دولت روحانی یک سال دولت رئیسی در مقایسه با 8 سال دولت روحانی