وزرا برکنار نشدند؛ پس مخبر برود

آرمان ملي – مطهره شفيعي: هجمه به معاون اول دولت‌ها باب شده، چه زماني که دلواپسان از اقدامات دولت روحاني به تنگ مي‌آمدند و جهانگيري را تخريب مي‌کردند و چه حالا که بر طبل برکناري معاون اول رئيسي مي‌کوبند. «مخبر بايد برود» واضح است که جرياني عزم خود را براي ناکارآمد نشان دادن دولت رئيسي جزم کرده و خواستار برکناري ديگر اعضاي دولت هستند که منصوب رئيس‌جمهورند مانند معاون اول. برکناري معاون او پيامي است که اين روزها از اردوگاه اصولگرايي مخابره مي‌شود. زماني که رئيسي به عنوان رئيس‌جمهور سيزدهم معرفي شد، نام‌هاي زيادي به عنوان معاون اول او مطرح شدند مانند سعيد جليلي اما او ترجيح داد تا محمد مخبر را معاون اول خود کند؛ مخبري که تا پيش از اين رياست ستاد اجرايي فرمان امام، معاونت بازرگاني و حمل و نقل بنياد مستضعفان، رياست هيات‌مديره بانک سينا و معاونت استانداري خوزستان را برعهده داشت. بنابراين چندان با چالش‌هاي دولتي مواجه نبود. برخي از اصولگرايان که ظاهرا در برکناري وزرا موفق نبودند، اکنون بر طبل تغيير معاون اول مي‌کوبند. ديروز جواد کريمي قدوسي، فعال سياسي اصولگرا نوشت : «رئيس‌جمهور محترم تاکيد دارم بنابر مشاهدات عمومي جناب مخبر از توانايي لازم براي اين جايگاه برخوردار نيست؛ ايشان براي حفظ فردايش هزينه مي‌کند و توانايي اقناع جامعه را ندارد. ماندن ايشان براي يک ساعت هم ضرر است.» البته پروژه درخواست برکناري مخبر مدت‌هاست کليد خورده است. چندي قبل هم کارزار برکناري_معاون_اول راه افتاد و توضيح داده شده بود که «با توجه به بيانات اخير معاون اول شما جناب دکتر مخبر در خصوص بازنشستگان و به‌دليل عدم آشنايي ايشان با قوانين خواستار برکناري ايشان هستيم. ايشان هنوز واقف و مطلع نيستند که بازنشستگان از اندوخته 30 سال واريزي خودشان حقوق دريافت مي‌کنند. لذا استدعا داريم نسبت به عزل ايشان و جايگزيني فردي مسلط به تمامي قوانين کشوري اقدام مقتضي مبذول فرمائيد.»
مخبر درگير چالش‌هاي اقتصادي
صرف‌نظر از پروژه تضعيف دولت بايد در نظر داشت که اختلاف ديدگاه معاون اول با ديگر ارکان دولت و اصولگرايان را بايد در حوزه اقتصادي يافت. محمد مخبر که زمزمه‌هاي متعددي از اختلاف ديدگاه او با محسن رضايي به گوش مي‌رسيد، مصوبه‌اي که هفتم فروردين ماه به تصويب هيات دولت رسيده بود را ابلاغ کرد. اين مصوبه معاون‌هاي اجرايي و اقتصادي رئيس‌جمهوري را از ترکيب کميسيون اقتصادي کنار گذاشت. اختلاف تا جايي گسترش يافت که سخنگوي دولت، چهارم ارديبهشت در صفحه شخصي توئيتر خود نوشت: «تغيير در کميسيون اقتصادي بنا به درخواست خود اين اعضا و به دليل اشتغال‌هاي متعدد و عدم امکان حضور ايشان در جلسات کميسيون، در جلسه دولت مصوب شد.» 29 آذر سال گذشته بود که محسن رضايي با تبيين خبر‌هاي خوش اقتصادي که پيش‌تر وعده انتشارش را داده بود، گفت: «طبق لايحه بودجه قرار بود يارانه‌ها را براي سال آينده دوبرابر کنيم، اما آقاي رئيس‌جمهور تأکيد کرد که افزايش يارانه‌ها براي سه ماه باقي‌مانده سال نيز اعمال شود.» اما رئيس‌جمهور و مخبر واکنش خوبي به اين ادعا نداشتند. از سوي ديگر وعده‌هاي مخبر هم عملي نشد به عنوان نمونه در ارديبهشت سالجاري گفته بود : « راهکار کالابرگ الکترونيکي و سبد سهام براي جبران گراني آرد در نظر گرفته شده است.”» شايد در اين بخش بايد اظهارات يک نماينده سابق مجلس را به ياد آورد. غلامعلي جعفرزاده ايمن آبادي که گفته بود: «آقاي مخبر هم يکه تاز است، يکه تازي او موجب شده که اين وضعيت در حوزه اقتصادي کشور به وجود بيايد. يادمان نرفته که مي‌گفت 5 کشور بزرگ دنيا از ما واکسن مي‌خرند.» اظهارات کارشناسان هم قابل توجه است مانند عباس دادجوي توکلي، استاد دانشگاه و کارشناس بانکي که در توئيتي نوشت: «من فکر مي‌کنم اگه جاي رئيسي بودم، اولويتم برداشتن مخبر و محسن رضايي بود.»
انتقادات به مخبر


يکي ديگر از انتقاداتي که سبب نارضايتي از عملکرد مخبر شد به انتصاب‌هاي او مربوط است مانند ارديبهشت سال گذشته که حجت‌الاسلام حسين ميرزايي امام جمعه اصفهان در صفحه توئيتر خود نوشت: «جناب آقاي مخبر! با انتصاب عليرضا رزم حسيني به عنوان مشاور خود، که نه دانش و نه تخصص در زمينه آب دارد و نه برخي از صلاحيت‌هاي مشاور بودن را، چشم‌تان روشن! اميد است ان‌شاا... راه خلف ناصالح خويش در برخي زمينه‌ها را، پيش نگيريد!»
شايعاتي براي تسريع برکناري
چند روز پيش انتشار تصوير شباهت يکي از عزاداران مراسم سوگواري سيدالشهدا با جاني دپ بازيگر هاليوودي واکنش‌هايي را در فضاي مجازي در پي داشت. پس از انتشار اين تصوير توييتي به نقل از مخبر معاون اول رئيس‌جمهور با متن زير منتشر شد: «حضور بازيگر شناخته شده آمريکايي در مراسم سوگواري حضرت اباعبدا... بار ديگر ثابت کرد که حسين فراتر از دين و مذهب است.» اما معاونت ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر معاون اول رئيس‌جمهور صفحات مجازي منتسب به دکتر محمد مخبر را جعلي دانست و اعلام کرد : « اخبار مرتبط با فعاليت‌هاي حوزه معاون اول رئيس‌جمهور صرفا در صفحه‌اي با نشاني fvpresident_ir از سوي معاونت ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر معاون اول رئيس‌جمهور منتشر مي‌شود.»